A mértékadó JATO statisztikájából kiderül, hogy a 2019-es magyarországi újautó-értékesítések minden korábbinál magasabb részarányát, mintegy 6,9%-ot tették ki a részben vagy teljesen elektromos autók eladásai: 11.166 darab ilyen autó talált gazdára hazánkban az elmúlt évben. Ezek közül messze a legnépszerűbb a tavalyi évben debütált, és mindjárt három karosszériaváltozatban és két eltérő teljesítményű környezetbarát öntöltő hibrid elektromos hajtással elérhető vadonatúj Toyota Corolla Hybrid volt, 1672 darabbal. Jól mutatja a japán autógyártó elkötelezettségét a zöld autózás iránt, hogy a lista első négy helyén csak Toyota szerepelt (a Corollát a RAV4, a C-HR és a Yaris követte a sorban), a TOP10-be pedig, a kilencedik helyen még egy Lexus modell (az NX) is befért.
Nem mindennapi zöldautó forradalom figyelhető meg a magyarországi újautó piacon, amelyből a Toyota és prémium márkája, a Lexus minden más márkánál jobban kiveszi a részét: a két márka környezetbarát öntöltő hibrid elektromos eladásai a teljes magyarországi zöldautó értékesítés 57,5%-át és a full hibrid eladások 92,4%-át tették ki. Kínálat mostanra akad bőven: jelenleg 25 autómárka 87 modellje érhető el Magyarországon valamilyen részben vagy teljesen elektromos meghajtással. No de melyek voltak a legnépszerűbb környezetbarát modellek tavaly hazánkban? Az alábbiakban erre keressük a választ.
A Toyota verhetetlen a zöld autózásban
Bátran kijelenthető, hogy a környezetbarát forradalmat több mint két évtizede kirobbantó, mára világszerte közel 15 millió hibrid elektromos autót értékesítő Toyota a tavalyi évben egész pályás környezetbarát letámadást indított: világszerte három legkedveltebb modellje, az egyben a világ legnépszerűbb személyautójának számító Corolla, a világ kedvenc SUV-jaként ismert RAV4, és a világ legnagyobb darabszámban értékesített felső-középkategóriás limuzinja, a Camry jelentkezett vadonatúj generációval, ráadásul mindhárom a világ legfejlettebb, negyedik generációs öntöltő hibrid elektromos hajtását kínálva. Ennek meg is lett az eredménye: miután a Magyarországon gazdára találó Corollák 46,5%-át választották hibrid meghajtással az ügyfelek, a Toyota Corolla Hybrid hazánk legnépszerűbb zöld autójává vált, 1672 darabbal: ebből 233 darab volt az ötajtós Hatchback, 707 darab a kombi Touring Sports és 732 darab volt a négyajtós Sedan karosszériaváltozat.
Alig lemaradva a második legnépszerűbb zöld autónak hazánkban az új Toyota RAV4 Hybrid bizonyult, 1441 darabbal (az eladott modellek 82,2%-át választották hibrid hajtással az ügyfelek). Szorosan a nyomában harmadikként a Toyota C-HR Hybrid végzett, 1342 darabbal, miután a vásárlók 72,8%-a választotta ezzel a hajtással a modellt. Negyedikként a Magyarországon legkedveltebb zöld autók sorában a Toyota Yaris Hybrid zárt, 691 darabbal, miután az itthon gazdára találó Yarisok 27%-át választották hibrid hajtással a vásárlók. Megdöbbentő, hogy ez a négy Toyota modell, a Corolla Hybrid, a RAV4 Hybrid, a C-HR Hybrid és a Yaris Hybrid önmagában a teljes tavalyi hazai zöldautóeladás 46%-át teszi ki. A hazai legnépszerűbb zöld autók TOP10-es listájára ezen felül felfért még a Lexus NX is a kilencedik helyen, 278 darabbal (ezt a modellt 100%-ban hibrid hajtással választották a vásárlók, míg a tizedik helyről éppen csak lecsúszva, 239 darabbal zárt tizenegyedikként a kizárólag a világ legfejlettebb hibrid elektromos hajtásával elérhető vadonatúj Toyota Camry.
A vásárlók továbbra is a hibrid elektromos hajtást tekintik a legélhetőbb környezetbarát meghajtásnak
Jól látható, hogy a változatos, részben vagy teljesen elektromos meghajtások közül továbbra is az öntöltő hibrid elektromos hajtás a legnépszerűbb: a JATO kimutatása szerint a 2019-ben hazánkban regisztrált összesen 11.166 részben vagy teljesen elektromos új autó közül 6950 darab (62,24%) volt öntöltő hibrid elektromos (HEV), 1934 darab (17,32%) akkumulátoros elektromos (BEV), 1187 darab (10,63%) plug-in hibrid elektromos (PHEV) és 1095 darab (9,81%) lágy hibrid elektromos (BAHV). A TOP5 magyarországi zöld autóból négy, a TOP10 hazai zöld autóból pedig 6 volt öntöltő hibrid elektromos modell, az utóbbi listára ezen felül felfért még három akkumulátoros elektromos és egy lágy hibrid elektromos modell – plug-in hibrid elektromos egy sem. Ennek az oka kétségkívül abban keresendő, hogy az öntöltő hibrid elektromos hajtás esetében nem kell a hosszú töltési idő, vagy épp a hatótáv korlát miatt aggódnia a tulajdonosnak (szemben az akkumulátoros elektromos és plug-in hibrid elektromos hajtással), az pedig közismert hogy a lágy hibrid hajtás tulajdonképpen csupán egy rásegítést jelent, így valójában össze sem hasonlítható a városi forgalomban akár 50-80%-ban tisztán elektromos, károsanyagkibocsátás mentes közlekedést lehetővé tévő öntöltő hibrid hajtással.
Mi várható idén?
2020 egy meglehetősen izgalmas átmenet éve lesz az európai autóiparban: a szigorodó emissziós korlátozások miatt a legtöbb autógyártó számos tisztán belsőégésű meghajtással szerelt modelljének megszüntetésére, vagy drasztikus áremelésekre kényszerül, hogy elkerülje a súlyos büntetéseket. Ráadásul, annak ellenére, hogy ma már 25 autómárka 87 részben vagy teljesen elektromos modellje érhető el a magyarországi újautó piacon, az autógyártók legtöbbje jelenleg még meglehetősen rossz ellátottsággal és nem költséghatékonyan kínálja ezeket a modelleket, ami részükről kínálati hiányt eredményezhet. Ez még tovább erősítheti a világszerte immár közel 15 millió, hazánkban pedig közel 20.000 hibrid autót értékesítő Toyota és Lexus helyzetét. A Toyota a tavalyi évben hat, a Lexus négy új öntöltő hibrid elektromos modellt mutatott be a hazai piacon (a Toyota C-HR és a Lexus RX csak év végén érkezett meg), 20 modellből álló együttes hibrid kínálatuk pedig gyakorlatilag minden személyautó szegmenst lefed. A két márka ráadásul kiváló ellátottsággal kínálja modelljeit (a Toyota az Európában értékesített autóinak 75%-át a kontinensen is gyártja), és ha ez nem volna elég, 2020 őszén várható a Toyota Yaris legújabb generációja, és a Toyota RAV4 Plug-in Hybrid bemutatkozása is. Ez könnyen átrendeződést hozhat az és hazai újautópiacon, ahol a Toyota és a Lexus már az elmúlt években is rohamtempóval lépdelt előre.