Nonprofit autómegosztó mozgalmat indított a Bónusz Brigád

Hírek

A közösségi autómegosztást szeretné elterjeszteni a Bónusz Brigád Magyarországon. A társaság novembertől mozgalmat kezdeményez és indít azért, hogy minél több autós vigyen magával utasokat, ha közös az úti céljuk. Az autómegosztás segíthet abban is, hogy a magyar nagyvárosok levegője jobb minőségű legyen és csökkenjen a légszennyezettség okozta halálozások száma. Kaprinay Zoltán, a Bónusz Brigád tulajdonos ügyvezetője a kezdeményezésről elmondta, nagyon sok autóban csak a sofőr ül, a többi ülés üres. Nekik azt ajánlják, vegyenek fel utasokat a szabad helyekre, vigyék el őket, ha közös az úti céljuk. Ezzel nemcsak jót cselekednek, hanem új kapcsolatokat alakíthatnak ki, illetve csökkenthetik a környezeti terhelést – tette hozzá. Ráadásul a környezetvédők az autók önkéntes megosztásában látják az egyik leghatékonyabb eszközt a dugók kivédésére, a városi kocsiforgalom csillapítására, húzta alá.

Elmondta: bárki regisztrálhat a nem fizetős megosztásos modell használatára a Bónusz.hu/elviszlek oldalon. Aki ezt megteszi, annak küldenek egy speciális „#elviszlek”  matricát, amit könnyű kitenni a szélvédőre, és bármikor levehető onnan, majd újra visszatehető.

A Bónusz Brigád a szívességi alapú személyszállítási mozgalom indításával azt szeretné elérni, ha pár hónapon belül legalább ezer sofőr használná rendszerüket. Kifejtette, a Bónusz Brigád missziójának tartja, hogy jót tegyen az emberekkel, elvigye őket jó helyekre, jó élményeket szerezzen nekik. „Ezt a missziót terjesztjük most ki a hétköznapokra és a városi utazásra” – fogalmazta meg.

A Bónusz Brigád a mozgalmat egy saját autóval indítja, amit csak a megosztásos modell népszerűsítésére használnak dolgozói, de emellett a cég 60 munkatársa is regisztrál az oldalon, és viszi felmatricázott autójával ingyen a jelentkező utasokat. Aki #elviszlek matricás autót lát, nyugodtan intse le, de ha a buszmegállóban áll meg egy matricával ellátott autó, akkor nem kell egyik félnek sem bemutatni, hogy miről van szó, egyszerűen utazhatnak együtt.

Az ingyenesen felvett utasoknak csupán annyi teendője van, hogy autóból posztoljon #elviszlek hashtaggel azért, hogy a mozgalom ismertté váljon, és minél gyorsabban bővüljön a szívességi alapú személyszállításban részt vevő autósok száma.

A közösségi autómegosztásra Magyarországon is van példa, az a megoldás azonban fizetős, mivel az utazók megosztják egymás között a költségeket. Ezzel szemben a Bónusz Brigád ingyenes mozgalmat indít.

Egy ehhez hasonló szolgáltatás Svájcban is népszerű, pár környezetvédő hozta létre azt a nyolcvanas években. A nonprofitként indul vállalkozás olyan sikeres lett, hogy 1997 óta Mobility CarSharing néven üzleti alapokra helyezték át a szolgáltatást.

„Mi abban vagyunk elkötelezettek, hogy azt a közösségi hangulatot vigyük át az utcára, amit a felhasználóink között tapasztalunk a virtuális térben, és ezzel együtt csökkentsük a légszennyezést, élhetőbbé tegyük Budapestet és a többi várost is Magyarországon” – mondta el kérdésünkre Kaprinay Zoltán. Hozzátette: a svájcihoz részben hasonló, ideiglenes kezdeményezés már Magyarországon is volt 2010 januárjában BKV-sztrájk idején, amikor egy autómegosztó mozgalom szerveződött. Az önkéntes szállítók és az utasok saját honlapon, blogon és közösségi oldalon jelentkezhettek. Az ötletgazda a plázás közösségi játékairól ismert 4K! – Negyedik Köztársaság mozgalom és a közösségi munkavégzést népszerűsítő Colabs közösség volt. A kezdeményezés annyira népszerű volt, hogy az oldal túlterhelés miatt több alkalommal is szinte teljesen elérhetetlenné vált; a Facebook közösségi oldalon pedig kevesebb mint egy nap alatt 3400 rajongója akadt a kezdeményezésnek.

Felidézte, a nyilvános becslések szerint évente országosan 14 ezer emberéletet követel a légszennyezettség, és a helyzet súlyosságát mutatja, hogy november elején-közepén is a szmogriadó tájékoztatási fokozatának közelébe romlott a budapesti levegő minősége, míg Nyíregyházán a szálló por (PM10) koncentrációjának emelkedése miatt életbe is lépett a szmogriadó tájékoztatási fokozata.

SOCIAL MEDIA