Magyarországon rendkívül rossz a helyzet a fiatalkorúak alkoholfogyasztása terén. A SMASHED program kapcsán korábban készült online felmérés megállapította: a 14 és 18 év közötti középiskolás korú fiatalok 80 százaléka 15 évesen vagy annál korábban ivott először, minden harmadik pedig rendszeresen fogyaszt alkoholt. A Diageo, a világ vezető alkoholos italgyártó és forgalmazó vállalata a Momentán Társulattal együttműködve a fiatalkori alkoholfogyasztás visszaszorításáért 2019-ben indította el Magyarországon az általános- és középiskolásoknak szóló SMASHED (magyarul: Szétcsúszva) programot, amely idén ősszel SMASHED Online néven egy interaktív online edukációs platformként a smashedonline.hu oldalon indul újra.
A résztvevők három fiatal karakter történetén keresztül, akár telefonjukon vagy laptopjukon is végigkövethetik a programot. Az interaktív edukációs program a fiatalkori alkoholfogyasztás veszélyeit és a felelős magatartás fontosságát kívánja tudatosítani, ezenkívül a témában egy iskolai osztályoknak szóló videó-, plakát- és újságcikk pályázat is indul.
„A Diageo világszerte elkötelezett a fiatalkori alkoholfogyasztás visszaszorításáért. A SMASHED programot az Egyesült Királyságban működő Collingwood Learning fejlesztette ki, amelyet a Diageo a program 2005-ös indulása óta nemzetközi szinten támogat. A világ 30 országában futó SMASHED program eddig több mint 1,2 millió tanulóhoz jutott el, Magyarországon eddig mintegy 2500 magyar diákkal ismertette meg a fiatalkori alkoholfogyasztás veszélyeit, hívta fel a figyelmet a felelős magatartás fontosságára. A Momentán Társulattal közösen létrehozott SMASHED Online program nemcsak abban segít a fiataloknak, hogy kortársaik által bemutatott élethelyzeteken keresztül több tudást szerezzenek a témában, hanem abban is, hogy ezt a smashedonline.hu oldalon felmérjék és ellenőrizhessék különböző kvízek segítségével – mondta el a programról Pais Mónika, a Diageo Budapest vezérigazgatója.
Smashed Online – Alkoholproblémákról a fiatalok nyelvén
A program a fiatalok nyelvén, élethelyzetüket hitelesen bemutatva nyújt hasznos tudást, amely a felelős alkoholfogyasztás mellett az alkoholproblémák felismeréséhez és kezeléséhez is használható megoldásokat ajánl. A Smashed Online abban is segít a fiataloknak, hogy hasonló problémájukkal kihez fordulhatnak. A program 2019-es hazai bevezetése egy formabontó, interaktív alkoholprevenciós előadás-sorozattal kezdődött, amely egy színdarabból és egy a közönség élményeit feldolgozó műhelybeszélgetésből állt az általános- és középiskolás diákok számára. Idén egy interaktív, online élőszereplős edukációs platformon, a smashedonline.hu oldalon folytatódik a program Kálloy Molnár Péter és három fiatal színész; Kretz Boldizsár (Patrik), Tar Dániel (Norbi), Kovács Dóra (Reni) közreműködésével. A programot bemutató, a Diákszempont Általános Iskola és Gimnáziumban tartott sajtótájékoztatón a közreműködőkön kívül a kampány arcai; Budai Kitty TikToker, YouTuber, Kemény Zsófi költő és Kálloy Molnár Péter színész is bemutatkoztak. Akik saját eszközeikkel, például közösségi oldalaikon megosztott posztokkal is népszerűsítik a kampányt.
Kálloy Molnár Péter, a Smashed Online egyik szereplője elmondta, hogy ő azért örül, hogy részt vehet a programban, mert neki is van két iskolás gyermeke és apaként nagyon fontosnak tartja, hogy az iskolások időben találkozzanak az alkohollal kapcsolatos problémákkal és tudjanak rá megfelelő, felelős válaszokat adni.
Magyarországon 2008 óta zéró tolerancia van érvényben, ami azt jelenti, hogy az ittas vezetés jogi következményeket von maga után, egy-egy baleset bekövetkezésének magas kockázata mellett. Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság kommunikációs kampányai között fontos szerepet tölt be az ittas vezetés visszaszorítása, aminek köszönhetően 2010 óta csökkent az ittasan okozott balesetek aránya Magyarország közútjain. Az észérvekkel szemben azonban sokkal hatékonyabbnak bizonyultak az utóbbi évek érzelmekre ható kampányai.
„Az ittasan okozott belesetek arányának mutatószámai évről-évre segítenek nekünk abban, hogy mérjük a kommunikációs stratégiánk hatékonyságát. Mindamellett, hogy az ORFK- OBB az elmúlt években nyitott a társadalmi együttműködésekre, amelyek nagyban segítik ezt a fajta kommunikációt, így örömmel csatlakoztunk a DIAGEO és a Momentán Társulat közös alkoholedukációs programjához – mondta el Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK-OBB főtitkára. – Bár a téma nagyon komoly, sok esetben vezet tragédiához, azonban ez a téma sokkal hatékonyabban befolyásolható újszerű, az érzelmeket célzó üzenetekkel, mint észérvekkel.”
Az ORFK-OBB főtitkára továbbá arra is felhívta a figyelmet, hogy ittas állapotban nem csak gépjárművet veszélyes vezetni, de például kerékpározni és rollerezni is súlyos felelőtlenség.
Kreatív verseny iskolásoknak
A program kezdeményezői november 8-án egy iskolásoknak szóló kreatív versenyt indítanak (a pályázati kiírás a Momentán Társulat weboldalán érhető el.)
Három kategóriában (videó, plakát vagy újságcikk) lehet pályázni, olyan pályaművekkel, amelyek a fiatalkorúak alkoholfogyasztásával járó veszélyekre hívják fel a figyelmet a program során tanultakra támaszkodva. Azon pályázók, akik a játék időtartama alatt, november 8-26. között elküldik pályaműveiket a smashed@momentantarsulat.hu címre, a szakmai zsűri bírálatát követően díjazásban részesülhetnek.