A konferencia korábbi prezentációihoz képest kicsit más területről beszélt a következő előadó, Berényi Konrád online marketing tanácsadó. A márkaépítés ugyanis nemcsak a nagy, hanem a kisebb cégek számára is fontos.
Az előadás elején a Covid előtti időszakról volt szó: az addig tartó lendületről, növekedésről, fogyasztásról. Majd jött a világjárvány, és a kialakult helyzetet a szakember az alábbi szavakkal jellemezte: félelem, bizonytalanság, tervezhetetlenség. A cégek nagy része nem tudta, mit kell tennie. Nem volt olyan B terv, amit elővehettek volna, igazából nem volt semmilyen terv, semmilyen minta, amit követhettek volna.
Mindenki óvatos lett, és a cégek felismerték, most nem lehet azt folytatni, ami eddig volt. De ha úgy kezelték a helyzetet, mint egy válságot, akkor már egyszerűbb volt látni, mit kell tenni, így különböző stratégiai irányokba indulhattak el. Voltak, akik fejlesztettek, mások takarékoskodtak, megint másoknak pedig le kellett építeniük.
Egy biztos: alkalmazkodni kellett, újra kellett mindent tervezni. Ilyenkor kell kettőt visszalépni, nagy levegőt venni és újrakezdeni. A Covid megmutatta, hogy szükség van a működéshez és a túléléshez tőkére, diverzifikálni kell a bevételeket, és ki kell építeni a home office lehetőségét is – persze azoknak, akiknek ez lehetséges.
Sok cég megtanulta, mennyire kell a márka: amelyek az elmúlt években foglalkoztak márkaépítéssel, nagyobb eséllyel éltek túl, könnyebb volt újraindulniuk. Persze voltak, amelyek belebuktak a Covidba. Voltak azonban olyanok is, amelyek szárnyaltak. Mások túléltek, és akadtak olyan vállalkozások is, amelyeket igazából nem érintett a kialakult helyzet.
Természetesen voltak a Covidnak vesztesei is. A vendéglátás, a turizmus elvesztett kisebb márkákat, és elvesztett vállalkozókat is – sokaknak kellett feladniuk a vállalkozói létet és kellett visszamenniük alkalmazottnak.
Egy biztos: a KKV-knak is szükségük van a márkára, ez egyértelműen kiderült. Igaz, kisebb cégek számára a márka máshogy működik, és most a Covid után az eladás a fókusz. A válságnak lényegében vége, újabb felfutás következik – ez szükségszerű a 2020-as eredmények után. Ez mindig hoz újrarendeződést is, ami egyben lehetőség is akár új márkáknak, akár arra, hogy a régiek megerősödjenek.
Nem tudjuk még, mi várható, de az biztos, hogy csak az előrelépés segíthet. A márkaépítés területén is.