A magyarországi középiskolások közül kevesen számítanak állami nyugdíjra

Hírek Kiemelt

A magyarországi középiskolások meglepően tudatosak a pénzügyek terén: a legtöbben saját vállalkozás indítását tervezik, kevesen számítanak állami nyugdíjra, a túlnyomó többség nyomon követi, hogy mire költ, és már pénzt is félretesznek. Nemcsak fesztiválokra és szórakozásra, hanem tanfolyamokra is spórolnak – derült ki az EY GDS és a Junior Achievement Hungary által közösen szervezett Innovációs napon megkérdezett diákok válaszaiból.

 

Tíz, 14-18 éves magyar középiskolás diákokból álló csapat vett részt az EY GDS budapesti központjában a tavasszal megrendezett Innovációs napon. A Junior Achievement Magyarország szervezésében a fiatalok tanáraik és az EY GDS munkatársai segítségével dolgozták ki üzleti terveiket. Az üzleti szolgáltató központ célja, hogy a fiatal tehetségek fejlődését értékes pénzügyi ismeretek megosztásával segítse, a gyakorlati módszerekkel és a nemzetközi ismeretekkel támogatva őket a kibontakozásban. A diákokat az esemény során egy pénzügyi tudatosságot vizsgáló felmérésen is részt vettek.

A válaszadó diákok közel kétharmada dolgozik – a túlnyomó többség alkalmanként, például a nyári szünetben –, egyharmaduk pedig tervezi, hogy valamilyen pénzkereseti lehetőséget keres. A diákok tudatosan bánnak a megkeresett pénzzel és a zsebpénzükkel: a legtöbben jövedelmük 10-50 százalékát félreteszik. Ez a szám összhangban van az Eurostat adataival, amelyek a magyar háztartások megtakarítási arányának javuló tendenciáját mutatják.

A megkérdezettek közel harmada szórakozásra, például fesztivál- vagy koncertjegyekre, negyede utazásra, ötödük pedig hobbira spórol. Az Innovációs napon résztvevő középiskolások több mint 30 százaléka ugyanakkor inkább képzésekre, tanulmányokra gyűjt, amelyet a jövőbeni pénzügyi szabadságuk egyik legfontosabb pillérének tartanak.

„A tudás és a készségek folyamatos fejlesztése elengedhetetlen mind az egyén, mind a szervezet sikeréhez. Az EY GDS-nél elkötelezettek vagyunk a jövő tehetségeinek támogatása és képzése mellett. Tanulási és fejlesztési programok széles skáláját kínáljuk, hogy kollégáink versenyképesek és proaktívak maradhassanak szakmájukban. Ide tartoznak az EY Badges, az EY Tech MBA, a többszintű női vezetői programok és a GDS boot camp rendezvények a friss diplomások számára. Olyan támogató közeget teremtünk, amely értékeli a tanulást és a fejlődést. Hálásak vagyunk az olyan lehetőségekért, mint ez az Innovációs nap, amelyek során visszaadhatunk a helyi közösségnek, megosztva tudásunkat a jövő generációival, egy jobb munka világát építve” – emelte ki Dominik Woźniak, az EY GDS Magyarország integrációs vezetője.

Tíz diákból négy intézi napi kiadásainak nagy részét bankkártyával, a többiek egyenlő arányban a készpénzt és a mobilfizetési megoldásokat preferálják. A tanulók meglepően tudatosak, ha a kiadásaikról van szó. A legtöbben nyomon követik, hogy mire költenek: a csoport több mint fele minden kiadását feljegyzi, esetenként mobilalkalmazás segítségével, míg a többiek csak a jelentősebb összegeket tartják számon.

A megkérdezett diákok fele készpénzben tartja megtakarításait, egyötödük pedig bankszámlán. Ha több pénzük lenne, a bankbetétek sokkal kevésbé lennének elterjedtek: a középiskolások elsősorban ingatlanokba, kötvényekbe vagy részvényekbe fektetnének, ugyanakkor sem a kriptovaluta, sem a deviza nem túl vonzó számukra.

Szinte minden diák arra számít, hogy legkésőbb 25 éves korára pénzügyileg függetlenné válik a szüleitől. Közel egyötödük 18 éves korára tervezi ezt, egyharmaduk 19 és 21 éves kora között, és csekély többségük még ennél is idősebb korban.

Majdnem minden válaszadó tervezi, hogy vállalkozást indít. Mégis, körülbelül ugyanannyian tekintik ezt főállású tevékenységnek, mint azok, akik passzív jövedelemforrásként veszik számításba, miközben alkalmazottként dolgoznak. A pénz a legjelentősebb motivációs tényező: sok diák azért indítana vállalkozást, hogy többet keressen, mint egy átlagos alkalmazott. Másokat a függetlenség és az álmaik megvalósításának lehetősége vonz. Tízből négyen úgy gondolják, hogy 1-5 millió forint elég lenne egy vállalkozás beindításához, ám ugyanennyi közülük inkább 5-10 millió forintot tartana megfelelő kezdőtőkének. A középiskolások azonban éppen ezt a tőkeigényt tartják a vállalkozóvá válás legfőbb akadályának, szemben azzal a kisebbséggel, akik az ötlet vagy a kapcsolati háló hiányát említették.

Bár a válaszadók mind pályakezdő fiatalok, többségük már a nyugdíjas éveik miatt aggódik. A legtöbben nem tervezik, hogy az állami nyugdíjra vagy nyugdíjmegtakarításokra támaszkodhatnak, és inkább vállalkozásukból, illetve befektetéseik vagy bérleményeik hozamából kívánják fenntartani magukat.

„Nagyon örülünk annak, hogy a pénzügyi tudatosság egyre nagyobb teret nyer, miközben a legtöbb fiatalnak fontos a gazdasági függetlenség.  Az EY GDS egyénileg fejleszti munkatársai tudását és készségeit, és örömmel osztjuk meg tapasztalatainkat a munkaerőpiacra belépni készülő fiatalabb generációval is. Együtt világszerte emberek millióinak életére lehetünk hatással, a megfelelő készségekkel és szakmai támogatással a ma tehetségei a holnap vezetőivé válhatnak” – hangsúlyozta Dominik Woźniak.

 

Fotó: Brooke Cagle/unsplash.com

 

SOCIAL MEDIA