Az utazások száma lényegében visszatért a járvány előtti szintre: 2024 első negyedévében több mint 285 millió turista utazott. Az Accor európai utazási trendekről szóló jelentése szerint az európaiak 53 százaléka tervezi, hogy a költségvetéséből többet fordít majd utazásra, több figyelemmel az olyan 2025-ben megjelenő prioritásokra, mint a wellness, a sport, a kultúra és a környezetvédelem.
A 2024-es nyár a párizsi olimpia lendületének köszönhetően nemzetközi látogatók hullámát vonzotta. Ezt az ALL tagjai is bizonyították: az összes tag egynegyede, a 18-34 évesek pedig több mint egyharmada legalább egyszer elutazott egy sport- vagy zenei eseményre. A sportturizmus megerősítette központi szerepét az iparágban: az ibis 2025-re vonatkozó trendjelentése szerint értéke 2023-ban elérte az 564,7 milliárd dollárt. A tendencia csak növekedni fog – a sporteseményekhez kapcsolódó utazások várhatóan 12%-kal fognak növekedni.
A gig-tripping forradalmasítja a kulturális turizmust
Egy-egy koncert válhat a kulturális kaland motorjává vagy hosszabb nyaralás elindítójává, összekapcsolva a zene iránti szenvedélyt a turizmussal.
Sydneyben például Taylor Swift Eras turnéjának koncertjei az Accor Stadionban 335 000 rajongót vonzottak, ami rekord kihasználtságot eredményezett a város negyven Accor szállodájában. Az olyan művészek koncertjei, mint Beyonce, a Coldplay és az Oasis, közvetlen hatással vannak a foglalási számokra.
Az ALL már évek óta nevet szerzett magának a szórakoztatóiparban, kivételes ajánlatokkal a párizsi Accor Arénában (2015 óta), a Sydney-i Accor Stadionban (2021 óta) és a világ más nagy helyszínein (Rio, Hamburg, az O2 és a Wembley Londonban, a Qudos Sydneyben). Ezzel a stratégiával az ALL.com a hagyományos szállodai szolgáltatásoknál többet kínál tagjainak – az elővételes jegyek, a személyre szabott élmények és a VIP-hozzáférés révén az év legnagyobb koncertjeire bejutást is garantálja számukra – írják.
2025-ös trendek
Lassú utazás: újrakapcsolódás az utazáshoz
Az utazók egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a fenntartható utazási lehetőségeknek. Az idősebbeknél 14 százalékkal klímatudatosabb fiatalabb generációk egyre inkább a környezettudatos közlekedési módokat választják. A fenntarthatóságot kereső világban a lassú utazás (slow travel) újradefiniálja az utazók prioritásait, és a végső úti célról az élményre és annak hatásaira helyezi a hangsúlyt.
Másképp felfedezni: a dupe desztinációk felemelkedése
A felelősségteljesebb utazásra való törekvés során a slow travel egy másik feltörekvő trendnek is utat tör: az alternatív úti céloknak.
A növekvő turizmus egyre nagyobb nyomás alá helyezi az olyan kiemelt desztinációkat, mint Velence, Bali és Amszterdam. Ennek kihívásával szembesülve egyre több utazó fordul kevésbé népszerű úti célok felé, hogy elkerülje a tömeget és a közösségi média őrületét, és közben pénzt spóroljon. A dupe desztinációknak nevezett trendet a turizmus környezeti és társadalmi hatásaival kapcsolatos növekvő tudatosság is vezérli.
Photo by ian dooley on Unsplash