A kis- és középvállalkozások jelentős gazdasági szerepet töltenek be mind hazai, mind pedig európai uniós szinten; a fejlett világ gazdaságának szilárd alapját képezik. Stabilitásuk és hatékonyságuk, valamint a fenntartható működésre való átállásuk támogatása ezért kiemelt fontossággal bír. A szektor segítése érdekében hívta életre a Generali Csoport 2021-ben az EnterPrize nemzetközi vállalkozásfejlesztő és szemléletformáló programot, melyhez a hazai Generali Biztosító immáron harmadik éve csatlakozik.
Az EnterPrize program keretében az SDA Bocconi idén is megvalósította kilenc európai ország több mint ezerkétszáz kkv-vezetőjének és tulajdonosának bevonásával elkészített nagyszabású kutatását; emellett a Generali idén is meghirdette a kis- és középvállalkozásoknak szóló EnterPrize fenntarthatósági pályázatát is, melynek célja, hogy a jó gyakorlatok bemutatásával és díjazásával előmozdítsa a fenntarthatóság kultúrájának elterjedését.
Az elmúlt évek súlyos válságai komoly kihívások elé állítják az európai kkv-kat: a koronavírus-járvány és az ukrajnai háború nyomán idén az egekbe törő inflációval és a gazdasági válsággal kell megküzdeniük. A financiális nehézségek mellett pedig még nagyobb erőfeszítéseket igényel a fenntarthatósági törekvések megvalósítása: a megkérdezett európai kis- és középvállalkozások 59%-a az energiaárak növekedését, míg 58%-uk az inflációt említette fenntarthatósági ambícióikat negatívan befolyásoló okként.
Mindemellett a kutatásban részt vevő vállalatok szerint emelkedett azon területek aránya, amelyeken jelentős akadályok hátráltatják a kkv-kat a fenntartható üzletmenetre való átállásban. A cégek több mint 50%-a jelezte, hogy törekvéseiket a szabályozói intézményi háttér hiánya és a bürokrácia akadályozza, az ösztönzők hiányát a kkv-k 49%-a emelte ki, továbbá az egyértelmű jogszabályi keretek hiánya és a vállalaton belül rendelkezésre álló készségek és kompetenciák hiányosságai is egyre hangsúlyosabb problémaként jelentkeznek.
Mindezek ellenére tavalyhoz képest 2%-kal mégis növekedett azon kkv-k aránya, melyek már bevezették vagy bevezetni tervezik fenntarthatósági stratégiájukat – Magyarországon 2022-vel összevetve idén 4%-kal több vállalat nyilatkozott így.
„A magyar kkv-k fenntarthatóságra való törekvése a Generali EnterPrize pályázatra benyújtott munkatervek számában is megnyilvánul: idén több mint 120 hazai vállalkozás adta le pályázatát környezetvédelem, munkavállalói jóllét és a mikroközösségek iránti felelősségvállalás kategóriákban. A mikro-, kis- és középvállalkozások fontos szerepet töltenek be Európa gazdasági fejlődésében, EnterPrize pályázatunkkal pedig célunk tovább növelni a fenntarthatóság jelentőségét felismerő szemléletmódot a kkv-k körében, valamint elősegíteni a pályázók közötti kapcsolatok kialakítását és esetleges jövőbeli együttműködéseiket” – mondta el Erdős Mihály, a Generali Biztosító vezérigazgatója.
Családi biogazdaság, gyártó és rendszerintegrátor vállalat, és kutatás-fejlesztéssel foglalkozó cégek a nyertesek között
A Sudár birtok (melynek gazdasági folyamataiért az Omnicont Kft. felel) a környezetvédelem témakörében benyújtott pályázatával aratott győzelmet. A vállalat egy hagyományos értékeken alapuló, modern, családi fűszer- és gyógynövénytermesztő biogazdaság 100%-ban vegyszermentes tevékenységgel. A növényeket saját maguk dolgozzák fel. Termékeik tartósító-, adalék- és színezőanyag-mentesek. Fókusztermékeik a gyógyításban és a gasztronómiában is használt kakukkfű szirup; illetve a tea- és fűszerkeverékek. Munkájuk során kiemelten ügyelnek a fenntarthatóságra, emellett a birtokon megváltozott munkaképességű munkaerőt foglalkoztatnak. Az EnterPrize pályázaton elnyert összegből a legtöbb speciális étrendbe is beilleszthető, vegán, gluténmentes, saját termesztésű alapanyagból készített krémleveseket fejlesztenek – piackutatásuk szerint ugyanis a célcsoportjukban igény van a minőségi, gyorsan elkészíthető élelmiszerekre.
Munkavállalói jóllét kategóriában a Ganzair Kompresszortechnika Kft. lett a győztes. A vállalat az egyedüli hazai gyártó, egyben rendszerintegrátor gáz-, ipari levegő, járműkompresszorok, áramfejlesztők és a hidrogéntechnológia területén. Élenjáró technológiai ismerettel rendelkeznek az ipari gázok sűrítéséről és az energetikai célú felhasználásáról. A villamosenergia-felhasználásuk 100%-át lefedő napelemes rendszerrel működnek, és hazánk első két zöldhidrogén-projektjének technológiai beszállítói. Céljuk az energiaszektor dekarbonizációja, a megújuló energiaforrások részarányának növelése (zöldhidrogén-technológia) és az energiahatékonyság. Az elnyert összegből egy komplett, a munkavállalói jóllétet erősítő programot valósítanak meg: terveik között szerepel a közösségi terek átalakítása, egy fitnesz-sarok létrehozása, illetve egészségmegőrző és csapatépítő aktivitások.
A mikrokörnyezet iránti felelősségvállalás kategóriában pedig a 3R-BioPhosphate Kft. nyerte el a 5 millió forintos támogatást. A vállalat nemzetközi szinten vezető szerepet tölt be a zéró emissziós pirolízis technológia és az ezzel előállított különböző biotermékek kutatás-fejlesztésében, tervezésében és teljes iparosításában. A társaság elsődleges profilja a mezőgazdasági és élelmiszeripari melléktermékek (biomassza-alapanyagok) újrafeldolgozása és hozzáadott értékű újrahasznosítása. A Generali EnterPrize program támogatásával céljuk a BioFarm gyógy-fűszernövény és zöldség körforgásos-önfenntartó mintakert és közösség létrehozása a nyugat-magyarországi, Fejér vármegyei Kajászón, melyet bemutatnának a vállalkozás mikrokörnyezetébe tartozó gyermek és felnőtt közösség részére. Fontosnak tartják a lakosság ösztönzését a fenntartható és körforgásos kertészkedésre – ezt egy lakossági saját zöldség-,/fűszer-,/gyógynövénymag csere-berével is szeretnék megvalósítani.
A három vállalkozás egyenként 5 millió forintot nyert programja megvalósítására az EnterPrize pályázat keretében.