Tudjuk, hogyan ittak a fiatalok idén nyáron

Hírek

Van persze, aki szerint „kismértékben gyógyszer, nagymértékben orvosság”, vagy aki „egy hetet iszik, egy hetet edz”, de a többség tudatos marad és „meg is szokott állni” egy-két italnál – derül ki a Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács idei nyári kampánya, a „Fair játék, felelős italozás” részeként készített tartalmakban szereplő megszólalásokból, azokra érkezett kommentekből. Ahogy azt is megtudhattuk a sportközvetítést nézők visszajelzéseiből, hogy idén nyáron leginkább a koktélok nyertek teret: fő kedvencek a gin-tonic, az aperitíves, vermutos, prosecco-s keverékek, és a klasszikusok: a (kézműves) sör, a fröccs, és az üdítőkkel felfrissített rövidek. A megkérdezettek szerint a lényeg: a társaság és a szurkolás.

 

„Szeszesitalokkal foglalkozó szervezetként tagjainkkal együtt különösen nagy a felelősségünk abban, hogy felhívjuk rá a figyelmet: ha valaki úgy határoz, hogy alkoholt fogyaszt, a döntés az övé, hogy ezt mérsékletesen tegye. Évek óta azon vagyunk, hogy ezt minél szélesebb körnek, minél többféle módon és minél színesebben tudomására hozzuk és pozitív hatással legyünk azokra, akik szoktak iszogatni. Idén a sportközvetítések nézőire fókuszáltunk. Ehhez kértük népszerű ambassadorunk és influencereink segítségét is, hogy az ő kreatív ötleteikkel és számos követőjük bevonásával, illetve meccs- és sportjáték-vetítésre kilátogatva, az ott szurkolók megszólításával tudják az üzenetünket továbbadni, párbeszédet kialakítani, hogy valóban a #fairjáték és #felelősitalozás jegyében telhessen a nyár” – mesélte az MSZSZT nyári kampánya végéhez érve a szövetség igazgatója, Nagy András.

Miskovits Marci előbb az UEFA, majd az Olimpiai Játékok közvetítéseire ment ki a stábjával, hogy YouTube videóiban a sportvetítéseket nézőkkel beszélgessen arról, ki hogyan, kivel szurkol és mit, mennyit isznak ilyenkor. Bár ő maga végig a kérdező szerepében maradt, megosztotta saját véleményét is: “Szerintem az a fontos, hogy tudjuk a saját határainkat. Mindenkinek más a mérték, van, akinek a teste elbír többet, van, akié kevesebbet. Csak legyen önismeretünk”. És a magyarok teljesítményét ő sem hagyta szó nélkül: „Szerintem elég szép eredményeket értünk el, nagyon ügyes sportolóink vannak.” Egyetértett továbbá a mértékletességet valló interjúalanyokkal, hogy „így kell csinálni”, gondoljunk a másnapra, holnap is van nap.

Horváth Balázs pedig azt osztotta meg TikTok csatornáján a követőkkel, miért iszik alkoholt csak nagyon ritkán: „A kérdés, amit megkapok szinte minden egyes alkalommal, ha kimozdulok szórakozni, hogy iszom-e valamit. Erre annyit szoktam mondani, hogy köszi, csak szódavizet jéggel, citrommal. Bár általában erre csak egy fintorgó arcot kapok, de igazából egyszerű, hogy miért: az életem a sport és nagyon odafigyelek arra, hogy mit eszem, vagy mit viszek be a szervezetembe. Ezért az alkohollal egy kicsikét hadilábon állok, mert amúgy szórakozni is szeretek eljárni. A lényeg, amire szeretném felhívni a figyelmet, hogy semmi probléma azzal, hogyha néha fogyasztasz alkoholt. Én is szoktam ímmel-ámmal sportolás mellett” – mondta Balázs annak kapcsán, ő miért csatlakozott az MSZSZT Fair játék, felelős italozás kampányához.

Viczián Viktória is egyetért a többiekkel: „Egy jó meccshez bizony jár egy-egy koktél a barátokkal. Azonban nem mindegy, milyen lesz a másnap. Alkoholt csak felelősségteljesen szabad fogyasztani! Meg lehet inni egy-egy pohárral, de a mértékletesség a legfontosabb.”

A spiritsEUROPE támogatásával megvalósított kampány június elejétől augusztus végéig rendszeres, #fairjáték, #felelősitalozás témájú mondanivalókkal rukkolt elő, széles közönséget elérve a Facebookon, Instagramon, YouTube-on és TikTokon egyaránt.

A sportközvetítéseken zajlott beszélgetésekből, illetve a posztokra beérkezett kommentekből az látható, hogy az aktuális kedvencek a gin-tonic, az aperitíves koktélok, a kávéval kevert vermut, prosecco-s, whiskey-s, vodkás long drinkek, de persze örök népszerű italok a sör, fröccs, és a további klasszikus, szénsavas üdítővel, szódával dúsított italok. A kampányban megszólalók nagyobb része szerint hozzátartozik a nyári estékhez, sőt, akár „még szép” az iszogatás, de „érzik” és „betartják a mértéket”, már kis mennyiséggel is „telítődnek”, és „meg is szoktak állni” egy-két italnál. Saját bevallásuk szerint a megszólalók „észnél maradnak”, „nem is bírnák” a sok alkoholt, és többük úgy nyilatkozott, ritkán iszik, és akkor se sokat. Hiszen „másnap indul újra a program”, „figyelni kell rá, hogy ne essünk túlzásba”.

A visszajelzések alapján inkább a nagyobb meccseket, csapatsportokat nézik együtt a fiatalok, de ilyenkor is jellemzőbb, hogy a „rövidet kerülik”, mert „ismerik a határaikat”. Persze akad, aki szerint „egy kupica tömény belefér”, vagy épp a „reggel egy pálinka” is elfogadható egyesek szerint, más viszont ellenkezőleg, „ital nélkül tisztábban látja a világot”. Azért a teraszozás, kiülés, beszélgetés, szurkolás szerves része az italozás a legtöbbjük szerint…

 

SOCIAL MEDIA