Háztartási nagygépek, számítástechnikai eszközök, TV-készülékek. Az esetek csaknem felében ezeket a termékeket keresik a MediaMarktnál azok a vevők, akik online igényelhető hitelt vesznek fel a vásárláshoz. A két hónapja elindított szolgáltatás sikerét jelzi, hogy ezek az ügyfelek értékben ugyanannyi árucikket pakolnak a virtuális kosarukba, mint azok a vásárlók, akik korábban személyesen, az áruházakban intézték a kölcsönügyletet. A kényelem és a biztonság mellett a konstrukció további előnye, hogy addig sem áll meg az élet, amíg a járványügyi szigor miatt az áruházak nem fogadhatnak vevőket.
Az első hónapok tapasztalatai alapján a legtöbben (a hiteligénylők több mint harmada) háztartási nagygép (hűtőgépek, mosógépek, mosogatógépek) beszerzésére használta fel ezt a pénzügyi lehetőséget. Számítástechnika eszközöket, kellékeket minden ötödik, TV-készüléket minden 11. vásárló vett hitelből. A kölcsön minimális összege 50 ezer, a maximuma 1 millió forint, de az adatok azt mutatják, hogy a vevők többsége a drágább termékeknél él a hitelfelvétel lehetőségével. A virtuális vásárlói kosarakba kerülő árucikkek átlagos értéke 200 ezer forint, ami megegyezik az áruházi hitelfelvevőkre jellemző összeggel. Különbség abban van, hogy az utóbbi csoport tagjai nem háztartási gépeknél, hanem főleg számítástechnikai eszközöknél (laptopok, PC-k, monitorok, tabletek) vesznek igénybe banki finanszírozást.
„Az offline áruházi tapasztalatok azt mutatják, hogy az áruhitelek igénylések alakulása szorosan összefügg a tartós fogyasztási cikkek iránti kereslettel, valamint a járványhelyzetben megváltozott vásárlási szokásokkal. A boltbezárás elrendelése előtt a vevők igyekeztek a vásárlási időt a szükséges minimumra korlátozni, ezért kevesebben vettek igénybe áruhitelt, viszont akik éltek a lehetőséggel, a korábbinál átlagosan 10 százalékkal nagyobb összegű termékre vettek fel hitelt. A legfrissebb online tapasztalataink azt jelzik, hogy az áruhitel iránti igény nem csökkent, sőt ebben a formában ez továbbra is kényelmesen, gyorsan és minden szempontból biztonságosan elérhető, amit vásárlóink is értékelnek” – mondja Szilágyi Gábor, a MediaMarkt ügyvezető igazgatója.
Online vagy offline?
Az online hiteligénylés abban tér el a hagyományos, áruházi ügyintézéstől, hogy elegendő másolattal vagy akár telefonnal készített fotóval igazolni a jövedelmet, nem kell bemutatni, postázni az eredeti hivatalos papírokat. A folyamat rugalmasan alkalmazkodik a járványügyi helyzet változásaihoz, a vásárlók egészségének megóvását szolgáló biztonsági elvárásokhoz: az azonosítás videochaten zajlik, minden dokumentumot elegendő elektronikusan aláírni, az ügyfél a netbankjában véglegesíti az ügyletet. A kiszemelt termék kiválasztásával induló és a házhoz szállításával végződő, teljesen érintésmentes folyamatban mindenki nyer, ráadásul az online áruhitel szolgáltatás akkor is működik, ha a járványügyi korlátozások miatt hosszabb ideig lesznek zárva az áruházak.