A tetőkre utólag felszerelt, nem túl esztétikus napelem-rendszereket váltaná ki a cég újdonsága, amelynek fejlesztésében a Budapesti Műszaki Egyetem szakemberei is részt vesznek.
A kis családi vállalkozásból tízmilliárd forintos árbevételű, több piacon vezető szerepet betöltő céggé vált Terránnál másfél éve dolgoznak a napelemek tetőcserépbe integrálásán. A vállalat elképzelései szerint a jövőben a tető nem csupán a passzív védelem eszköze lesz, hanem aktív, környezetbarát, tiszta és biztonságos energiatermelő funkciót is be fog tölteni. A jelenlegi, tetőre szerelt napelemes rendszerek legnagyobb hátrányának az esztétikum hiányát látják a cégnél, ezért a fejlesztésük lényege, hogy a napcellákat olyan speciális módon építik a tetőcserepek felületébe, hogy azok felhelyezése és megjelenése szinte megegyezik majd a hagyományos tetőcserepekével.
Számításaik szerint 200-300 napelemes cserép elegendő lesz egy átlagos családi ház villamosenergia-szükségletének biztosítására, a gazdaságos működtetést pedig az elektromos művekkel kötött szerződésben szereplő szaldóelszámolás (a hálózatból vételezett és az oda betáplált energia egyenlegének évenkénti elszámolása) biztosíthatja.
A vállalat szakemberei a napelemes tesztrendszert a cellákat szállító Korax Solar munkatársaival közösen 2017 tavasza óta Bólyban monitorozzák. Az eredmények bíztatóak, és lehetővé tették, hogy magabiztosan bemutassák a működő prototípust. A további fejlesztéseket, validálást és a tanúsítványok beszerzését a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszékének nemzetközileg elismert szakértő csapatával folytatják – számolt be a folyamat állásáról Gódi Attilaügyvezető igazgató.
A Terrán Futuron cserepek piaci megjelenését 2018-ra tervezik. A hagyományos tetőcserepekkel szemben a magas hozzáadott értékű megoldás előnye, hogy néhány száz kilométernél távolabbra is gazdaságosan szállítható, így a nyugat-európai piacok is megcélozhatóak.
A bemutatott prototípus nem véletlenül került fekete síkcserepekre: az elsődleges célcsoportnak tekintett, modern házakat építő vásárlók körében jelenleg ez a legkedveltebb modell. A termék egyébként más színekben, így a hagyományos téglavörös árnyalatokban is legyártható. A cellák fémszálainak láthatósága is tudatos döntés: így a vásárló jelezheti a külvilág felé, hogy környezettudatos döntést hozott. Egyelőre hazai és nemzetközi kiállításokon terveznek megjelenni a Futuronnal, illetve a tömeggyártás beindítása előtt részben kézimunkával előállított, egyedi rendszereket véleményvezér szerepre is alkalmas, ismert személyek házain helyeznék el – beszélt terveikről a cég kereskedelmi igazgatója.
A Terrán marketingvezetőjével, Tóth Szabolccsal tavaly készült interjúnkat itt olvashatják.
(A nyitóképen Dr. Mizsei János, a BME oktatója ismerteti a napelemes energiatermelés helyzetét, a háttérben látható a tetőcserepekre integrált rendszer.)