„A bátorság nem azt jelenti, hogy nem félünk. Hanem hogy a félelem ellenére megyünk tovább” – mondta D. Tóth Kriszta, a díjat alapító WMN magazin tulajdonosa az ötödik SzuperWMN-gálán, amit a Nemzeti Táncszínházban rendeztek meg december 5-én. A WMN szerkesztősége az olvasók bevonásával egy év kihagyással választotta meg újra civil és közéleti kategóriában Magyarország legbátrabb nőit, akik mindenkinek példát mutatnak azzal, hogy elképesztő erővel állnak ki másokért, hogy – sokszor a rendszerrel szembemenve – akkor is hallatják a hangjukat, amikor mindenki más hallgat.
A WMN magazin első születésnapján, 2016-ban alapított elismerést olyan nőknek ítélik oda, akik munkájukkal, kiállásukkal, következetességükkel és hitelességükkel fontos ügyeket képviselnek, és közben olyan személyes civil kurázsiról tesznek tanúbizonyságot, amely kiemeli őket a többi ember közül. Belső- és külső gátlások legyőzését, akár komoly kockázat vállalását, szakmai és emberi alázatot, a közösségi érdek személyes érdekek elé helyezését feltételezi ez a magatartás, amelynek szeretnék visszaadni az őt megillető figyelmet. Ahogy a bátorság mint emberi érték képviselőinek is. Ahogy pedig D. Tóth Kriszta fogalmazott beszédében: „A bátorság nem azt jelenti, hogy nem félünk. Hanem hogy a félelem ellenére megyünk tovább”.
Ezért született a díj öt évvel ezelőtt, és ezért ünnepelték meg idén is két kategóriában Magyarország legbátrabb nőit. A civil győztesről a szerkesztőségi zsűri döntött, míg a közéleti kategória döntősei közül az olvasók szavazatai alapján került ki a győztes.
A civil kategória idei jelöltjei között volt Benkő Fruzsina szociális munkás, a hátrányos helyzetben élő gyerekeknek segítő InDaHouse Hungary Egyesület alapítója, Tuza Éva háromgyerekes édesanya, LMBTQ-aktivista és Reményiné Csekeő Borbála, a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány pszichológusa, szakmai vezetője. A szerkesztőségi zsűri az idei SzuperWMN-díjat civil kategóriában Tuza Évának ítélte oda, aki érintett édesanyaként elhivatottan áll ki az LMBTQ – különösen a transznemű – fiatalok és családjaik mellett. Köszönőbeszédében egy korábbi történetet mesélt el:
„Amikor a legutolsó közönségtalálkozón voltam a férjemmel, akkor a legvégén egy tétova fiatal állt a moziban. Megvárta, hogy elmenjenek az emberek, és odajött hozzánk. Azt mondta a férjemnek és nekem, hogy »tessék engem hazavinni«. Egy érintett fiatal volt, akit nem fogadtak el a szülei. Azt szeretném üzenni az embereknek, hogy vegyék észre ezeket a fiatalokat, és ha nem is tudják őket hazavinni, vegyék észre, támogassák és szeressék őket” – mondta.
A közéleti kategóriában Farkas Franciska színművész-szociális munkást, Hadas Kriszta riportert és Illés Fanni paralimpiai bajnok úszót jelöltük. Közülük a közönségszavazás alapján Farkas Franciskához került a díj, akinek egész életét végigkíséri a segíteni akarás: a Tudás 6alom nevű csoporttal drámafoglalkozásokat, prevenciós-, identitás- és kommunikációs tréningeket tartanak, amelyeket elvisznek az érintett gyerekekhez, például Gyöngyöspatára és sok egyéb szegregált helyszínre. Előadásaik komoly szemléletformáló hatással bírnak. Mindeközben Franciska a Covid-járvány idején szociális munkási végzettségét kamatoztatva gyermekfelügyelőként dolgozott egy budapesti krízisotthonban, ahol családjukból kiemelt kisgyerekeket látott el.
„Ezt úgy képzelem el, hogy van egy torta, amit gyerekkoromtól építgetek, az életem tortája. Nagyon szeretem, iszonyatosan vigyázok rá, óvom, csinosítgatom. A terem egyik végében vagyok, és ezt a tortát szeretném átvinni a terem másik végébe, mert ott vannak a többiek, akikkel szeretném megosztani. De amikor elindulok, észreveszem, a terem közepén kiömlött valami ragacsos szörp, folyik, cuppog. Megállok, lerakom a tortát és feltakarítom a szirupot. Van, aki látja és kikerüli. Van, aki belelép és keni tovább, nem érdekli. Van, aki úgy csinál, mintha nem lenne ott a ragacs. Nekem fel kell takarítani” – mondta a színművész.
A 2021-es SzuperWMN-gálaest kiemelt támogatója az Audi volt. Az esemény létrejöttét emellett a Telenor, a Hendrick’s, a Thummerer, a Jana, a Costa Coffee, a Palmer’s, a Catrice, a Revolution Makeup és a Torter e-Design támogatta.
Fotók: Kovács Tamás/WMN