Az éttermek bezárása és csökkentett üzemű újranyitása nem hagyta érintetlenül a munkahelyi étkezési lehetőségeket sem – ez derült ki a Wolt és a Profession.hu közös felméréséből. A megkérdezett fővárosi cégek 28 százaléka óvatosan indítja újra a munkahelyeket, ennek része az egészségvédelmi intézkedések bevezetése, és a biztonságos étkezési lehetőség megteremtése is.
Óvatos nyitás
A Wolt és a Profession.hu közös kutatásában 100 budapesti cégvezetőt, illetve a HR döntésekért felelős képviselőit kérdezett meg a koronavírus-járvány hatásairól. Talán meglepő, de a megkérdezettek 65 százaléka mondta azt, hogy nem hozott változást a járvány és a korlátozó intézkedések a cég működésében, ugyanúgy bejártak a munkavállalók az irodába korlátozások alatt is, mint korábban. Ezek a fővárosi cégek elsősorban a gyártószektorban és az építőiparban tevékenykednek. A megkérdezettek egyharmada mondta azt, hogy home office-ban vagy rövidített munkaidőben dolgoztak a kollégák. Ott, ahol a járvány nagy változásokat okozott a munkavégzésben, a mostani nyitás egyelőre fokozatos visszatérést jelent. A budapesti vezetők 28 százaléka óvatos nyitást tervez, 53 százalékuk nem változtat a munkavégzésen, távmunkát minden tizedik cég, rövidített munkaidőt azonban csak mindössze 2 százalékuk tervez bevezetni.
A megkérdezett cégek több mint harmadánál (38%) elérhető volt valamilyen formában a munkahelyi étkezési lehetőség a dolgozóknak, azonban a cégek 65 százalékában a dolgozók maguknak oldották meg az étkezést. Ez azt jelentette, hogy vagy otthonról hoztak, vagy a környéken vásároltak ebédet. Minden harmadik cég képviselője kiemelte, hogy a környékükön sok étterem is elérhető volt, így volt a dolgozóknak választási lehetőségük. A cégeknek mindössze 15 százaléka jelezte, hogy van a munkahelyén kantin. A koronavírus hatására azonban az étkezési lehetőségek nagymértékben leszűkültek: a nyilvános és munkahelyi éttermek elérhetősége gyakorlatilag megszűnt, csak 2 százalék mondta azt, hogy ez nem változott.
Biztonságos étkezés
A munkahelyek legnagyobb részében az egészségvédelmi felszerelések biztosítása az elsődleges nemcsak a vírus elleni védekezésben, hanem a jövőre nézve is, azaz ez fontos része az óvatos nyitásnak is. Minden ötödik fővárosi cégnél gondolnak arra is, hogy a munkahelyi étkezés biztonságossá tétele is fontos eleme az irodai nyitásnál a higiéniai szabályok újragondolásának. Az is kiderült, hogy a megkérdezettek az otthonról hozott ételt tartják a legbiztonságosabbnak, amit a rendelés, házhozszállítás követ ebben.
Alapvetően a megkérdezettek nem terveznek változást a munkahelyi étkezésben a jövőre nézve. Akik azonban változtatnának, ők a házhozszállításnál a csoportos rendelési lehetőségen gondolkodnak, amit a kollégák igényétől tennének függővé. Az adókedvezmény vagy egy kedvező árkedvezmény természetesen fokozná a lelkesedésüket egy ilyen szolgáltatás iránt. A nagyobb cégek képviselői körében a nyitottság erősebb (56%).
Ajándék ebéd az otthonról dolgozóknak
„Az elmúlt időszak nagy kihívás elé állította nemcsak a munkahelyi étkeztetést, de az egész vendéglátószektort. Megváltoztak az otthoni és a munkahelyi étkezési szokások is, ami nálunk jelentős forgalomnövekedést eredményezett. Sok új étterem csatlakozott hozzánk, és az ebédrendelések száma is megnövekedett, a home office-ba és az irodákba is. Mi arra számítunk, hogy ez a szokás marad a jövőben is” – mondta Tajta Ákos, a Wolt ügyvezető igazgatója. Ezt a várakozást támasztja alá az az igény is, ami sok cégnél felmerült a közelmúltban, hogy a home office-ból dolgozó kollégáknak ajándékutalványt vásároljanak, ezzel támogatva távolról is az étkezésüket.
„A koronavírus-járvány az alkalmazottak motiválásának módját is gyökeresen megváltoztatta: például március előtt a home office és a kibővített internetcsomag komoly ösztönző erővel bírt, ma már ezek a munkavégzés engedhetetlen elemei. Új eszközökre van szükség annak megfelelően, hogy jelenleg mi szolgálja a munkavállalók jóllétét – ilyen lehet például a fent említett étkezési támogatás is. Az ilyen lépések fokozhatják az elköteleződés mértékét, új szintre emelhetik a munkavállalói élményt” – összegzi Simon-Göröcs Lili, a Profession.hu HR vezetője.