A Maserati idén ünnepli fennállásának 111. évfordulóját, 2026-ban pedig újabb mérföldkőhöz érkezik: százéves lesz a legendás Trident embléma, és a márka első versenygyőzelme is ekkor ünnepli centenáriumát. A történelmi évfordulók alkalmat kínálnak a márka múltjának értékelésére, és kijelölik a fejlődés jövőbeli irányait is.
Alig csillapodtak a „Maserati Meccanica Lirica” rendezvénysorozat visszhangjai, valamint a GranTurismo és GranCabrio modellek visszatérésének híre a történelmi Viale Ciro Menotti üzemben, máris újabb mérföldkőhöz érkezett a márka: a Maserati idén ünnepli fennállásának 111. évfordulóját – ezzel az olasz Motor Valley legrégebben működő márkája.
Ez a két mérföldkő tovább erősíti a Maserati meghatározó szerepét az olasz luxusautó-gyártás nemzetközi színterén, és irányt mutat a 2026-os „Trident Éve” felé, amely az ikonikus logó, valamint a márka első versenygyőzelmének centenáriumát is jelöli. A történet 1926-ban kezdődött: a Tipo 26, az első modell, amely viselte a szigonyos emblémát, a Targa Florio futamon mutatkozott be, ahol Alfieri Maserati vezetésével kategóriagyőzelmet aratott.
A Trident születése: így indult a Maserati története
A márka története azonban még korábbra nyúlik vissza: 1914-ben, Bolognában, az akkori Via de’ Pepoli 1A szám alatt alapították meg a „Ditta Alfieri Maserati” nevű vállalkozást Alfieri Maserati és testvérei, Ettore és Ernesto. A hivatalos dokumentum szerint a vállalat 1914. december 1-jén kezdte meg működését (a bejegyzés december 14-én került a városi nyilvántartásba). A testvérek szenvedélyesen vonzódtak a gépészethez és a sebességhez – olyannyira, hogy maguk is gyakran indultak versenyeken. A család negyedik testvére, Mario tervezte meg a Trident emblémát, amelyet a bolognai Neptun-kút szimbolikája ihletett. A legkisebb testvér, Bindo 1932-ben, Alfieri halálát követően csatlakozott a vállalathoz.
A Trident embléma először a már említett Tipo 26 modellen jelent meg: az autó 1926-ban mutatkozott be a Targa Florio futamon, ahol kategóriagyőzelmet aratott az 1,5 literes géposztályban. Ez volt az első a számos rangos siker közül: kétszeres győzelem az Indianapolis 500-on (1939, 1940), négy egymást követő Targa Florio győzelem (1937–1940), kilenc Formula–1-es futamgyőzelem, valamint az 1957-es világbajnoki cím Juan Manuel Fangióval a volán mögött. A közelmúltban a Maserati az MC12 versenyautóval tért vissza a motorsport élvonalába: a modell 2005 és 2010 között hat FIA GT bajnoki címet szerzett, és meghatározó szereplője lett a szériaautó-alapú versenyzésnek. 2023 óta a Maserati GT2 újra képviseli a márkát a zárt karosszériás versenysorozatokban, és több mint húsz bajnokságban jogosult az indulásra.
Út Bolognától Modenáig: új otthon, új korszak
1939 végén az Orsi család tulajdonosként csatlakozott a Maseratihoz, aminek nyomán a vállalat megkezdte átköltözését Modenába. Az új üzem a Viale Ciro Menottin 1940. január 1-jén nyitotta meg kapuit – a Trident azóta is innen irányítja működését. 1947-ben a Maserati testvérek távoztak a cégtől, ugyanebben az évben debütált az első utcai modell, az A6 1500. A következő mérföldkő 1963-ban érkezett el: ekkor mutatták be a Quattroportét, amely új kategóriát teremtett a nagy teljesítményű luxusszedánok piacán. Az 1968-1975 közötti Citroën-tulajdonosi időszak új ipari folyamatokat hozott, majd a De Tomaso-éra (1975-1993) során született meg a Biturbo, a márka egyik legismertebb és legsikeresebb modellje.
A következő időszak a Maserati modernkori fejlődésének új szakaszát jelentette. 2007-ben Detroitban mutatkozott be az ötödik generációs Quattroporte, majd a Genfi Autószalonon debütált a GranTurismo, amely mára a márka egyik ikonikus modelljévé vált. 2009-ben követte a nyitott tetős változat, a GranCabrio, 2013-ban pedig a Maserati bemutatta a hatodik generációs Quattroportét és a Ghiblit. Három évvel később, 2016-ban érkezett a Levante, a márka első SUV modellje.
Modenából a világ élvonalába: a Maserati újraírja saját történetét
2020-ban az MC20 gyártásának bevezetésével új korszak kezdődött a Maseratinál. A Viale Ciro Menotti gyár teljes körű modernizáláson esett át: új fényezőüzemmel és egy saját fejlesztési központtal bővült, ahol a szabadalmaztatott, 100%-ban Maserati-fejlesztésű Nettuno motor készül. Két évvel később bemutatkozott a Grecale, az a SUV, amely a Maserati grand touring szellemiségét ötvözi a mindennapi használhatósággal. 2023-ban érkezett a GT2 Stradale – egy utcai használatra is alkalmas szupersportautó, amely az elegancia és a versenypályák világát kapcsolja össze. A 2024-es év egyik legkülönlegesebb újdonsága az MCXtrema volt: kizárólag pályahasználatra fejlesztett modell, mindössze 62 példányban készült, és egy 730 lóerős, extrém teljesítményű V6-os Nettuno motor hajtja.
2025 három kiemelkedő mozzanattal vált valóban meghatározóvá a Maserati és a modenai gyár történetében: elindult az MCPURA gyártása – a márka teljesítményének és karakterének legtisztább megtestesítője –, bemutatkozott a BOTTEGAFUORISERIE kreatív műhely, az Alfa Romeo és a Maserati közös projektje, valamint visszatért a GranTurismo és a GranCabrio gyártása a legendás modenai üzemben.
„Óriási megtiszteltetés számomra, hogy éppen Modenában – a Maserati szívében – ünnepelhetjük a márka 111 éves történetét. A Maserati Meccanica Lirica rendezvénysorozat után különösen büszkék vagyunk arra, hogy éppen születésnapunk alkalmából emelhetjük ki azt a páratlan tudást és szakértelmet, amely ebben a régióban összpontosul. Több mint egy évszázada ez a régió táplálja a teljesítmény, a dizájn és a kézművesség egyedi olasz látásmódját – ez a Maserati esszenciája” – hangsúlyozta Santo Ficili, a Maserati operatív igazgatója. Majd hozzátette: „Köszönet illeti a Maserati valamennyi munkatársát, kereskedelmi partnereinket és üzleti szereplőinket. Az idei év fejleményei ismét bizonyítják: a Maserati erősen kötődik Modenához, és eltökélt célja, hogy új növekedési lehetőségeket találva, bizalommal tekintsen a jövő felé.”
