A Toyota Motor Europe európai Toyota és Lexus járműeladásai 1.076.300 darabot tettek ki 2021-ben, ami 8%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, tükrözve a környezetbarát márkák iránti erős ügyfélkeresletet. Ezzel a Toyota Európa második legnépszerűbb személyautómárkája lett. Miután az értékesítési sikerekben meghatározó szerepet játszott a piac legszélesebb a Toyota Yaris városi kisautótól a Lexus LC prémium sportkupéig terjedő, 20 modellből álló öntöltő hibrid elektromos kínálata, a Toyota Motor Europe sikeresen teljesítette az Európai Unió flottaszintű szigorodó széndioxid-kibocsátási határértékeire vonatkozó előírásokban foglaltakat*.
A Toyota Motor Europe (TME) 2021-ben 1.076.300 Toyota és Lexus jármű értékesítéséről számolt be.** A tavalyi évben így a világjárvány és az általános iparági félvezetőhiány ellenére a TME teljes piaci részesedése 0,4 százalékponttal, 6,4 százalékra nőtt, ami rekord a vállalat történetében – ez 2018 óta 1,4 százalékpontos növekedést jelent. Ez a teljesítmény először emelte a Toyota márkát Európában a második helyre az új személyautó-eladások rangsorában. A siker egyik kulcsfontosságú eleme a cég alacsony széndioxid-kibocsátású modelljei iránt rekordmagas vásárlói igényeknek tudható be, amely kiterjed az akkumulátoros elektromos, üzemanyagcellás elektromos, plug-in hibrid és hibrid járművek széles skálájára. A TME 623.777 példányszámban adott el hibrideket – amely 19 százalékkal haladja meg a korábbi év azonos adatát –, ezzel a teljes mix 58 százalékát, Nyugat-Európában pedig 70 százalékát tették ki ezek a modellek.
„Nagyon örülünk az újabb erős éves teljesítményünknek, különösen azon problémás ellátási feltételek tudatában, amelyekkel az egész autóipar szembesül. Köszönjük ügyfeleink hűségét és bizalmát! Úgy gondolom, hogy ez a továbbra is nagy kereslet bizonyíték arra, hogy jó stratégiát választottunk, amelynek keretein belül a zéró és alacsony károsanyag-kibocsátású elektrifikált járműveink kínálatának bővítésére összpontosítunk. Termék- és hajtáslánc-összetételünk lehetővé tette a TME számára, hogy 2021-ben elérje az EU széndioxid-kibocsátási célkitűzéseit, és elkötelezettek vagyunk amellett, hogy a jövőben is sikerüljön ezt elérnünk, miközben a karbonsemlegességre törekszünk.” – avat be Matt Harrison, a Toyota Motor Europe elnök-vezérigazgatója
Decemberben a Toyota és a Lexus is számos új, elektrifikált modellt mutatott be, amelyek a karbonsemleges stratégia megvalósításának központi elemét képezik majd. A vállalat 2030-ig világszerte 30 akkumulátoros elektromos járművet kínál majd, amelyek minden szegmensre kiterjednek. Ezen időpontig a TME célja, hogy Nyugat-Európában legalább 50 százalékban zéró emissziós járműveket (ZEV) értékesítsen, míg a Lexus márka 100 százalékos ZEV-értékesítést céloz meg ugyaneddig. 2035 felé haladva a TME készen áll arra, hogy az EU-régióban nullára csökkentse a széndioxid-kibocsátást az új járművek tekintetében. Rövidebb távon a TME 2025-ig 10 modellre bővíti a ZEV termékkínálatát.
A márkák és az adott modellek teljesítménye
A Toyota 2021-ben 0,6 százalékponttal, 6,3 százalékra növelte részesedését a mainstream piacon, miközben az értékesítési volumen 9 százalékkal, 1.003.859 példányra nőtt. A márka legkeresettebb modelljei, a Corolla, a Yaris és a RAV4 tették ki az eladások 55 százalékát. A hibrid járművek összességében 58 százalékot (+5,0 százalékpont éves szinten), míg Nyugat-Európában 69 százalékot (+6,0 százalékpontos növekedés) tettek ki. A legfontosabb újdonságok közé tartozik a teljesen új Yaris Cross kompakt SUV. 2021 áprilisában jelentették be az új akkumulátoros elektromos bZ almárkát, amelynek tagjai a dedikált eTNGA platformra épülnek, míg 2021 decemberében máris jött a bZ4X SUV európai premierje.
A Lexus éves szinten 2 százalékkal növelte értékesítési volumenét, és 2,3 százalékos prémium piaci részesedést ért el. A márka legkeresettebb termékei, az UX, az NX és az RX adták az eladások 81 százalékát. Összességében a hibrid járművek tették ki a teljes európai eladások 61 százalékát, ami csak Nyugat- és Közép-Európát tekintve 96 százalékra nőtt. 2021 negyedik negyedévében a Lexus piacra dobta a második generációs NX-et, bemutatva a márka első plug-in hibrid járművét – az alaposan továbbfejlesztett hibrid modellváltozat mellett. A márka a közelmúltban bejelentette, hogy 2022 első felében bemutatják első, dedikált platformra épülő tisztán elektromos típusát, az RZ 450e-t. A Lexus ambiciózus növekedési tervei között szerepel, hogy 2025-ig 20 modellt dobnak piacra, aminek köszönhetően 130.000 eladott példánnyal számolnak, ezzel közel megduplázva a jelenlegi éves európai eladásokat.
TME összefoglaló 2021. január-december:
- Összes eladás: 1,076,300 (+8.4% előző évhez képest)
- Piaci részesedés: 6,4% (+0.4% előző évhez képest)
- Összes hibrid eladás: 623.777 (+19% előző évhez képest)
- Hibrid mix: Nyugat-Európa: 70% – Kelet-Európa*: 24% – Egyben: 58%
Toyota összefoglaló 2021. január-december:
- Összes Toyota eladás: 1.003.859 (+9% előző évhez képest)
- Legkelendőbb modellek: Corolla modellcsalád (208.028); Yaris (179.383); RAV4 (161.266)
- Legkelendőbb hibridek: Yaris Hybrid (143.595); Corolla Hybrid modellek (166.811); Toyota C-HR Hybrid (112.757)
- Összes hibrid eladás: 579.698 (+19% előző évhez képest)
- Hibrid mix: Nyugat-Európa: 69% – Kelet-Európa*: 26% – Egyben: 58%
Lexus összefoglaló 2021. január-december:
- Összes Lexus eladás: 72.441 (+2% előző évhez képest)
- Legkelendőbb modellek: UX modellcsalád (21.144); NX modellcsalád (19.493); RX modellcsalád (18.346)
- Legkelendőbb hibridek: UX Hybrid (17.261); NX Hybrid (14.255); RX Hybrid (5.718)
- Összes hibrid eladás: 44.079 (-1% előző évhez képest)
- Hibrid mix: Nyugat-Európa: 91% – Kelet-Európa***: 8% – Egyben: 61%
Az alábbiakban láthatók a 2021. január-decemberi értékesítések (a dőlt betűvel jelölt modelleket helyben, a Toyota európai üzemeiben gyártják):
TOYOTA / LEXUS ÖSSZESEN | 1.076.300 |
TOYOTA | 1.003.859 |
AYGO | 85.325 |
Yaris (beleértve a Yaris Hybridet) | 179.383 |
Yaris Hybrid | 143.595 |
Yaris Cross (beleértve a Yaris Cross Hybridet) | 22.743 |
Yaris Cross Hybrid | 21.666 |
Corolla H/B & Touring Sports (beleértve a hibrid változatokat) | 127.882 |
Corolla H/B & Touring Sports Hybrid | 122,869 |
Toyota C-HR (beleértve a hibrid változatot) | 114.737 |
Toyota C-HR Hybrid | 112.757 |
Corolla SDN (beleértve a hibrid változatot) | 80.146 |
Corolla SDN Hybrid | 43.942 |
Prius Family | 6.689 |
Prius | 1.597 |
Prius+ | 3.630 |
Prius Plug-in Hybrid | 1.462 |
Mirai | 701 |
Camry (beleértve Camry Hybrid) | 50.246 |
Camry Hybrid | 10.121 |
Supra | 979 |
RAV4 (beleértve a RAV4 Hybridet és RAV4 Plug-In Hybridet) | 161.266 |
RAV4 Hybrid | 87.020 |
RAV4 Plug-In Hybrid | 23.053 |
Highlander (beleértve a Highlander Hybridet) | 10.518 |
Highlander Hybrid | 7.986 |
Land Cruiser | 35.215 |
Hilux | 47.480 |
PROACE (beleértve a PROACE EV-t) | 30.814 |
PROACE EV (beleértve PROACE VERSO EV-t) | 5.175 |
PROACE CITY | 36.238 |
Egyéb modellek | 13.497 |
LEXUS | 72.441 |
CT 200h | 1.249 |
IS (beleértve az IS Hybridet) | 628 |
IS hybrid | 524 |
ES (beleértve az ES Hybridet) | 6.872 |
ES hybrid | 4.830 |
LS (beleértve az LS Hybridet) | 175 |
LS hybrid | 125 |
NX (beleértve az NX Hybridet) | 19.493 |
NX hybrid | 14.255 |
UX (beleértve az UX Hybridet) | 21.144 |
UX Hybrid | 17.261 |
UX EV | 2.987 |
RX (beleértve az RX Hybridet) | 18.346 |
RX hybrid | 5.718 |
RC (beleértve az RC Hybridet) | 90 |
RC hybrid | 62 |
LC (beleértve az LC Hybridet) | 420 |
LC hybrid | 55 |
GX | 1.181 |
LX | 2.843 |
(*) Az EU C02 flotta az EU28-ban, Izlandon és Norvégiában regisztrált gépkocsik átlagos kibocsátására vonatkozik. A cél elérése itt a Toyota és Lexus eladásokra vonatkozik, az előzetes belső adatok alapján, még az EU Bizottság hivatalos számadatainak szokásos közzétételi ütemezése előtt.
(**) A Toyota Motor Europe felelős valamennyi nyugat-, közép- és kelet-európai országért, beleértve Törökországot és Oroszországot, valamint Izraelt és számos közép-ázsiai piacot (Örményország, Azerbajdzsán, Grúzia és Kazahsztán).
(***) Kelet-Európa magában foglalja Oroszországot, Kazahsztánt, a Kaukázust, Ukrajnát, Törökországot és Izraelt.