Ez a húsz állami cég és szervezet összesen 9,5 ezer milliárd forintot kapott. Messze a legnagyobb támogatási összeget, 4266 milliárd forintot a Lázár János építési és közlekedési miniszter által 2023. január 1-jével megszüntetett NIF Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. nyerte el, amely nevének megfelelően elsősorban a nagy állami út- és vasútépítések megvalósítását szervezte – írja a G7.
A NIF közbeszerzéseit 2016-tól lehet vizsgálni, egészen a 2022-es megszüntetéséig. Ebben az időszakban 5400 milliárd forint értékben ítéltek oda szerződéseket. Nem könnyű feladat megmondani, hogy ebből végül mennyi landolt kormányközeli, NER-cégeknél, mivel számos esetben konzorciumban indult több vállalat, és jellemzőn alvállalkozókat is bevontak. De fordítva, alvállalkozók, bedolgozók is lehetnek NER-cégek. Ezért azt a módszert választotta a portál, hogy a nagyobb kormányközeli (például Mészáros Lőrinc és Szíjj László tulajdonában lévő) építőpari cégeken kívül a velük összeálló nyerteseket is NER-esként sorolták be.
Ez alapján az látható, hogy 2016 és 2022 között az összes állami gyorsforgalmi, út- és vasúttervezési és építési megbízás fele jutott a NER-es építőipari cégeknek. Az összes megbízás 58 százalékát fizették uniós forrásból. Az uniós projekteknél a NER-cégek részesedése 62 százalék volt, közel kétszer annyi, mint a hazaiaknál, ahol csak 32 százalék.
A 2016-2021 közötti, vállalatoknak folyósított uniós támogatások összesen 7,2 ezer milliárd forintot tettek ki. Az uniós forrásból, NER-cégek által megnyert NIF közbeszerzési kiírások értéke ebben az időszakban 1,2 ezer milliárd forint volt. Ebből látható: a gazdaságfejlesztésre, hazai vállalatoknak szánt uniós források 14 százalékát a NER-es építőipari cégek nyerték meg.
Ez is mutatja, hogy milyen fontosak voltak az uniós pénzek a hazai, kormányközeli építőipar vállalatok – ahogyan Lázár János fogalmazott – „föltőkésítésében”. Ezzel párhuzamosan pedig – ahogyan korábban bemutatták – szinte teljesen birtokba vette a NER a hazai építőipart az elmúlt években.
Ráadásul most már az uniós pénzek elapadását is el tudják viselni, hiszen a Mészáros Lőrinc és Szíjj László tőkealapjainak tulajdonában lévő társaság nyerte el 35 évre a legtöbb magyarországi gyorsforgalmi út karbantartását, felújítását, bővítését, újak építését, ami stabil megrendelést biztosíthat építőipari cégeiknek.
Photo by Nadiia Ganzhyi on Unsplash