Az új Lexus UX alapötletét a 2016-os párizsi autószalonon leleplezett és nagy sikerű tanulmányautó adta: ott vált először nyilvánvalóvá, hogy a Lexus belépni készül a rendkívül népszerű kompakt crossover szegmensbe. Ekkor mutatta be a márka az UX Concept radikális formai tanulmányt, amelyben egy kupé tetővonalát ötvözték egy kemény terepjáró erőt sugalló kiállásával. A tanulmányautóhoz hasonlóan a sorozatgyártott modell esetében is erőteljes a szinergia az autó külső és belső stílusa között: az UX-et a Lexus „YET” (MÉGIS) filozófiáján alapuló „keresztező” dizájn, a mutatós crossover-formavilág és az aprólékosan kidolgozott felületek jellemzik.
Az UX Concept fejlesztését a Lexus dél-franciaországi formatervező stúdiója, az ED2 végezte.
„Azt a feladatot kaptuk, hogy alkossuk meg a crossoverek új fajtáját. Egy járművet, amit rendkívüli élmény birtokolni, és valami egészen egyedi dolgot kínál. Sok ötletet tanulmányoztunk át, de a legerősebb inspirációt a „Biztonságos, MÉGIS agilis” motívum jelentette” – meséli Stephan Rasmussen, az ED2 karosszéria-dizájnere.
Az UX Concept hűen tükrözi a Lexus törekvését, hogy a márka a fiatalabb, a külvilággal aktív kapcsolatban álló nagyvárosi vásárlók minden eddiginél szélesebb rétegét szólítsa meg: „Kiemelt figyelmet fordítottunk a dizájn emberközpontú jellegére. Egy japán építészeti stílus, az engava segítségével erőteljes szimbiózist alakítottunk ki az autó külseje és utastere között” – mondta Alexandre Gommier. az ED2 utastértervezője.
„Keresztező” formatervezés
Az UX Concept izgalmas megoldásai nagy hatással voltak Tetsuo Miki vezető formatervezőre és csapatára, akik ebből az alapötletből kiindulva alkották meg az új crossover országúti változatát. A Lexus-dizájn három alapelvét, a „YET”, azaz „MÉGIS” filozófiát, az „emberközpontúságot” és az „úttörő jelleget” szem előtt tartva hívták életre a „Keresztező” formatervezési módszert, amely a következő kreatív megközelítéseket alkalmazza.
1. Kívül, MÉGIS belül
Az engava elvei alapján a Lexus dizájnerei arra törekedtek, hogy elmossák a határt az autó külseje és belső tere között. Ez az alapötlet leginkább az UX vezetőüléséből nézve válik érthetővé, hiszen a vezető jól érzékeli a karosszéria külső határait, és így könnyebben manőverezhet a járművel.
2. Kemény SUV, MÉGIS dinamikus autó
Azáltal, hogy kombinálták két, egymástól nagyon különböző típus leglátványosabb elemeit (például a terepjárók erőteljes sárvédő-szélesítéseit a sportkocsik spoilerét idéző hátsó lámpákkal), rendkívül szokatlan stílust alakítottak ki, s ennek köszönhetően egy kifejezetten egyedi megjelenésű crossover született.
3. Robusztus külső, MÉGIS elegáns megjelenés
Az erőteljes és látványosan megformált karosszériaelemek különleges egyéniséggel ruházzák fel az UX-et, ami minden egyedisége dacára remekül beleillik a Lexus márka elegáns arculatába.
4. Stílusos, MÉGIS funkcionális
Bár a sárvédő-szélesítések szerepe általában az, hogy megvédjék a SUV karosszériáját a kőfelverődéstől, az új UX esetében további szerepet is játszanak: légterelő elemként működve stabilizálják az autó futását. Ugyanezt teszik a hátsó lámpatestek és a 17 colos könnyűfém keréktárcsák is, amelyek szintén fontos aerodinamikai funkciót töltenek be.
5. A vezető autója, MÉGIS szeretik az utasok
A formatervezők kifejezetten „vezetőközpontú” cockpitet alkottak, ám a kabin dizájnját és központi díszítőelemeit úgy alakították ki, hogy magától értetődő kapcsolatot teremtsenek a vezető és az utasok szekciója között.
6. Nyitott hangulatú, MÉGIS biztonságos utastér
A mélyen húzódó, robusztus szerkezeti elemek megnyugtató látványt nyújtanak, miközben deréktól felfelé az UX páratlan kilátást és térérzetet kínál.
7. Mutatós crossover-formavilág, aprólékosan kidolgozott felületek
A sorozatgyártású autó bemutatóján az UX vezető formatervezője, Tetsuo Miki elmondta: „Az új UX kompakt karosszériája egy crossover robusztus erejét sugallja.
Az autó aprólékosan kidolgozott felületeinek egyszerű, mégis mutatós látványa erőt és dinamizmust sejttet.”
8. Tripla LED fényszórók és jellegzetes Lexus-hűtőrács
Miki így jellemezte az új UX orr-részét: „A kompakt felépítésű fényszórók három LED egységet rejtenek (ez opcionális), amelyek a nyílhegyet formázó nappali menetfénnyel és a Lexus jellegzetes hűtőrácsával együtt kifejezetten karakteressé varázsolják az autó arculatát.”
9. Áramvonalas LED hátsó lámpatest
Az ultravékony, egyetlen darabból álló LED lámpatest igazán gyönyörű darab – sőt nemcsak szép, hanem nagymértékben hozzájárul az autó irányíthatóságához és teljesítményéhez is. „Amikor az autót teszteltük, világosan érezhető volt, hogy a hátsó lámpatestbe épített légterelő lapok javítják a menetstabilitást” – mesélte mosolyogva Miki.
Az első UX modellek hamarosan megérkeznek Európába, és az autó már megrendelhető a márkakereskedésekben, az első példányokat pedig várhatóan márciusban vehetik át az ügyfelek.