Idén a Mikulás is politizál?

Hírek

Tizenöt évnyi munka után idén először nem Éskovács Péter látja el a Mikulásgyár sajtófőnöki feladatait. A kommunikációs szakember már a nyár folyamán jelezte a szervezőknek, hogy 2025-ben nem vállalja a karitatív akció médiakapcsolatainak irányítását.

 

A szakember szerkesztőségünknek jelezte, döntésének hátterében az idei évben tapasztalható, több jótékonysági kezdeményezést is érintő átpolitizáltság áll. Éskovács szerint a közelgő választások miatt számos karitatív esemény kaphat politikai színezetet idén decemberben. Szerinte a karitatív események szervezőinek távol kell tartaniuk magukat minden pártpolitikától, felelősen kell mérlegelniük ilyen jellegű szerepvállalásukat. Mint mondta, idén nem szerette volna, hogy a karitatív jellegű kommunikációs munkája akaratlanul is politikai értelmezést kapjon, ezért döntött a visszalépés mellett.

„Az elmúlt 15 évben több mint 5000 PR és sajtómegjelenést sikerült generálnunk a médiában, ami mai árakon számolva több százmillió forintnyi hirdetési értéket jelent. A Mikulásgyárat az évek során több nagy nemzetközi hírügynökség is felkereste, köztük a Reuters, az AFP, sőt még a kínai Hszinhua is.” – mondta a kommunikációs szakember.

Idén a PR-tanácsadó egy új karitatív esemény szervezését vállalta el, amelyben esély sincs arra, hogy a politika megjelenjen, hiszen kisgyermekes családoknak szól, és elsősorban az olvasást és a kritikus gondolkodást népszerűsíti.

Éskovács szerint sajnos máshol is gyakran keveredik a politika a jótékonysággal, de mivel nem szeretne a jelenlegi helyzettel foglalkozni, egy korábbi példát említ ezzel kapcsolatban: a híres Live Aid globális jótékonysági koncert, amelyet 1985. július 13-án tartottak az etiópiai éhínség áldozatainak megsegítésére, komoly vádakat kapott az angol sajtóban. Egyes sajtójelentések azt állították, hogy a gyűjtött pénzek egy részét fegyvervásárlásra is felhasználta az etióp kormány, de ezt a Band Aid Trust és Bob Geldof, a híres zenész, az esemény fő szervezője határozottan tagadta. A brit közszolgálati médium, a BBC 2010-ben sugárzott egy riportot a vádakról, ám végül visszavonta azt, elismerve, hogy a hírek megtévesztőek voltak. Az eset jól mutatja, hogy még a jó szándékú jótékonysági akciók is politikai viták kereszttüzébe kerülhetnek, és a média interpretációja jelentősen befolyásolhatja a közvéleményt.

Milyenek lesznek a jövő jótékonysági eseményei? Éskovács szerint manapság nemcsak az a gond, hogy a jótékonysági események könnyen átpolitizálódhatnak, hanem az is, hogy a nonprofit szervezetek gyakran csak a nagy adományozókra figyelnek, őket részesítik előnyben. A kis adományozók gyakran kevés figyelmet kapnak, pedig ők is fontos részei a támogatói közösségnek. Ha nem figyelnek rájuk, a szervezetek könnyen elveszíthetik a széles támogatói bázist. Ráadásul a túlzott fókusz a nagy adományokra növeli a függőséget néhány nagy szponzortól, ami kockázatot jelent a függetlenség szempontjából. A megoldás az, ha minden adományozót – kicsit és nagyot egyaránt – értékelnek és bevonnak, így mindenki részt vehet a közösség munkájában – mondta Éskovács.

SOCIAL MEDIA