Eddig nem kapott nagyobb figyelmet, hogy a kormány első őszi adócsomagja érintené a jelenleg felfüggesztés alatt álló reklámadót is – írja a Portfolio.hu. Az eddigi megszokott gyakorlattal szemben ugyanis a kabinet nem egy évvel hosszabbítaná meg a reklámadó felfüggesztésének időbeli hatályát, hanem fél évvel, és 2026 második felétől az érintett adóalanyoknak teljesíteniük kell a különadó-bevallásukat, valamint fizetési kötelezettségüket.
Nagyon úgy néz ki, hogy új felvonásához ért az idehaza 2014 óta létező, de időközben lényeges átalakulásokon áteső reklámadó története. Október 2-án került fel a kormány hivatalos oldalára társadalmi egyeztetés céljából az első idei őszi adócsomag, amely több más adónem mellett kitért a reklámadóra is. Nagy meglepetés ebben a verzióban még nem volt, ugyanis azt mondta ki az október elején nyilvánosságra hozott minisztériumi tervezet, hogy a reklámadóról szóló 2014. évi XXII. törvény a) 5/A. §-ában a „2025. december 31-ig” szövegrész helyébe a „2026. december 31-ig” szöveg, b) 11. § (1) bekezdésében a „2025. december 31.” szövegrész helyébe a „2026. december 31.” szöveg lép.
A reklámadó-törvény ezen két paragrafusa (5/A és 11 (1) bekezdés) tartalmazza azt a speciális rendelkezést, miszerint az adó mértéke a főszabálytól eltérően 0%. Ez a 0%, vagyis lényegében a reklámadó-mentesség 2019 közepétől áll fent, és a jelenlegi szabályok értelmében 2025. december 31-ig szól a mentesség. Az elmúlt években pedig az volt a jellemző kormányzati gyakorlat, hogy egy évvel kitolta a reklámadó felfüggesztésének időbeli hatályát, és ahogy a fenti idézetből is látható, a kormányzat eredetileg azt is tervezte, hogy a 2025. december 31-i határidőt 2026. december 31-re módosítja.
Ehhez képest történt a fordulat, amikor az őszi adócsomag október 14-én a parlament elé került. Ebben a törvényjavaslatban már az szerepelt, hogy a Reklámtv. a) 5/A. §-ában a „2025. december 31-ig” szövegrész helyébe a „2026. június 30-ig” szöveg, b) 11. § (1) bekezdésében a „2025. december 31.” szövegrész helyébe a „2026. június 30.” szöveg lép.
Vagyis a 0%-os reklámadó-kulcs időbeli érvényességi idejét csak fél évvel hosszabbítaná meg a kormány az eredetileg javasolt egy évvel szemben. A javaslat indoklásában ezen pontnál csak ennyi szerepel: „a reklámadó-fizetési kötelezettség felfüggesztése további fél évvel meghosszabbodik”. Mindez a gyakorlatban azt fogja jelenteni (amennyiben a parlament ebben a formában fogadja el az adómódosításokat), hogy 2026. július elsejétől reklámadófizetési-kötelezettség terheli az érintett adóalanyokat, élessé válik egy éveken át jegelt különadó Magyarországon.
További részletek a Portfolio.hu cikkében.
