Inspiráció nélkül a munka taposómalom

Hírek Kiemelt

Már több mint egy hónapja elstartolt a Costa Art & Craft kreatív alkotói pályázat, melyre eddig is a legkülönfélébb művészi alkotások érkeztek: többek között színdarabot, zeneművet, novellát, festményt és szobrot inspirált a kávé. A 2,25 millió forint összdíjazású pályázatra augusztus végéig lehet jelentkezni bármilyen, kávé által inspirált művészeti alkotással. A Costa Coffee kutatásából kiderült, hogy a legtöbb válaszadónak az alkotó folyamatok mellett a munkához, a mindennapokhoz és a sütés-főzéshez szükséges az inspiráció – ezekben is segít a Costa Coffee.  

 

 

A pályázat központi eleme az inspiráció: így annak kiírója, a Coca-Cola HBC Magyarország, a Costa Coffee kizárólagos hazai forgalmazója igyekezett megtudni, hogy mit is ad az inspiráció: az Opinio kutatócéggel közösen végzett felmérésből az derült ki, hogy a válaszadók 50-50 százalékának  lendületet vagy új ötleteket, 43 százalékuk számára pedig pozitív hozzáállást. Bár sokak életében fontos az inspirálódás, mégis a válaszadók 39 százaléka ritkán, 16 százaléka nagyon ritkán vagy soha nem éli át ezt az érzést. Érdekes, hogy a felmérésben résztvevők eltérően vélekednek arról, hogy miért van szükségük inspirációra:  minden harmadik válaszadó  az alkotáshoz tartja fontosnak, míg minden második úgy gondolja, hogy ösztönzésre a mindennapok taposómalmához, illetve a munkához van szüksége. A válaszadók negyedének a sütés-főzéshez, ötödének a sportoláshoz kell ihlet és motiváció.

 

A kávé mint az inspiráció forrása?

A Costa Coffee felismerte, hogy a kávérajongók között egyre markánsabban körvonalazódik egy új fogyasztói bázis: ők a rituális művészek, akiknek mindennapjait áthatja az alkotás vágya. Zene, főzés, sport, fotózás, DIY-tevékenység – ezeken a területeken kiemelten fontos számukra az inspiráció, a két kézzel alkotás. Őket célozva a Costa Coffee “A kávézás élménye – rutin helyett rituálé” tematikájú új alkotásokat vár a Costa Art & Craft pályázatára.

 A Costa Coffee kutatásából az is kiderült, hogy bár a kávézók, a kávéházak évtizedek, vagy inkább századok óta a szellemi munka műhelyei, sokan még nem kapcsolják össze a kávét az alkotással: a kávéhoz tartozó legerősebb asszociációk a kávé ízéhez és élettani hatásaihoz kapcsolódnak, a válaszadók közel 40 százaléka ezekre asszociál. Az olyan, elsősorban érzelmi jellegű összekapcsolás, mint az „énidő”, az „inspirációforrás” vagy a „kikapcsolódás”, ritkábban kötődnek a kávéhoz – de a nők körében gyakoribbak az ilyen asszociációk.

A kávé és az alkotás közötti kapcsolatot erősíti most a Costa Art & Craft pályázata, melyre bármilyen, a kávé vagy a kávézás által inspirált alkotással lehet pályázni műfaji megkötés nélkül: legyen bármi, ami szebbé, érdekesebbé, izgalmasabbá teszi a világunkat, szerethetőbbé a mindennapjainkat.

Hogy mit várunk ettől a pályázattól? Azt, hogy a 21. század első negyedében hogyan képes egy profi vagy műkedvelő műtárggyá formálni a kávézás élményét és örömét, méghozzá úgy, hogy egy vadonatúj alkotást hoz létre. Legyen ez dizájnelem, legyen ez egy iparművészeti munka, egy vers, egy zene, egy haiku, egy színdarab, egy festmény, egy szobor vagy grafika, teljesen mindegy. A lényeg az, hogy sikerüljön a pályázónak önmagából egy olyan szeletet megmutatni, ami ebben a témában, ebben a szellemiségben számára fontos. Egy ilyen pályázat arra is kíváncsi, hogy mennyire vagyunk különbözőek az egyformaságunkban. Úgyhogy tessék pályázni, nagyon kíváncsiak vagyunk, és nagyon nagy szeretettel és örömmel várjuk a pályázatokat” – mondta Szurcsik József Munkácsy Mihály-díjas, Érdemes Művész, képzőművész, grafikus és festőművész, a zsűri tagja.

A zsűri további tagjai:

  • Cserhalmi Luca esztéta, a Godot Kortárs Művészeti Intézet kurátora
  • Czikkely Panni formatervező művész, illusztrátor és grafikus
  • Gávris Iván, a Coca-Cola HBC Magyarország kávészakértője
  • Mitter Anna Róza bőrdíszműves designer, a Mittersisters alapítója

 

A zsűri tiszteletbeli tagja Kocsis Paulina Fonogram-díjas dalszerző, énekes.

A pályázatokat augusztus 31-ig, a mesterséges intelligencia segítségével készült pályaművek esetében pedig augusztus 24-ig várja a Costa Coffee, részletek itt.

 

A kutatás a Coca-Cola HBC Magyarország megbízásából 1010 fő részvételével 2024 áprilisában készült.

SOCIAL MEDIA