Dudás Gergely: „Tovább fog növekedni a televíziós hirdetési piac”

Kiemelt Márkaépítők Közössége

A Big Picture 2025 konferencia után Dudás Gergellyel, az RTL Magyarország bevételekért felelős vezérigazgató-helyettesével beszélgettünk. 

 

Nagyon sokáig úgy ismertünk, mint az RTL-csatornák és az RTL Saleshouse hirdetésértékesítésért felelős vezetőjét. Az új titulusoddal milyen további feladatok járnak együtt?

A bevételért felelős vezérigazgató-helyettes azt jelenti, hogy a hirdetésértékesítésért, a terjesztés támogatásáért, a marketingkommunikációért, az RTL+ növekedési csapatért, illetve az adatcsapatért is én felelek. A cél, hogy a bevételi területen belül folyamatos szinergiákat kialakítva találjuk meg a kapcsolódási pontokat a különböző termékek között.

 

A Big Picture konferencián számos fontos bejelentést tettél, ezek közül elsőként azt emelném ki, hogy mostantól az RTL számára is a 18–59 évesek a fő célcsoport. Miért hoztátok meg ezt a döntést?

A mostani váltás időszerűségét a demográfiai folyamatok indokolják: a magyar korfát vizsgálva jól látható, hogy 2025-ben az egyik legnagyobb lélekszámú generáció fog belépni az 50. évébe. Erre a demográfiai folyamatra reagál a reklámpiac és az RTL Magyarország a célcsoportváltással. Az RTL Magyarország 27 éven keresztül nem változtatott a fő célcsoportján, de most eljött az ideje a váltásnak.

 

A kommunikációtokban mindig kiemelt szerepet kapott a főműsoridő és az azzal kapcsolatos fogyasztói attitűd. Ezt illetően milyen változások várhatók?

A 18–59-es célcsoportra átállás több változást is magával hoz, a tartalmi változtatások mellett a főműsoridő is átalakul. Nálunk eddig 19 órakor vette kezdetét, de mivel az idősebb generáció korábban kezd el tévézni, januártól 18 órától indul a főműsoridő, és 22:59-ig tart.

 

A tavaly bejelentett 20 százalékos átlagos áremelés elég volt ahhoz, hogy kialakuljon a kereslet és a kínálat egyensúlya? Olcsó még a magyar tévés piac?

Az idei ügyfél-elégedettségi felmérésünk egyértelműen megmutatta, hogy a partnereink számára a kiszámíthatóság az egyik legfontosabb szempont. Ezt a kiszámíthatóságot erősítettük tovább az áremeléssel és a marketingindex-rendszerünk idei minimális használatával. Egyértelműen visszaigazolódott, hogy erre szükség volt, és jól látható, hogy stabilitást és kiszámíthatóságot hozott a kampányok teljesítésében. A magyar tévés piac továbbra is nagyon jó ár-érték arányt biztosít a hirdetőknek, ha a környező országokat tekintjük, egyértelműen az a piaci realitás, hogy a következő években tovább fognak emelkedni a televíziós hirdetési díjak.

 

Hogyan értékeled a tavaly elindított négy új lineáris csatornátok teljesítményét?

A tavaly decemberben indított négy új csatorna összesített eredménye új rekordot hozott októberben a teljes kábelportfóliónknak, hiszen a nagyon kemény versenyhelyzet ellenére is magunk mögé utasítottuk a TV2 kábelportfólióját. A Sorozatklub, a Moziklub, a Kölyökklub és az RTL OTTHON az év eleje óta folyamatosan növekvő közönségarányt tud felmutatni. Ezek a csatornák is hozzájárultak, hogy 2020 óta nem volt olyan magas közönségarányú őszi hónapja az RTL-kábelportfóliónak, mint októberben, sem az egész napot, sem a főműsoridőt tekintve. 18–49-ben, főműsoridőben piacvezetők vagyunk idén, és ez igaz nemcsak a TV2–RTL-viszonylatra, de a kábelportfóliónkra is.

 

A saját gyártás drága és egyre drágább. A hirdetőknek is érdekük, hogy jobb minőségű produkciók szülessenek, amelyek a képernyők elé ültetik a nézőket. Akkor is megértőek az ügyfelek, amikor mélyebben kell nyúlniuk a pénztárcába?

A televíziós hirdetés lényege az elérés és a különleges figyelem, ami az audiovizuális történetmeséléshez társul. Ez a kettő a hirdetők számára a legnagyobb érték, amit a tévés hirdetések során kaphatnak. A főműsoridős produkciók alatt vannak a legtöbben a képernyők előtt, mert oda koncentrálódnak az újdonságok, a nagy költségvetésű műsorok, a legnagyobb érdeklődést kiváltó, a közbeszédet valóban befolyásoló tartalmak. Azaz főműsoridőben van jelen mindkettő a legnagyobb arányban. Idén is azt mértük a főműsoridős kutatásunkban, hogy az átlag feletti főműsoridős arány a kampányokban nagyban támogatja a spontán reklám-visszaidézést (akár háromszoros is lehet a hatása). Ezt a legjobban a saját gyártású műsorok tudják támogatni. Azaz a nap végén közös érdekünk, hogy minél jobb minőségű saját gyártású produkciók készüljenek, amik így támogathatják a hirdetői márkák kommunikációs és üzleti céljait is.

 

Tavaly év végén a vártnál több márkatulajdonos akart a televízióban kampányolni, ami okozott átmeneti zavarokat. A piaci szereplők levonták ennek a konzekvenciáit, javult az év végi csúcsidőszak tervezhetősége?

Igen, ilyen tavaly előfordult, de idén nem volt erre példa. Aki hirdetni akar, az tud nálunk, senkinek nem mondunk nemet, és ez az év végén is így lesz. Ehhez az idei áremelés is kellett, és az, hogy ennek köszönhetően is stabilizálódott a hirdetési piac.

 

A korábbi években sokszor hallott „lineáris vs. streaming” helyett idén már a „lineáris és streaming” kifejezés hangzott el a legtöbbször. A futball-Bajnokok Ligája mérkőzéseinek streamingre terelése merész húzás volt. Közel három hónap után hogy látod, megérte?

Az első számok kiemelkedőek, azt tapasztaljuk, hogy ezt az újfajta élményt nagyon kedvelik az előfizetőink. Látjuk, hogy kavicsot dobtunk a magyar sportközvetítések állóvízébe. Volt elég bátorságunk hozzá, hogy a nemzetközi trendek alapján itthon is streamingfelületre tegyük a Bajnokok Ligáját, és ezzel új szintre emeljük a nézői élményt.

 

A Big Picture-ön hallottunk a connected TV fogalmáról. Mit jelent ez pontosan?

Egy mondatban: a digitális hirdetések precizitását hozzuk el a tévéképernyőre, miközben megőrizzük azt a különleges figyelmet és érzelmi hatást, amit csak a televízió tud nyújtani. 2025 második felében ugyanis új korszakot nyitunk a nagy képernyős hirdetések világában. Elindítjuk az RTL+ reklámokkal támogatott előfizetéses verzióját, és tovább növeljük a nagy képernyős jelenlétünket. A célunk egyértelműen az, hogy ezeket az egyre bővülő, kiemelten fontos nézői rétegeket még hatásosabban érjük el – és hogy minél több lehetőséget biztosítsunk a partnereinknek arra, hogy az üzeneteik még pontosabban érjenek célba.

 

Novemberben a Glamour kiadójával közös kollekciót mutattatok be az Álarcos Énekes karaktereivel. Milyen szerepe lehet a merchandisingnak a vállalat bevételeinek növelésében?

Ebben az esetben nem a bevételek növelése a legfontosabb szempont, az eladott termékekből származó bevétel egy részével ugyanis az SOS Gyermekfalvak lakóit támogatjuk. Az RTL és a Glamour ezzel az egyedülálló közös projekttel egyszerre népszerűsíti a műsor karaktereit, és lehetőséget is biztosít arra, hogy minden vásárló valódi, kézzelfogható segítséget nyújtson az SOS Gyermekfalvak számára: a két kiadó az Álarcos Énekes-termékek vásárlásából befolyt nyereség 20 százalékával az SOS Gyermekfalvak lakóit segíti. Emellett az is célunk volt, hogy közelebb hozzuk a műsormárkánkat a fogyasztóhoz ebben az esetben is. Kísérletezünk sok mindennel, és levonjuk a tanulságokat.

 

Januártól a távközlési szolgáltatók közül kizárólag a 4iG televíziós platformjáról lesz elérhető az RTL+ streamingszolgáltatása. Mit vártok ettől a stratégiai együttműködéstől?

Az együttműködésnek fontos eleme, hogy januártól mind a 12 lineáris csatornánk elérhető lesz a 4iG Csoport kínálatában, mert idén a Vodafone-háztartások még nem látják a négy új csatornát.

Továbbá az RTL+ Premium terjesztésében ők lesznek a kizárólagos partnereink a telekommunikációs piacon. Ahogy az élő sportközvetítések streamingplatformokon való térnyerése, úgy az is nemzetközi tendencia, hogy a szolgáltatók mozdulnak egyfajta aggregátorszerep irányába, a lineáris csatornák mellé streamingszolgáltatásokkal is igyekeznek bővíteni a kínálatukat.

 

Milyen év lesz 2025, számítasz infláció fölötti árbevétel-növekedésre?

A gazdasági szakértők egyhangúan javuló kilátásokkal számolnak a 2025-ös évre. Az infláció már visszatért egy normális mértékre, és a várakozások szerint nőni fog a fogyasztás is és így a GDP is. Mindennek pedig pozitív hatása lesz a reklámpiacra is. Ezt a hirdetőkkel és az ügynökségekkel folytatott eddigi tárgyalásaink és beszélgetéseink is megerősítik, azaz tovább fog növekedni a televíziós hirdetési piac is. Mi pedig készen állunk, hogy ehhez a növekedéshez elegendő reklámidőt, ratinget és elérést biztosítsunk 2025-ben is.

Az interjú eredetileg a Márkamonitor 2024/4. számában jelent meg. 

 

SOCIAL MEDIA