K&H: átutalás a mobilszámomra? Mik az előzetes feladataim?

Hírek Kiemelt

A március 2-án induló azonnali átutalás úgynevezett másodlagos azonosítók alapján (például mobiltelefonszám, e-mail cím) is eltalál az ügyfelekhez. Feltéve, ha… A K&H összefoglalójából kiderül, hogy a banki ügyfeleknek milyen előzetes teendői vannak, ha ezentúl telefonszámukat szeretnék átutalás fogadásához használni, mennyibe kerül az újdonság, illetve, hogy milyen esetekben nem érkezik meg azonnal az elutalt összeg.

 

Hogyan lehet mobilszámra utalni és mire kell figyelni?
Az új fizetési rendszer fontos tulajdonsága, hogy bevezeti az úgynevezett másodlagos azonosítókat. Ezek használata nagyban leegyszerűsíti majd az átutalást, hiszen az a lényege, hogy ha valaki március 2. után átutalni szeretne, nem feltétlenül kell tudnia a címzett bankszámlaszámát. A tranzakcióhoz ugyanis elég lesz a kedvezményezett regisztrált e-mail címének vagy mobilszámának megadása, de az adószáma vagy adóazonosító jele is lehet a másodlagos azonosító.

„Fontos azonban tudni, hogy csak abban az esetben működik ily módon az átutalás, ha az említett azonosítókat (e-mail cím, mobil telefonszám, adószám, adóazonosító jel) a kedvezményezett előzetesen regisztrálta  bankjánál. A regisztrálás –  az azonnali fizetés szabályrendszerét követve – a bankok internet és mobilbankjaiban is lehetséges lesz” – mondta Németh László, a K&H számlavezetés és bankkártya termékmenedzsment vezetője.

A szakember hozzátette: másodlagos azonosítónak érdemes inkább privát mobilszámot vagy e-mail címet megadni, a céges számok és címek egy esetleges munkahely-váltás esetén ugyanis problémát jelenthetnek. A központi előírásokat követve a bankok – így a K&H is- évente kérik a másodlagos azonosítók megerősítését, vagyis ilyenkor nyilatkoznunk kell, hogy a korábban megadott másodlagos azonosítók továbbra is érvényesek-e. A másodlagos azonosítóinkkal tehát nem csak egyszer van dolgunk, hanem évente kell „karbantartanunk” őket. Ez az éves nyilatkozás szintén az internetbanki és mobilbanki felületen történhet majd, és elmaradása esetén a másodlagos azonosító kikerül a központi adatbázisból, további átutalás fogadására nem használható. Egy számlához többféle másodlagos azonosítót megadhatunk (mobil telefonszám, email cím, adószám), de egy másodlagos azonosító csak egyetlen bankszámlához kapcsolódhat. Ha más számlához is beregisztráljuk, akkor a központi nyilvántartás mindig (azonnali hatállyal) a legutolsó hozzárendelést követi. Megnyugtató, hogy ha az átutalás címzéséhez használt másodlagos azonosító nincs a központi adatbázisban (nem regisztrálták be, vagy az éves megerősítés elmaradása miatt kikerült), akkor az utaló hibaüzenetet kap és nem is tudja majd elindítani a tranzakciót. A regisztrációs felületen bármikor törölni is lehet majd egy másodlagos azonosító hozzárendelést.

Az átutalás indítója számára a mobilbanki alkalmazások többsége várhatóan felkínálja majd a telefonjában rögzített partnerek telefonszámát, e-mail címét; a K&H mobilbankja bizonyosan így fogja segíteni a gyors és pontos címzést.

 

Mikor nem érkezik meg „azonnal” a pénz?

Van több kivétel, amelyek nem azonnal teljesülnek majd a rendszer indulása után. Ide tartoznak a rendszeres átutalások, a csoportos átutalások (ilyenek jellemzően a bér átutalások), hatósági átutalási megbízások, a devizaátutalások, a 10 millió forintot meghaladó átutalások, az értéknapos tranzakciók, a manuális feldolgozást igénylő – például bankfiókban papíralapon beadott – utalások, valamint a vállalati ügyfelek úgynevezett kötegelt utalásai, amikor a cégek egyszerre írnak alá sok megbízást. Az ilyen típusú megbízások továbbra is banki munkaidőben, a ma megszokott (körülbelül 1 órás) átfutási idővel teljesülnek.

SOCIAL MEDIA