Közlésük szerint 2014-ben még 538 darab, 2017 végére pedig már 4167 új hibrid elektromos autó talált gazdára hazánkban. Ez még ugyan mindig csupán a teljes magyarországi újautó piac 3,3 százalékát teszi ki, a tendencia ugyanakkor mindenképpen bizakodásra ad okot. A környezetbarát hibrid autók eladásai négy évvel ezelőtt még csupán a hazai újautó értékesítések 0,7 százalékát jelentették.
A tavalyi évben a magyarországi környezetbarát hibrid eladások 82,4%-át két japán márka, a Toyota (65,8%) és prémium márkája, a Lexus (16,6%) jegyezte. A Toyota és Lexus 2018-ra Magyarországon 5150 hibrid elektromos autó értékesítésével számol: akkor tűnik ki igazán milyen brutális darabszám ez, ha tudjuk, hogy 2000 és 2018 között a két márka összesen 9226 új hibrid elektromos autót adott el hazánkban – írják.
Az európai és a magyarországi újautó piacot alapjaiban rázta meg és rendezte át a dízelbotrány, amely hosszútávra is kiható folyamatokat indított el az autóiparban és az autóvásárlási tendenciákban egyaránt. A kritikus magyarországi légszennyezettségi adatok (Magyarország egyike az EU azon 9 tagállamának, amelyek a leginkább elmaradtak a légminőség javítását célzó intézkedések megvalósítása terén), az elöregedett hazai autópark és a dízel autók városi használat során bizonyított halmozottan egészségkárosító hatásának ismeretében nem másodlagos, hogy milyen irányba mutatnak a hazai piaci folyamatok – közölték.
A tény, hogy a dízel meghajtású autók számos európai nagyvárosból tervezett kitiltása (Párizs, Madrid, Athén, Düsseldort, Stuttgart, stb.) nyomán, türelmi idővel ugyan, de Budapest is mérlegeli a dízel üzemű járművek behajtásának korlátozását, a vállalati flották pedig idehaza is tömegével fordulnak el a dízel hajtástól és teszik le a voksukat a környezetbarát, a városi közlekedés során akár 60-70%-ban tisztán elektromos üzemben működő, külső töltést nem igénylő hibrid elektromos hajtás mellett, optimizmusra ad okot. Míg európai szinten tavaly 7,9%-al, 43,8%-ra csökkent a dízel eladások aránya, addig hazánkban 34,4%-ról 28,8%-ra csökkent a dízel arány az újautó eladások tekintetében.
Ez elsőre jól hangzik, ám mindeközben az EuroSTAT adatai szerint 2012 és 2016 között 31 százalékkal nőtt hazánkban a forgalomba helyezett dízelüzemű autók száma (miközben a teljes magyarországi járműállomány csupán 9 százalékkal nőtt), ami arra enged következtetni, hogy a magyarországi autóállomány valamivel több, mint egynegyedét (27,8%) képviselő dízelek zömét nem az új gyártású, kedvezőbb emissziós besorolású modellek, hanem a külföldről, másodkézből megvásárolt, vélhetően Euro4 besorolású vagy annál is elavultabb dízelek teszik ki. Mindezen felül a mértékadó JATO Dynamics legújabb elemzése egy olyan ellentmondásos jelenségre hívja fel a figyelmet, amely mellett nem szabad elmennünk: miközben Európában (és mint láthattuk, hazánkban is)üdvözlendő módon folyamatosan és drasztikusan csökkennek a dízel értékesítések, ami ami ugyan számos egészségkárosító anyag (nitrogén-oxidok, koromrészecskék) kibocsátásának örvendetes mérséklésével járt, az Európában eladott új autók áltagos CO2 kibocsátása 10 éve először növekedett – áll a Toyota közleményében.