A Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ) március 2-án mutatta be a Direkt Marketing/Adatvezérelt Marketing szektor 2015-ös költéseit. A piac mérete a tavalyihoz képest változatlan.
A szövetség minden évben felméri a hazai adatvezérelt marketing szektor volumenét, valamint az egyes eszközök használatát és jelentőségét. A DM Szenzor kutatás főtámogatója a Magyar Posta volt, lebonyolítója a Kutatócentrum.
A teljes Reklámtortára vonatkozó beszámolónk testvéroldalunkon, a Médiapiac.com-on jelent meg.
Az adatvezérelt marketing piac mérete 2015-ben
A szektor a 2015-ös évet az azt megelőző évhez képest minimális csökkenéssel, 29,3 milliárd forinttal zárta. A 2016-os évre vonatkozóan a piac szereplői továbbra is optimisták, többségük növekedésre számít.
A csatornák mérete
Az egyes csatornák tekintetében a címzett és a címezetlen DM küldemények piaci szegmensén kívül minden területen növekedés figyelhető meg. Az email marketing és az adatbázis marketing szegmensek a 2014-es várakozásoknak megfelelően 2015-ben is növelni tudták részesedésüket, de az eddig is meghatározó call center az utóbbi évek stagnálása után 2015-ben szintén számottevően növekedni tudott. A mobilmarketing megoldások elterjedése valamennyivel lassabb, mint azt a piac szereplői várnák, de e szegmens is növekedett. A címzett küldemények piacának évek óta tartó csökkenése lassulni látszik, e piaci szereplői egyre optimistábbak és nem számítanak további csökkenésre. Habár a címezetlen szegmens a tavalyi évben ismét jelentős csökkenést könyvelhetett el, fontos tudni, hogy a 2014-es választások kihatottak az az évi költésekre, így ez a csökkenés a nem állami megbízások terén valójában a mértnél kisebb visszaesést valószínűsít.
A csatornák mérete (millió forint)
A lakossági,- és üzleti kommunikáció megoszlása az Adatvezérelt Marketing piacon
Várakozások a 2016-os évre
A szakemberek az előző évhez hasonlóan a személyre szabott kommunikáció iránti igény további elterjedését prognosztizálják, ami az adatvezérelt marketing piac további erősödését hozhatja magával. Míg az email és az adatbázis marketing megoldások terén egyöntetűen pozitívak a várakozások, a mobilmarketing robbanásszerű elterjedése még mindig várat magára. A szakemberek szerint ennek magyarázata, hogy a mobil költések jelentős része egyelőre a hirdetők online tartalmainak mobilra optimalizálásában jelenik meg, így a személyre szabott mobilmarketing megoldások szélesebb körben való elterjedése még mindig késik.
Szintén a piacot építő tényező, hogy egyre több kisvállalat jelenik meg a hirdetők között, akik bizalmat szavaznak az adatvezérelt marketing eszközöknek – ezen belül is elsősorban az email marketing megoldások után érdeklődnek. A szakemberek szerint a piacot negatívan befolyásoló tényezők idén is növekvő árverseny, valamint a szigorodó adatvédelmi gyakorlat lesznek.
A 2016-os év ismét az optimizmus jegyében telik; a szakemberek a piacot élénkítő folyamatokra számítanak.
A kutatás háttere
A kutatás előkészületi fázisban a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség minden évben külön ügynökségi és külön hirdetői címlistát tartalmazó adatbázist állít össze. Az ügynökségi adatbázis összeállításánál a cél, hogy a teljes ügynökségi piacot lefedjék. Mivel az egyes csatornák piacvezető ügynökségeinek adatszolgáltatásban való részvétele elengedhetetlen a piacméret meghatározásához, ezért az adatgyűjtés során kiemelt figyelmet fordítottak arra, hogy a Szövetség által meghatározott legfontosabb adatvezérelt marketing piaci szereplők részt vegyenek a kutatásban. Az iparági statisztikában az egyes szektorok meghatározó cégeinek mindegyike – tényleges adattal vagy szakértői becslés által – szerepel. A piacméret meghatározásánál elsősorban ezekre az adatokra támaszkodtak.