Napjainkban világszerte virágzik az illatszeripar. Annak ellenére, hogy a nagyon magas árkategóriájú niche parfümházak fénykorukat élik, a megélhetési válság demokratizáló hatásának köszönhetően, a megfizethetőbb, de szintén kiváló minőséget kínáló márkák is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Ezen végletek egyidőben történő erősödése a gazdasági recesszió mellett, a széttartó fogyasztói igények hatására jöhetett létre.
Az AVON kutatásából ugyanis kiderült, hogy míg a nők több mint egynegyede (27%) szeret minden nap egyetlen rá jellemző illatot használni, addig a megkérdezettek 70%-a szeret több illat közül válogatni, hangulattól, alkalomtól, vagy évszaktól függően viselni. A nők 48%-a pedig akár egyidejűleg több parfümöt is szívesen magára fúj, így kísérletezve új illatok létrehozásával. Ezek a fogyasztói szokások pedig feltehetően befolyásolják, hogy egy niche parfümmárka kínálatából, vagy esetleg a megfizethetőbb márkák polcairól választanak.
Az AVON Future of Beauty jelentése a parfümválasztás folyamatát négy különböző szempont érvényesülésének mértéke szerint vizsgálta:
Árérzékenység
Annak ellenére, hogy a nagyon magas árkategóriájú parfümök piaca is virágzik, a kutatásból kiderül, hogy az ár továbbra is sokak számára kulcsfontosságú tényező a vásárlási döntéseik meghozatalakor. Az eredmények alapján, a nők 43%-a a parfüm illatát követően az árát nevezi meg a második legfontosabb tényezőként parfümvásárlás során. Tehát a magasabb megélhetési költségek napjainkban is sokak vásárlási döntéseit befolyásolják.
Személyes ajánlások, érzelmi kötődések
A pandémia időszakát követően nem meglepő, hogy napjainkban még mindig hatalmas szerepet játszanak a fogyasztói döntésekben a személyes ajánlások. A világjárvány ugyanis nem tette lehetővé, hogy megszagolhassuk a kiszemelt illatokat, így sokszor „vakon” hoztunk vásárlási döntéseket, amelyre az AVON kutatási eredményei alapján napjainkban is nyitottabbak vagyunk. Minden ötödik nő (21%) mondta, hogy megvásárolna egy parfümöt egy családtagja vagy barátja ajánlása alapján, és 23% hoz pozitív döntéseket az illat ismertetőjén olvasottakra hivatkozva anélkül, hogy megszagolná azt. Ugyancsak jelentős szerepet játszik a márkahűség a parfümök világában, a megkérdezettek 42%-a vásárolná meg a szeretett márka új bevezetését, mi több, Dél-Afrikában még az árnál (44%) is fontosabb, hogy hűek legyenek az általuk kedvelt márkához (52%).
Külső megjelenés
Az árnak és az ajánlásoknak tulajdonított jelentőségek mellett, kulcsfontosságú tényező a parfüm megjelenése, így minden márka számára fontos lehet nagy hangsúlyt fektetni a csomagolástervezésre és az esztétikai trendek követésére. A megkérdezett nők negyede gondolja úgy, hogy a parfümök szép csomagolása és üvege csábítja el őket. Lengyelországban például különösen fontos a megjelenés, ahol a nők majdnem egyharmada (31%) szerint a szép csomagolás nagyobb hatást gyakorol, mint a termék fenntarthatósági szempontjai (26%).
Fenntarthatóság
A nők többsége (68%) szerint a parfümök fenntarthatósági szempontjai befolyásolják vásárlási döntéseiket és az érintettek fele hajlandó többet fizetni a fenntartható eljárásokkal előállított parfümökért. Habár összességében a nők 58%-a állítja, hogy könnyű tájékozódni egy illat ökológiai referenciáiról, a demográfiai csoportok között jelentős különbség mutatkozik. Míg a 18-24 évesek 63%-a állította, hogy könnyű hozzájutni ehhez az információhoz, a 65 év felettiek körében ez az arány mindössze 35%, amely adatok arra engednek következtetni, hogy a parfümgyártók nem úgy terjesztik ezen információkat, hogy azok a nők minden korosztályának könnyen hozzáférhetők legyenek. A szépségipar más területeivel összehasonlítva, a nők 58%-a gondolja, hogy nehezebb egy illat fenntarthatósági szempontjairól tájékozódni, mint például a bőrápolási termékek piacán, amely rávilágít arra, hogy a márkáknak érdemes nagyobb átláthatóságot biztosítaniuk a teljes termékkínálatukban.
„A szépség nem csak arról szól, hogyan nézünk ki, hanem arról is, hogyan érezzük magunkat. Az illatunk által kifejezhetjük önmagunkat hangulatunkat és erősíthetjük önbizalmunkat. Mindenkinek különleges kapcsolata lehet kedvenc illatával, hiszen emlékeket idézhet fel, befolyásolhatja a hangulatunkat és kisugárzásunkat, pozitív hatással lehet identitásunkra. Az AVON-nál, amely a világon a legtöbb parfümöt értékesítő vállalat, minden nap azért dolgozunk, hogy nők millióit támogassuk világszerte az élet számos területén, így parfümportfóliónkon keresztül abban segítjük őket, hogy minden nap elbűvölőnek, magabiztosnak és erősnek érezhessék magukat. Parfümkínálatunk alakításakor igyekszünk a fogyasztói igényeknek megfelelni, innovatív technológiák és fenntartható eljárások útján alkotunk magas minőségű, mégis mindenki számára elérhető és megfizethető illatokat. Ezen elvek alapján újítottuk meg nagymúltú, ikonikus Far Away termékcsaládunkat is, amely új, letisztultan elegáns csomagolással és egy új illattal is hivatott képviselni a nők támogatásáért folytatott munkánkat” – nyilatkozta Kristof Neirynck, az AVON vezérigazgatója.
Az Avon 1994-ben vezette be első Far Away illatát, amelyből 5 másodpercenként 2 üveget ad el, így a szépségóriás legtöbbet értékesített márkájává vált világszerte. Az aktuális piaci trendek követésével megújult Far Away termékcsalád hat, már jól ismert tagja megújult csomagolással kínál minőségi, de megfizethető alternatívát a kísérletező kedvű parfümszerelmesek számára. A letisztult, modern formát öltött üvegcsék nem csak külső megjelenésükben követik napjaink trendjeit, de a Leaping Bunny logóval is büszkélkedő parfümök, újrahasznosítható elemeiknek, valamint fenntartható eljárások útján kinyert illataromáiknak köszönhetően bolygónk védelmét is szolgálják. A nagymúltú termékcsalád megújulásának alkalmából pedig egy teljesen új illattal is bővült a kollekció, a Far Away Shine parfümmel, amely a nyári nap fényével ragyogja be a hűvösebb hónapokat is. A Far Away Shine illat akkor is fényt hozhat életünkbe, amikor nem számítunk rá, a rózsaszín bors, az aranyló pézsma és az ősi, egzotikus damaszkuszi rózsa derűre kelti a legborongósabb nappalokat is – írják.