Vasárnap elrajtol a MotoGP-világbajnokság

Hírek Kiemelt

Az idei téli szünet bő négy hónappal hosszabbra nyúlt a COVID-19 járvány miatt, de a hétvégén végre elrajtol a kétkerekű száguldó cirkusz. Ahogy nézők, úgy újságírók sem vehetnek részt egyelőre a futamokon, így az egyetlen magyar akkreditált újságíróra, Kovács Nikire is furcsa szezon vár. A korábbi motorversenyző, aki az újságírás mellett „NikiKovácsMotoGP” néven saját YouTube-csatornáján exkluzív interjúkat és adásokat készít, a koronavírus miatti változásokról és az esélyekről beszélt.

 

Az eredeti tervek szerint március 8-án lett volna a szezonnyitó, de végül csak a két kisebb kategória futamait tudták megrendezni, a királykategóriáét nem. Hogyan történt mindez?

Igen, a Moto2-eseknek és a Moto3-asoknak szerencséjük volt, mert a járvány európai berobbanásakor ők már Katarban tartózkodtak az utolsó téli teszt miatt. Aztán Olaszországban felgyorsult a vírus terjedése. Napokig úgy tűnt, hogy a sorozat főszervezőjének sikerül megoldást találni arra, hogy beengedjék Katarba az Itáliából érkezőket, de végül ez nem sikerült. A MotoGP-ben több pilóta, számos csapat, csapattag és gyár is olasz, nélkülük pedig nem lehetett megrendezni a szezonnyitót.

 

Ha jól tudom, akkor te a helyszínen élted meg az eseményeket.

Igen, a kollégámmal már február végén kiutazunk, bár őszinte leszek, akkor még nem tudtam, hogy a pályára is kimegyünk-e majd, épp az Olaszországból érkezők miatt. Ezekben a napokban rajtam kívül csak egy újságíró volt a helyszínen, így az exkluzív információkat nemcsak magyar, de angol nyelven is elkezdtem feldolgozni a YouTube-csatornámon, amit számos nemzetközi média átvett. A hétvégén pedig az egyik legnagyobb motorsporttal foglalkozó olasz weboldalnak készítettem anyagokat, mivel ők sem tudtak elutazni. Nagyon furcsa volt percről percre figyelni, ahogy leáll a sport és a világ körülöttünk. Szerencsére még gond nélkül haza tudtunk jönni, de csak napokon múlott a dolog.

 

Mennyire érintette a MotoGP-t a koronavírus járvány?

Szerintem kell egy-két év, ha nem több, hogy pontosabban lássuk, mekkora kárt okozott ez a négyhónapos kényszerszünet, a törölt futamok, a bevételkiesés a sorozat jogtulajdonosának, a versenyek promótereinek és a csapatoknak egyaránt. A főszervező Dorna és a mögöttük álló befektető cég extra gyorsasággal reagált a helyzetre, és szinte azonnal a csapatok megsegítésére siettek. A nem gyári MotoGP-s alakulatok havi 250 000 eurónyi segélyt kaptak áprilistól kezdődően, míg a két kisebb kategória csapatai egyszeri 25 000 euró segítséget kaptak. A motorok fejlesztését egy évre befagyasztották, sok pilótának csökkent az idei fizetése, és hatással van, lesz az új szerződésekre is. Abba jobb bele se gondolni, hogy mi lesz, ha tényleg jön egy második hullám, és mégsem tud végig menni az amúgy is furcsa, csonka szezon.

 

Hogy néz ki jelenleg a versenynaptár?

Tizenhárom európai futam szerepel most a naptárban, de csupán 8 helyszínen. A Formula1-hez hasonlóan itt is lesznek olyan pályák, ahol két egymást követő hétvégén is lesz nagydíj más-más néven, mondanom se kell, hogy nézők nélkül. Az öreg kontinenst csak akkor hagyja el a sorozat, ha ott meg tudják nyitni a kapukat, máskülönben a rendezők nem tudják kifizetni a jogdíjakat, így nincs miből fedezni a szállítási költségeket. Erre már csak Argentínában, Thaiföldön és Malajziában van esély – szerintem nem túl sok. Július végéig eldől minden.

 

Hogyan élted meg az elmúlt hónapokat?

Az, hogy kint voltam Katarban, és testközelből éltem meg a történteket, nagyon felpörgetett, feltöltött, és ez a lendület szerencsére hónapokig kitartott. Számos interjút készítettem a MotoGP fontos szereplőivel: menedzserrel, csapattulajdonossal, csapatfőnökkel, a gumiszállító cég képviselőjével, marketingszakemberrel, a Nemzetközi Motorkerékpáros Szövetség elnökével vagy éppen a Mobilklinika vezetőjével. Már az egy nagy boldogság, hogy a kezemben tudhatom az idei belépőmet, hiszen az is lehet, hogy idén nem lesz lehetőségem több futamon személyesen részt venni.

 

Ezt hogy érted?

A szervezők nagyon szigorú protokollt dolgoztak ki, hogy egyáltalán az adott országok vezetői engedélyezzék a versenyeket. Ehhez drasztikusan csökkenteni kellett a jelenlévők létszámát. Nem lehetnek ott a szponzorok, nem lesznek vendégek a depóban, csak azok a dolgozók, akik nélkül tényleg nem lehetne futamot rendezni. Ennek a megszorításnak bizony az írott sajtó munkatársai is „áldozatai” lettek. A sajtótájékoztatókat és az interjúkat is Zoomon keresztül tartják majd meg. Ezekre persze csak az éves belépővel rendelkezők kapnak meghívást. Így bár nem leszek ott a helyszínen, mégis első kézből kapott információkkal tudok majd dolgozni. A Dorna még főpróbát is tartott nekünk, hogy minden flottul menjen. Minden nap készítek majd összefoglaló videókat a YouTube-csatornámra, a futamokat követő hétfő este pedig élő adásban beszéljük át a történteket.

 

Milyen szezonra számítasz?

Nagyon kíváncsi vagyok, hogy a pilóták hogyan bírják majd ezt a terhelést. Jelenleg ugye 13 verseny vár rájuk 18 hét alatt. Hetekig haza se tudnak majd menni, ami egy idő után főként a családosokat fogja megviselni szerintem. Pszichésen egy ponton túl mindenkinek nehéz lesz, hogy csak a pályán vagy a hotelekben tartózkodhatnak. Azok a versenyzők, akik lakókamionban alszanak, sehova se mehetnek. Ebben az egyhangúságban szerintem nehéz lesz feltöltődniük, ugyanakkor az is igaz, hogy így még jobban a versenyzésre tudnak koncentrálni és semmi sem zavarja meg őket. Közben pedig hatalmas lesz a nyomás rajtuk, a legkisebb hibának is komoly következményei lesznek. Egyrészt nem mindegy, hogy 13 vagy 20 futamod van pontokat gyűjteni, másrészt egy sérülés az egész szezonnak véget vet. Ugyanakkor ezek miatt senki sem lesz óvatosabb, hiszen nem lehet tartalékolni. Szóval nagyon izgalmas évre számítok. A legnagyobb esélyes szerintem továbbra is Marc Márquez, de többen is megszorongatják majd, nem fog tudni annyira dominálni, mint tavaly.

 

Kosaras Renáta

 

A 2020-as MotoGP-szezon július 19-én Jerezben a Spanyol Nagydíjjal veszi kezdetét, majd egy héttel később ugyanott folytatódik Andalúz Nagydíj néven. A magyar újságíró riportjait, videóit, elemzéseit a https://www.youtube.com/c/NikiKovacsMotoGP oldalon lehet követni.

SOCIAL MEDIA