Megkezdődött az iskola, a gyerekek jelenléti oktatásban indíthatták a tanévet, azonban folyamatosan belengi a légkört a bizonytalanság, hogy vajon ez meddig lesz tartható és milyen új kihívásokkal kell ezúttal megküzdeniük. A pedagógusoknak az aktuális tananyagok átadása mellett az is feladatuk, hogy a szülőkkel együttműködésben a modern kori problémákkal szemben is felvértezzék a gyerekeket. Segítségükre vannak ebben olyan, kisebbek és nagyobbak számára is könnyen befogadható kalandos történetek, amelyekkel immár számos iskolában kötelező olvasmányként is találkozni lehet.
A gyerekeket láthatóan megviselte a karantén időszak, hiszen szükségük van a közösségre, a barátaikkal való fizikai kontaktusra. Az érzelmi intelligencia, a társas kapcsolatok és a szocializáció fejlesztésében ez kiemelten fontos. És természetesen a tanulást tekintve is előnyösebb a jelenléti oktatás.
„Mi, szülők, bármennyire is igyekszünk, sosem fogunk tudni úgy tanítani, gyerekeinknek a tananyag elsajátításában segíteni, mint egy hivatásos tanár. Tehát az érzelmi kiegyensúlyozottság és a tananyag elsajátítása szempontjából is jobb, ha iskolai keretek között folyik az oktatás” – osztotta meg véleményét Téti István író, akinek több sikeres, gyermekeknek szóló könyv fűződik a nevéhez.
A modern kor gyermekei
A szülők nap mint nap számos modern kori problémával szembesülnek, amelyektől meg kell óvniuk gyermekeiket. Ezek közül egyik az egyre kontrollálhatatlanabb digitális eszközhasználat. Már egészen kicsi gyerekek telefonnal, tablettel nőnek fel, később pedig gyakran túl sok időt töltenek videójátékokkal, a személyes baráti együttléteket háttérbe szorítja a csetelés, a virtuális térre korlátozódó kommunikáció.
„Természetesen nem szabad a gyerekeket eltiltani a digitális eszközöktől, hiszen ezek nélkülözhetetlen hozzávalói modern társadalmunknak, de meg kell találni az egyensúlyt a virtuális és a valóságos világ között. Problémának tartom továbbá, hogy a mai gyerekek többsége – kis túlzással – bármit megkap, amit megkíván. Érthető késztetés a szülők részéről, hogy megpróbálnak mindent megadni a gyermeküknek. Hajlamosak vagyunk azonban túlzásokba esni ezzel kapcsolatban, és megfeledkezni róla, hogy ha nem tanítjuk meg utódainkat megküzdeni a céljaikért, akkor elmulasztjuk az életre való felkészítésüknek egy nagyon fontos elemét. Ha a gyerek azt szokja meg, hogy minden az ölébe hullik, akkor felnőttként nehezebben fog boldogulni, sok kudarc éri majd” – figyelmeztet Téti István.
Útmutató mesés történetek
A mesékre szükségük van a gyerekeknek és a fiataloknak, hiszen a való élet tapasztalatai mellett a történetek hősei is példát, irányt mutathatnak.
„Azt gondolom, egy mese vagy ifjúsági regény akkor jó, ha értéket közvetít, tanít, elősegíti az építő jellegű gondolkodást. Ám ez önmagában kevés. Mi, felnőttek is azokat a könyveket szeretjük – legalábbis, ha irodalmi alkotásról van szó –, amelyek szórakoztatnak, elvarázsolnak, beszippantanak. Egy gyerekkönyv esetén ez kiemelten fontos. Egyrészt azért, mert mindenfajta nevelő célzat kudarcot vall, ha a történet nem köti le a befogadót. Amennyiben nem tud elmerülni a könyv teremtette világban, nem képes azonosulni egyetlen szereplővel sem, akkor nem is fog elsajátítani semmilyen közlendőt. A másik oka pedig maga az élmény, amit joga van átélni mindenkinek, aki könyvet vesz a kezébe. Az olvasás egész életünket végigkísérő, kimeríthetetlen kincsforrás. A hangulat, a varázs, az élmény legalább olyan fontos, mint a sorok mögé rejtett tanítás. Végezetül a gazdag szókincset, a választákos stílust és a képzelőerőt gazdagító leírásokat is fontosnak tartom” – avatott be a Manfréd és Anton, a Kipp, valamint a Darwin Wells sorozatok szerzője.
Kötelező olvasmány kicsiknek és nagyoknak
Téti István könyvsorozata a Manfréd és Anton is hasonló kérdéseket vet fel. Megírására az motiválta a szerzőt, hogy iskolába készülő fiának alkosson olyan történeteket, amelyekből fontos dolgokat tanulhat meg az életről.
„Alapvető erkölcsi normák, tradicionális emberi értékek közlése, valamint a különböző szituációk kezelésére vonatkozó eszközök átadása volt a cél, olyan formában, ami felkelti egy modern gyerek érdeklődését és képes elsajátítani, magáévá tenni ezen értékeket” – tudtuk meg az írótól.
A könyv a megjelenése pillanatától hatalmas siker lett, majd rövid időn belül érkezett a második, aztán a harmadik kötete is, előbbi a kisiskolások, utóbbi pedig a nagyobbak számára.
„A harmadik kötetnek a digitális és a valódi világ közötti egészséges egyensúly megteremtése, valamint az álmokért való küzdelem, a kitartás, az értékteremtés a fő témája, ugyanakkor megjelenik benne egy másik aktuális probléma, az iskolán belüli, gyerekek közötti, fizikális és verbális atrocitások problémája és ezek kezelése is” – mondta Téti István.
A sorozat számos iskolában kötelező olvasmánnyá vált, hiszen egy érdekes történetbe ágyazva könnyebb átadni azokat a közlendőket, amiket a szülők és a pedagógusok fontosnak tartanak.
A kisiskolások mellett a többi korosztály sem marad olvasnivaló nélkül, az óvodások az Anton, valamint a Kipp történetek által élhetnek át tanulságos kalandokat, a kamaszokat pedig a 18. századbeli Afrikába repítik el a Darwin Wells romantikus kalandregények, és hamarosan a felnőttek is kezükbe vehetik a nekik készülő legújabb kiadványt.