Budapest után Pozsony is elindítja a közbringarendszerét
A MOL szlovák leányvállalata, a Slovnaft Pozsonyban útjára indítja közösségi kerékpármegosztó-szolgáltatását. A Slovnaft BAjk elnevezésű program a budapesti MOL Bubi tapasztalataira építve született meg. A gyűjtőállomások kialakítása májusban történik meg, és júniusra 90 dokkolóállomás várja a pozsonyi lakosokat, akiket összesen 750 kerékpár szolgál majd ki. A projektnek ez az első fázisa, a tesztüzem a nyári szünet előtt kezdődik majd.
A MOL Budapesten a BKK-val közösen indította el a MOL Bubi közbringarendszert 2014. szeptember 8-án, és jelenleg 1506 bringát használhatnak a felhasználók és mindezt 125 dokkoló állomásról vehetik fel Budapest szerte. A közbringarendszer sikerességét mutatja, hogy az elmúlt 3 és fél évben több, mint kétmillió ember négymillió km-t tett meg az almazöld MOL Bubi biciklikkel. Az így megszerzett tapasztalatok alapján hamarosan Pozsonyban is elindul a szolgáltatás, amelyet a MOL-csoport szlovákiai leányvállalata, a Slovnaft működtet majd.
„Pozsony városa egy jól működő, modern és vonzó közösségi kerékpármegosztó rendszerrel gyarapodik, hiszen a rendszer előnyeit már számos európai városban megtapasztalhattuk. Nagy öröm számomra, hogy a mi városunk is csatlakozik ahhoz a több mint 30 európai nagyvároshoz, ahol a rendszer már sikeresen működik. Ez lesz a legnagyobb okoskerékpár-rendszer Szlovákiában” – mondta el Ivo Nesrovnal, Pozsony polgármestere.
Az elkövetkező hetekben további gyűjtőállomások is létrejönnek Pozsony területén. A Slovnaft és a szlovák főváros 10 okos és 80 hagyományos gyűjtőállomást épít Pozsony négy legnépesebb kerületében. Az állomáshelyeket úgy választották ki, hogy a lehető legjobban megkönnyítsék a felhasználók hozzáférését a kerékpárutakhoz és a tömegközlekedési rendszerhez. A dokkolóállomások körülbelül 300 és 500 méterre helyezkednek el egymástól. A rendszer tesztidőszaka a nyári szünet előtt kezdődik, vagyis 2018 második negyedévének végére vehetik igénybe a felhasználók.
A pozsonyi közbringarendszer – hasonlóan a budapesti MOL Bubihoz – részben európai uniós támogatásból valósult meg. A beépített számítógép mellett minden kerékpár tartalmaz egy GPS-eszközt, amelynek köszönhetően a kerékpár folyamatosan figyelemmel kísérhető. A speciális alumínium keret csökkenti a kerékpár súlyát, ezáltal pedig kényelmesebb utazást tesz lehetővé a hasonló európai kerékpármegosztó rendszerekben használt kerékpárokhoz képest. A Sovnaft BAjk kerékpárok különleges anyagból készültek, mely ténylegesen kiküszöböli a kár vagy lopás lehetőségét.
„A Slovnaft BAjk a Slovnaft első olyan szolgáltatása, amely túlmutat a hagyományos üzleti tevékenységein. A projekten belüli partnerségen keresztül teljesítjük cégünk stratégiáját, melynek célja, hogy ügyfeleink számára más jellegű és innovatív szolgáltatásokat is kínáljon” – magyarázta Gabriel Szabó, a SLOVNAFT a.s. ügyvezetője.
A kerékpármegosztási rendszer négy alapvető előnnyel is bír: a felhasználók gyorsabban közlekedhetnek a fővárosban, csökkenthetik a közlekedési költségeket, nem mellesleg testedzésnek is kiváló, amellett, hogy a károsanyag-kibocsátás is csökken a városban.