Baj van a magyar autóiparban. A gyárakból elküldik a bérelt munkaerő egy részét, létszámstopokat vezetnek be, és van, ahol apróságokért rúgnak ki dolgozókat. Iparági pletykák szerint több helyen felmerült, hogy a megrendelések hiánya miatt előrehozzák az általában augusztusban megtartott éves leállást, és arról is megy a susmorgás, hogy a BMW nem bánná, ha az eredetileg tervezettnél később indulna el a termelés a debreceni gyárukban – írja a Telex.
A magyar autóipar válságát pedig a számok is mutatják: a közúti gépjárműgyártás a KSH szerint januárban 12 százalékkal, márciusban pedig 9 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Hasonlóan gyengén muzsikált az autóalkatrész-gyártás, és még ezeknél is sokkal rosszabbul a gépgyártás, ez utóbbi márciusban több mint 18 százalékos mínuszt hozott össze. Várhatóan nem lesz túl acélos a napokban érkező, áprilisra vonatkozó ipari statisztika sem.
De mi romlott el ennyire a magyar gazdaság húzóágazatában? A magyar gazdaság tavaly recesszióban volt, vagyis a gazdasági teljesítményünk csökkent, de az idei első negyedév már pluszos volt, és hasonló, pozitív változás látható a legtöbb európai országban. Miért pont most van akkor válság az ágazatban?
A válasz nagyon röviden az, hogy vannak strukturális problémák, külső gazdasági hatások, de alkalmi balszerencsék is, ez utóbbiak pedig vagy már el is múltak, vagy rövidesen el fognak múlni.
További részletek és elemzés a Telex cikkében.
Címlapfotónk illusztráció.