Megváltoztatta a fizetési szokásokat a járvány, a bankkártyás vásárlások kerültek előtérbe – közölte a K&H Bank saját, első kilenchavi kártyás vásárlásokra vonatkozó adatai alapján. A K&H bankkártyásai szeptember végéig 21 százalékkal nagyobb összegben vásároltak belföldön, mint a múlt év azonos időszakában, az online vásárlásoknál pedig még komolyabb, 46 százalékos növekedést produkáltak. Ráadásul az idén már a bank több mint 450 ezer ügyfele vásárolt rendszeresen belföldön kártyával, míg tavaly 414 ezren voltak. A K&H új digitális kártyás megoldásokat mutatott be, amik megkönnyítik az érintettek életét: többek közt Magyarországon először bevezette a digitális PIN kód lekérdezést és lehetővé teszi a kártya átmeneti felfüggesztését – szintén digitálisan.
Évek óta trendszerűen növekszik a bankkártyás forgalom Magyarországon, a koronavírus-járvány pedig további erősödést hozott, emellett készpénzfelvételeknél is átalakította a mindennapi szokásokat – derül ki a K&H Bank legfrissebb összeállításából, amelyben az első kilenchavi adatokból jól láthatóak a változások, amelyek összhangban vannak a bank készpénzforgalmat csökkentő törekvéseivel is.
Több mint 450 ezren kártyáznak
A belföldi bankkártyás vásárlások volumene az idei hónapokban – szeptember végéig – átlagosan 21 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit. Áprilisban, a járvány első hullámának legsúlyosabb időszakában – a kijárási korlátozások idején – volt a legkisebb mértékű a növekedés, akkor 4 százalékkal költöttek többet a K&H bankkártyás ügyfelei, július hozta a legkiugróbb eredményt, akkor 28 százalékkal nőtt a forgalom az előző év azonos időszakához képest. A “kártyázás” népszerűségét jelzi, hogy az idei első háromnegyed évben átlagosan több mint 450 ezer K&H-s ügyfél vásárolt bankkártyával belföldön, ami 9 százalékos növekedést jelent éves szinten, a múlt év azonos időszakában ugyanis 414 ezren voltak. Az online vásárlásoknál is jelentős az idei emelkedés, többek között azért, mert a járvány miatt sokan rendeltek interneten keresztül: havi átlagban 46 százalékkal nőtt az online vásárlások összege, áprilisban volt a rekord, amikor 64 százalékos volt a növekedés előző évhez képest, ami szintén az első hullámban elrendelt kijárási korlátozásokkal magyarázható.
A készpénzfelvételeknél teljesen más forgatókönyv érvényesült a kérdéses kilenc hónap során. A K&H Bank adatai szerint a belföldi készpénzfelvételek összege az év elején – januárban, februárban és márciusban – mért 13-15 százalékkal volt magasabb, aztán jött a fordulat. Áprilisban 16 százalékkal, májusban pedig 11 százalékkal maradtak el az egy évvel korábbitól. Június óta pedig lényegében stagnálás látható. Az idén a K&H-s ügyfelek kevesebb alkalommal, de nagyobb összeget vettek fel készpénzben.
Nem kell azonnal letiltani
A digitális megoldásait folyamatosan fejlesztő K&H Bank új, a magyar piacon eddig egyedülálló megoldásokkal könnyíti meg a bankkártyások életét: bevezette a digitális PIN kódot. Az új funkció lényege, hogy az új kártya igénylésénél a bank elektronikus csatornáin, azaz az e-bankon vagy a mobilbankon keresztül azonnal hozzáférhetnek a PIN kódhoz és azonnal aktiválhatják kártyájukat, így még hamarabb tudják vásárlásra használni és a PIN borítékra sincs szükség. A PIN kód ezután is elérhető marad, így ez a funkció akkor is megoldást jelent, ha az érintettek esetlegesen elfelejtenék azt. Korábban ebben az esetben pár nap alatt kaptak újat, most ezt digitális úton azonnal megtehetik.
A K&H másik új bankkártyás megoldása pedig pénzt, időt és vesződséget spórol meg azoknak, akik nem biztosak abban, hogy elvesztették-e a kártyájukat, vagy csak elfelejtették, hova rakták. Korábban ilyen esetben a telefonálás és a letiltás volt a megoldás, mostantól viszont a K&H-s bankkártyákat átmenetileg is fel lehet függeszteni a mobilbankban, azaz nem kell letiltani és újat igényelni. Ez az új fejlesztés azokban az esetekben jelent könnyebbséget, ha valaki az elveszettnek hitt bankkártyáját megtalálja. Így nem kell újat rendelnie, nem kell új kártyát gyártani, hanem újra lehet használni az eredetit. Amennyiben mégsem lenne meg az elveszett kártya, szintén digitálisan lehet letiltani és újat igényelni is a nap 24 órájában, néhány kattintással akár a mobil-, akár az ebankban, nem kell többé külföldről telefonon hívni az ügyfélszolgálatot.