Ha az ember rápillant a világ legnépszerűbb autója, a Toyota Corolla legújabb generációjának bármelyik modellváltozatára, egyértelműen az az érzése, ezt a modellt bizony Európára fejlesztették, ez az érzés pedig tovább erősödik az autóba beülve, és még inkább azt vezetve. Közhelynek számít, hogy az európai ügyfelek jóval kritikusabbak, igényesebbek, ráadásul a magasabb sebességkorlátok miatt jóval dinamikusabb vezetési élményt is várnak el, mint a többi kontinens autóvásárlói. Éppen ezért, ha egy autógyártó világverő modellt szeretne gyártani, jól teszi, ha a legszigorúbb ügyfélelvárásokból indul ki, ehhez pedig az európai igényeket kell alapul venni. A jelek szerint így járt el a Toyota is a Corolla legújabb generációjának megalkotásakor.
A Toyota Corolla hosszú évek óta a világ legnépszerűbb autója, évente világszerte több mint 1 millió darab talál belőle gazdára, összesen pedig már több mint 47 milliót értékesítettek belőle a modell bő fél évszázados története során – igazi sikermodellről, ikonikus autóról van tehát szó. Az elmúlt több mint 50 évben a Corolla egyet jelentett a racionális választással, a megbízhatóság és praktikum tökéletes kombinációjával, amelyet konzervatív formavilág jellemzett. Utóbbi érthető is, óvatosan változtat az ember egy sikerrecepten és egy olyan modellen, amiből többet adnak el egy évben, mint egy-egy kisebb autógyártó teljes értékesítése.
A Toyota azonban meglehetősen bátor húzással úgy döntött, hogy a korábbi alapértékek, a megbízhatóság és praktikum megőrzése mellett megépíti minden idők leglátványosabb formavilágú, legdinamikusabban vezethető Corolláját, annak érdekében, hogy a világ legnépszerűbb autója ne csupán racionális választásként legyen a legjobb, de egyben a piac egyik legtrendibb, legszerethetőbb modellje is legyen.
A világ leginnovatívabbjaként és legzöldebbjeként ismert autóipari úgy gondolhatták, ha ez sikerül, akkor a vadonatúj Corolla tényleg mindent visz majd. A merész lépés pedig úgy tűnik bevált, működik a „coolness” faktor, ráadásul a világ legfejlettebb, legújabb generációs környezetbarát öntöltő hibrid elektromos hajtásai révén, amelyek ma már szintén egyet jelentenek a trendiséggel, a Corolla népszerűbb lehet, mint valaha. Természetesen azért a konzervatívabb, visszafogott eleganciát kedvelő ügyfelekről sem feledkezett meg a Toyota, akik eddig a modell vásárlóinak legnagyobb részét tették ki. Éppen ezért, míg az ötajtós és kombi változatokból a merész vonalvezetés révén szinte sugárzik a sportosság és a dinamizmus, addig a szedán kivitel visszafogottabb, elegánsabb külsőt kapott. Ahhoz, hogy ez így sikerülhessen, elengedhetetlen volt a vállalat európai mérnök- és formatervező csapatának minden korábbinál mélyebb integrálása a modell fejlesztésébe, amelynek részleteiről Rembert Serrus, a Toyota európai járműteljesítményért felelős igazgatója mesélt.
– A Toyota európai kutatás-fejlesztési részlege mivel járult hozzá a modell fejlesztéséhez?
– Az újgenerációs Corolla platformjának tesztjeit 2012-től kezdődően különböző fázisokban Európában végeztük. A Hatchback és a Touring Sports kiviteleket elsősorban az európai piacra fejlesztettük. A kezdeti fejlesztési irányt a Toyota európai K&F részlege határozta meg, illetve mi tűztük ki a megvalósítandó célokat is. Ezt követően az Európa-specifikus területeken dolgoztunk: a menetdinamikán, a vezethetőségen, a zaj- és rezgésszinten, az érzékelhető minőségen. A Touring Sports modell esetében a járműkoncepció, a formatervezés, valamint a B-oszlop mögötti összes komponens 100 százalékban európai fejlesztés volt.
– Milyen célt kívántak megvalósítani az új Corollával; hogyan valósították meg, hogy eltérjen az előző modellgenerációktól?
– Alapvető különbség volt, hogy a GA-C padlólemezre építkeztünk. Ezt a platformot kifejezetten úgy fejlesztették ki, hogy az olyan területeken, mint a rugózási komfort, a vezethetőség vagy zaj- és rezgésszint teljesítse az európai normákat – ezek ugyanis a legszigorúbbak a világon. A projekt során végig olyan autókat igyekeztünk kifejleszteni, amelyek érzelmi síkon szólítják meg az ügyfeleket. Ezt a célt szolgálta a vadonatúj 2,0 literes hibrid hajtáslánc, a legmagasabb színvonalú minőség, valamint a stílusos dizájnra való, fáradhatatlan törekvésünk.
– Az új Corolla fejlesztése során elsősorban mely területeket kívánták tökéletesíteni?
– Mindenekelőtt koherens tulajdonságokra törekedtünk, s ezt a kettős hibrid kínálat bevezetésére alapoztunk. E kettős hajtásláncajánlat köré fejlesztettük ki az autót, optimális vezethetőséget, a rugózási komfort és a vezethetőség egyensúlyát, a lehető legalacsonyabb zaj- és rezgésszintet, határozott megtámasztást biztosító üléseket, valamint prémium audiorendszert biztosítva. Arra törekedtünk, hogy magabiztos, élvezetes vezetési élményt adjunk a mindennapi ingázások során éppúgy, mint a nagyobb távolságok megtételekor.
– Szó szerint vadonatúj autóról van szó, ez milyen kihívásokat támasztott a mérnökökkel szemben?
– Rengeteg műszaki kihívással kellett szembenéznünk, például hogy hogyan biztosítsuk a Touring Sports kivitel karosszériájának merevségét. Mivel azonban ezt meg tudtuk oldani a TME keretein belül, úgy gondolom, nem ez volt a legnagyobb akadály, amit leküzdöttünk. A legkeményebb kihívás talán az volt, hogy két csapatnak – az európai és a japán fejlesztőknek – párhuzamosan kellett dolgoznia az új Corollán. Bár a modern kommunikációs eszközök igen fejlettek, egy ilyen projekt haladása és sikere végső soron az embereken múlik. Mindkét oldalon olyan vezető mérnökök dolgoztak, akik többévnyi európai munkatapasztalattal rendelkeztek, így a kommunikáció, a megértés és az alkalmazkodás révén a legnehezebb kihívásokat is teljesíteni tudtuk.
– Mi teszi hamisítatlanul európai autóvá az új Corollát?
– Ahogy korábban említettem, a jármű célértékeit és fejlesztési irányát Európában határoztuk meg. Számos területtel mi foglalkoztunk, beleértve a rugózást és a vezethetőséget. Az érzékelhető minőséget ugyancsak a mi csapatunk fejlesztette, márpedig a stáb a legkiválóbbnak számít ezen a téren, és jelenleg is számos globális projekten dolgozunk. A kombi modellt teljes egészében Európában fejlesztettük, ezt nem is forgalmazzák máshol. A Hatchback változatot pedig kifejezetten úgy fejlesztettük, hogy maradéktalanul megfeleljen a legnagyobb európai szegmens szigorú elvárásainak. Ami a hajtásláncot illeti, Európában egyetlen másik autógyártó sem kínál két különböző benzin-elektromos hajtásláncot, holott az európai vásárlók kifejezetten ezt szeretik. A projekt egyetlen pontján sem kellett kompromisszumos döntést hoznunk annak érdekében, hogy megfeleljünk más térségek eltérő elvárásainak. Az új Corollát úgy fejlesztettük, hogy élvonalbeli piaci szereplőként léphessen fel Európában, ugyanakkor világszerte is forgalmazzuk.
– A beltérben milyen változásokkal találkozhatunk?
– A GA-C platformnak köszönhetően a szélvédő alsó szélét 40 mm-rel lejjebb költöztethettük. A műszerfal szintén alacsonyabb lett, ami a korábbinál elegánsabb, könnyedebb kialakítást tett lehetővé, ráadásul a kilátást is javította. Az ülések 25 mm-rel mélyebbre kerültek, így a fejtér változatlan maradt. Ami az anyagválasztást és a kidolgozást illeti, a belső térben egységes megközelítést alkalmaztunk. Már az első 3D modelleknél úgy optimalizáltuk a formákat, hogy azok optikailag hitelesek legyenek: a fémbetétek például látványra és tapintásra is fémesek legyenek.
– Milyen intézkedésekkel javították a Corolla zaj- és rezgésszintjét?
– A vezetői környezet zajszigeteléséhez a korábbinál jóval hatékonyabb műszerfal-szigetelést alkalmaztunk, nagymértékben csökkentve annak kitett felületét. Újak az ajtótömítések, a hátsó kerékdobok hangszigetelése, zajszigetelt a szélvédő, és így tovább…
– Az új Corolla jellemzői közül személyesen melyiket kedveli leginkább?
– Számomra egyértelműen a vezetői üléshelyzet – az ülés / műszerfal / kormánykerék / középkonzol elhelyezkedése – a leginkább szembetűnő különbség. Amint beülök az autóba, kedvem támad elindulni és vezetni. Magával ragadja, magabiztossá teszi a vezetőt.