A pénztárgépek után július 1-től az ital-automaták forgalmára is rálát a NAV
Az italautomatát üzemeltető vállalkozásoknak még több mint három hónapjuk van az ún. automata felügyeleti egység beszereltetésére, amelynek segítségével nemcsak az adóhivatal lát rá a forgalmi adatokra, hanem az üzemeltető is pontosan nyomon tudja követni a bevételeket és a készletfogyást. Azért, hogy ütemezetten és a lehető legkényelmesebben történjék a beszerelés, a Magyar Postánál lehet időpontot foglalni.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal ellenőrzési tapasztalatai szerint a gépek jelentős része az adók megfizetése nélkül üzemel, ezért szükséges az automata felügyeleti egység, amelynek segítségével az adóhivatal éppúgy nyomon tudja követni az étel- és ital-automaták forgalmát, mint a pénztárgépekét.
A kormány az érintett vállalkozásoknak 120 ezer forintot biztosított az automata felügyeleti egység beszerzéséhez. A július 1-jei határidővel és az időpontfoglalási rendszerrel is segíti az ital-automatát üzemeltető vállalkozásokat, hiszen így még minden érintettnek bőven van ideje az automata felügyeleti egység beszerelésére.
Az adóhivatal eddig mintegy 700 vállalkozásnak összességében 23.600 üzembehelyezési kódot adott ki. Tegnapig már kétezer ötszáz automatába be is szerelték a felügyeleti egységet, amely nemcsak a hivatalnak szolgáltat naprakész adatokat, hanem a vállalkozónak is. Az automata üzemeltetője az új, online rendszernek köszönhetőn azonnal értesül például arról is, ha egy termékből már csak néhány darab van az automatában.
Az automaták adóhivatali bekötése példaértékű az EU-ban. A bevétel eltitkolása ugyanis majd minden uniós tagállamban gondot okoz, ezért érthető a nagy nemzetközi érdeklődés a magyar innovatív megoldás – az automaták felügyeleti egységgel történő ellátása – iránt.
A határidőről és az időpontfoglalásról szóló rendelet, amely tegnap jelent meg a Magyar Közlönyben