A kis- és középvállalkozások számára a gazdasági, pénzügyi, kereskedelmi és kommunikációs globalizáció hatalmas lehetőségeket, de egyben veszélyeket is rejt magában. A vezetők számára létfontosságú, hogy megértsék a folyamat teljes hatását és eldöntsék, vajon az elérhető előnyök felülmúlják-e a várható kockázatokat. Alábbi cikkünkben összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat, melyekre egy vállalkozásnak szüksége lehet, mielőtt nemzetközi piacra lépne.
Biztos alapok
Ahhoz, hogy vállalkozásunkat nemzetközi piacra vigyük, elsőként biztos alapokkal kell felruháznunk azt. Egy megfelelő termék-piac illeszkedéssel rendelkező ötlet például elengedhetetlen vállalkozásunk fennmaradásához. Amikor megvan az ötlet, a hosszabb távú stratégia és az üzleti terv kialakításának kulcsfontosságú szakasza következik, mely determinálhatja vállalatunk növekedését és fejlődését. Tisztában kell lennünk indulásunk lépéseivel, hogy kiket fogunk megcélozni, milyen értéket kínálunk, és hogyan fogjuk idővel felépíteni vállalkozásunkat a növekedés útján.
Egy piacképes ötlet persze önmagában nem elég, vállalkozásunk legfontosabb értékei mindig az ötlet mögött álló emberek lesznek. A humán erőforrás döntő szerepet játszik vállalatunk sikeressége szempontjából. Amennyiben motiváltság, produktivitás és időbeosztás szempontjából energiahatékonyság jellemzi csapatunkat, az a következő szintre emelheti vállalkozásunkat, akár a nemzetközi színtéren is. Ezen túlmenően meg kell értenünk vállalkozásunk pénzügyeit, hogy milyen erőforrásokra lesz szükségünk a növekedéshez, és üzleti modellünk jogi kereteit is. Az okos pénzügyi tervezés, a jogi üzleti struktúra kialakítása és a stratégiai terv megalkotása elengedhetetlen lépések egy vállalkozás stabilitásához, és külföldi piacra lépéséhez.
Mire lesz még szükségünk?
A külföldi piacok megcélzása jelentős vállalás, amely könnyen megzavarhatja meglévő üzleti tevékenységeinket. Egy kisvállalkozás globális szintre emelése összetett és dinamikus folyamat, ami egy teljesen új piacot biztosít, és lehetővé teheti vállalkozásunk jelentős növekedését. Fontos azonban, hogy tisztában legyünk a nemzetközi terjeszkedés kihívásaival, az alapok biztosításán túl.
Találjunk megfelelő partnereket
A nemzetközi siker talán legfontosabb eleme egy megfelelő partner megtalálása, aki ismeri a helyi piac dinamikáját, és olyan struktúrát képes kialakítani, amely támogatja üzletünk a hosszú távú sikereit. Egyes vállalatok a nemzetközi értékesítést csak újabb tranzakcióként kezelik, ami rövid távú eladásokat ugyan eredményezhet, de negatívan befolyásolhatja márkánk fogyasztói megítélését. A tanulási folyamat felgyorsítása érdekében forduljunk helyi szakértőkhöz, hogy betekintést nyerjünk a célközönség bevonásával kapcsolatos helyi specializációba.
Piackutatás
A globális növekedés első fázisában le kell szűkítenünk a lehetséges célpiacot, hogy meghatározzuk, mely területek a leginkább vevők arra, amit kínálunk. Figyelembe kell vennünk piacra lépésünk részletes tervét, a leendő piac méretét, a költség- és energiahatékonyságot, a munkaerő- és erőforrás-kínálatot, a földrajzi korlátokat és a várható jogi szabályozást is.
Kulturális érzékenység
Az ügyfelekkel való megfelelő kapcsolatfelvétel kulcsfontosságú egy üzlet beindítása szempontjából. Meg kell értenünk, hogyan vonjuk be célközönséget, hiszen ami itthon működik, az nem biztos, hogy külföldön is működni fog. Az érzelmi kapcsolat megteremtése globális környezetben komoly kihívást jelent, ezért használjunk olyan vizuális elemeket és tartalmakat, amelyek rezonálnak az adott kultúrára és annak különböző árnyalataira.
Látogassunk el minden egyes országba
Bár egyre többen élvezzük az online üzletelés kényelmét a világ minden táján működő vállalatokkal, ez nem helyettesíti a személyes kapcsolatok és a bizalom kiépítéséhez szükséges személyes időt. Az egyes országok meglátogatása, ahol üzleti tevékenységet tervezünk, szintén segít abban, hogy jobban megértsük, kikkel dolgozik együtt, beleértve a kihelyezett alkalmazottakkal, beszállítókkal és partnerekkel, ügyfelekkel, valamint a médiával való interakciót. Mutassunk néhány képet webhelyünkön a helyi emberekkel, amelyeken látható, hogy elismeréssel osztjuk meg szokásaikat!
Fókuszáljunk nemzetközi marketingstratégiánkra
Kutatásunk során gyűjtsünk információkat arról, hogy milyen típusú marketingmechanizmusokat és platformokat használnak a legszélesebb körben, beleértve a közösségi médiát, a keresőmarketinget és az online hirdetéseket. Használjuk ezeket az információkat, és folytassuk az adatok gyűjtését blogokról, fórumokról, e-mail marketingről és más csatornákról, ahol később a lehető leghatékonyabban juttathatjuk el marketingüzeneteinket a célcsoporthoz.
Figyeljünk a nemzetközi ügyfelekre
A valutaváltás és a bonyolult fizetési rendszerek eltántoríthatják a kisvállalkozásokat a globális piacra lépéstől, új számlázási és fizetési eszközökkel azonban sokkal könnyebbé válhat a különböző országokban élő ügyfeleinkkel való együttműködés. Ma már egyszerű módjai vannak annak, hogy különböző nyelveken és pénznemekben online számlát nyújtsunk be, emellett megfizethető nemzetközi hitelkártya-feldolgozási megoldásokhoz is hozzáférhetünk, amelyek segítségével bővíthetjük az ügyfeleinknek kínált fizetési lehetőségek típusát.
Készüljünk!
A nemzetközi piacra lépéssel szervezetünkön belül minden érintettnek több felelősséget, és munkamennyiséget kell vállalnia, hogy globális kezdeményezésünk mellett napi tevékenységeiket is folytatni tudják. Egy ilyen vállalás a fenti lépések mellett teljes embereket és megfeszített munkaórákat kíván, hogy sikerrel vegyük a piacbővítés akadályait, és elkerüljük a felmerülő nehézségeket.