A 2024-es labdarúgó-Európa-bajnoksághoz közeledve a magyarok tévévásárlási és használati szokásait mérte fel a szórakoztató készülék- és elektronikai gyártó Hisense: a Pulzus által készített ezer fős online felmérésből kiderül, hogy hány tévé van egy átlagos háztartásban, hogy mennyit költenek a magyarok tévére és hogy mi alapján választanak készüléket.
A 2024-es felmérésből kiderült, hogy tízből kilenc magyar háztartásban van tévé, minden harmadik magyarnak két készüléke, a válaszadók 12 százalékának pedig három tévéje is van. Ez a szám még nagyobb a 60 évnél idősebbek körében: 54 százalékuknak két vagy három tévéje is van otthon. A válaszadók sokat használják a készülékeiket: több mint 80 százalék napi szinten használja, minden negyedik magyar pedig naponta több mint 3 órát. A nők és a férfiak között nincs jelentős különbség a napi használatban, tízből nyolcan napi szinten használják.
Maximum 150 ezer forintot költünk rá
Ugyan a válaszadók sokat használják a tévéiket, de nem szeretnek sokat költeni rájuk: a legtöbb magyar 100-150 ezer forint értékben vesz tévét és csak minden harmadik válaszadó költ ennél többet új készülékre. A felmérés megmutatja, hogy a férfiak hajlamosabbak többet költeni, mint a nők, tízből egy férfi akár 200-300 ezer forintot is elkölt. Ez igaz a 18-39 év közöttiekre is, akik szintén nyitottabbak a drágább készülékekre, ott még akár 500-700 ezer forint értékű készülék is felmerülhet. A 60 évnél idősebbekre a legjellemzőbb az olcsó készülékek vásárlása, mindössze 5 százalékuk vesz 200 ezer forintnál drágább tévét.
Kevesebb tévénézés, több streaming
A Hisense két évvel ezelőtti kutatásából kiderült, hogy akinél van tévé otthon, azok közül a legtöbben (65%) tévénézésre használják a készülékeket, és csak a válaszadók 19 százaléka használja streamingre – a legfrissebb kutatás alapján ez a tendencia változóban van. A tévénézés aránya mintegy 5 százalékkal, 60 százalékra csökkent, a streaming 3 százalékkal nőtt, akárcsak a sportesemények követése és a zenehallgatás, amelyek 1-1 százalékkal magasabbak a korábbi felméréshez képest. A nők több tévét néznek, mint a férfiak, de a sportesemények követése inkább rájuk és a 60 évnél idősebbekre jellemző. Az eredmények alapján elmondható, hogy a magyarok a hagyományos tévénézésen túl más szolgáltatásokat is előszeretettel vesznek igénybe a tévéiken.
Továbbra is az ár alapján döntünk
Új készülék vásárlásakor továbbra is az ár a legfontosabb szempont, amit a képernyő mérete, majd a készülék márkája követ. A készülék dizájnja egy kevésbé fontos szempont, akárcsak a készülék operációs rendszere és a készülék hangrendszere. A nőknek jelentősen fontosabb szempont a készülék ára és a készülék garanciafeltételei, mint a férfiaknak. A korosztályokat tekintve is mindenkinél az ár szerepel az első helyen, nagyobb eltérés a készülék márkájában van, ami a 60 évnél idősebbeknek a második legfontosabb szempont a képernyő méretével együtt.
A közelgő labdarúgó-Európa-bajnokság apropóján, az esemény globális főszponzoraként a Hisense felmérése arra is rákérdezett, hogy a válaszadók terveznek-e új készüléket venni a közeljövőben: mindössze a részt vevők 17 százaléka gondol új tévé beszerzésére és csak 2 százaléka fogja ezt megtenni az EB indulása előtt. Az olimpiára vonatkozó kérdés hasonló eredményeket hozott, a magyarok ebben az esetben sem gondolnak arra, hogy új tévét vegyenek, inkább jövőre szereznek majd be új készüléket.