Nagyot nőtt és zöldült az európai autópiac

Hírek

2023 decembere volt az első olyan hónap, amikor 16 egymást követő havi növekedés után csökkentek az eladások az európai autópiacokat összesítve – olvasható a hazai autólízing specialistájának számító Next Auto oldalán.

Érdemes megjegyezni, hogy ezt a visszaesést is a német újautópiac nyakába lehet varrni, hiszen 23%-os visszaesést mutatott az év utolsó hónapjában. Ezzel szemben a többi vezető piacon, mint Franciaországban (+14,5%) és Spanyolországban (+10.6%) tovább szárnyaltak az eladások.

Magyarországot leszámítva minden országban jól fogytak az új autók

Hiába a decembert lerántó német adatok, Európa autópiaca 2023 egészében 13,9%-os bővüléssel zárta az évet 2022-hez képest, elérve a 10,5 millió eladott új autót. A legtöbb országban ráadásul kétszámjegyű növekedést regisztráltak: Olaszország (+18,9%), Spanyolország (+16,7%) és Franciaország (+16,1%) is erős növekedéssel zárta az évet. Németország is 7,3%-os növekedést regisztrált az előző évhez képest, amit a már említett gyenge december rántott le. Egyedül hazánk lóg ki az európai országok közül, hiszen itthon 3,4%-kal estek vissza az újautó-értékesítések.

Tisztán elektromos modellek (BEV): +415 ezer db

Tölthető hibrid (PHEV): – 61 ezer db

Nem tölthető hibrid (HEV): + 618 ezer db

Benzin: + 356 ezer db

Dízel: -88 ezer db

Egyéb (üzemanyagcella, LPG, etanol, …): + 43 ezer db

A fenti számok rámutatnak a növekedés forrására. Egyedül a tölthető hibrid (PHEV) visszaesés okozhatna némi fejtörést, de itt is a decemberi német adatok változtattak az összképen: 74,4%-kal csökkentek az eladások, míg más nagyobb európai piacokon jellemzően növekedést regisztráltak. Így az összkép 2022-höz képest úgy alakult, hogy 7%-kal csökkent értékesítésük 813 ezer darabra, így 2023-ban már csak 7,7%-os piaci részesedést hasítottak ki maguknak.

Majdnem minden harmadik eladott újautó nem tölthető hibrid volt

A nem tölthető hibridek értékesítési darabszáma meghaladta a 2,7 milliót, ami 29,5%-os növekedést jelent, és ezzel 25,8%-os piaci részesedéshez segítette a szegmenst. Igaz, ebben a csoportban szerepelnek a mild-hibridek is, melyek csak kiegészítő elektromotorral rendelkeznek, önálló elektromos haladásra nem képesek, így akár a benzinesekhez is lehetne őket sorolni – olvasható a rövidtávú bérautó szolgáltatásairól is ismert márka oldalán.

Ugyan a már fent említett okok kihatottak a tisztán elektromos autók decemberi értékesítési számaira, így is immár a harmadik legnépszerűbb választási kategóriaként jelentek meg az eladásokban, megelőzve a dízelüzemű autókat. 2023 egészében a tisztán elektromos autók értékesítési darabszáma meghaladta a 1,5 millió darabot, ami jelentős, 37%-os növekedés az előző évi adathoz képest. A tisztán elektromos autók piaci részesedése ezzel 14,6%-ra nőtt Európában – írják.

Photo by Obi – @pixel8propix on Unsplash

SOCIAL MEDIA