Beszélő ATM-ek, videó-jeltolmács és fióki ügyfélhívó segítik a speciális kiszolgálást igénylőket
A fogyatékossággal élő emberek banki ügyintézését megkönnyítő fejlesztések egyre több fiókban érhetők el a legnagyobb hazai pénzintézetnél. Az OTP Bank vakok számára is biztonságosan használható, beszélő bankjegykiadó-automatákkal, siketek nagyothallók ügyintézését segítő videó-tolmácsszolgáltatással és érzékenyített ügyfélhívó rendszerrel szereli föl több száz fiókját országszerte. A fejlesztések egy része már elérhető, a bővítés folyamatos.
A hitelintézet több száz fiókját fejleszti országszerte. Az OTP Bank a fejlesztések kivitelezésében több civil és szakmai szervezettel működött együtt, többek között a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségével (SINOSZ), az Informatika a Látássérültekért Alapítvánnyal, a Budapesti Műszaki Egyetem Beszédtechnológia és Intelligens Interakciók Laboratóriumával, valamint a Kézenfogva Alapítvánnyal is. A beszédszolgáltatást nyújtó ATM-ek kihelyezésének első szakaszában kétszáz darab beszélő ATM-et helyeztek ki, több mint 90 fiókot szereltek fel indukciós jelerősítő berendezéssel és 43-at jelnyelvi videó-tolmácsszolgáltatással, valamint idén őszre a legtöbb fiók ügyfélhívó rendszerét ellátják a vakok és gyengénlátók ügyintézését is megkönnyítő kiegészítő elemekkel.
Jelnyelv korlátok nélkül
Negyvenhárom OTP bankfiókban indul el a napokban országszerte a pénzintézet és a SINOSZ együttműködésében a videó-tolmácsszolgáltatás. A hitelintézet a szolgáltatást a későbbiekben összesen kétszáz fiókban teszi majd elérhetővé. A hallássérült személyek számára készített applikáció fejlesztésében több mint ezer hallássérült ember és jelnyelvi tolmács vett részt, akik két évig tesztelték a rendszert. A SINOSZ fejlesztésének köszönhetően az ügyfelek a KONTAKT Tolmácsszolgálaton keresztül pillanatok alatt – egy élő videóhívásban becsatlakozó jelnyelvi tolmács segítségével – intézhetik kérésüket az ügyintézőkhöz. Ez óriási könnyebbséget jelent a hallássérült ügyfeleknek, akiknek eddig sokszor valamelyik családtagjukat, ismerősüket kellett megkérniük, hogy segítsék ki őket az ügyintézésben, vagy egy adott időpontra már 3 nappal korábban le kellett adniuk igényüket a tolmácsszolgálatoknál. A fejlesztés kiegészítéseként minden nagyobb budapesti és megyeszékhelyi fiókban két-két ügyintéző munkatárs alapszintű, bankszakmai jeleléssel kiegészített magyar nyelvű jelnyelvi képzésben, illetve továbbképzésen vett részt, valamint a fiókok több mint felében a hallássérültek számára a beszédet és a hangzó információkat érthetőbbé tévő elektronikus eszköz, az úgynevezett indukciós hurok is rendelkezésre áll.
Megszólal az ATM
Az idei év másik újdonsága, a beszédszolgáltatást nyújtó ATM-ek kihelyezése, amelyek szolgáltatásai magyar nyelven érhetők el, és jelenleg készpénzfelvétel és egyenleg-lekérdezés esetén nyújtanak audio támogatást. Az intelligens ATM készülékek a fülhallgató csatlakoztatását követően automatikusan „beszélő” üzemmódra váltanak. A képernyőn megjelenő szöveget a gép felolvassa, amit a látássérült ügyfél a fülhallgatóján keresztül hall. A monitor eközben elsötétíthető, így illetéktelenek nem láthatják, és nem hallhatják a tranzakció részleteit. A felolvasóprogram a képernyőn megjelenő információkon túl segítséget nyújt az eszköz használatához, a felület kezeléséhez, a billentyűzet és a kiadónyílások megtalálásához is. A bankkártya behelyezését és a PIN-kód megadását követően kiválasztható az egyenleg-lekérdezés vagy készpénzfelvétel lehetősége. Első körben több mint 200 új ilyen ATM-et telepített az OTP országszerte, jellemzően a nagyobb fiókok 24 órás ügyfélzónáiba. A bővítés folyamatos, a többi ATM-készüléket típusuktól és állapotuktól függően folyamatosan cserélik.
Érzékenyebb ügyfélhívó
Az OTP tíz éve, 2008-ban indította akadálymentesítési programját, amelynek köszönhetően a bank fizikailag akadálymentesítette fióki tereit, vezető sávokat alakítottak ki és speciális kiszolgálási eljárásrendet alkalmaznak nemcsak a fiókhálózatban, de az ügyfélszolgálatukon is. A fióki ügyfélhívó rendszerben már korábban bevezették a mozgáskorlátozott, továbbá a siket és nagyothalló ügyfelek kiszolgálási igényét jelző menüpontot. Következő lépésként a vak és gyengén látó ügyfelek számára is hasonló megoldást telepítenek, amit az év végére fejeznek be. Az OTP tapasztalati szakértők támogatásával az ügyféligényekhez igazodva egyszerű és megbízható módszert dolgozott ki. A vak és gyengén látó ügyfelek az ügyfélhívó rendszer jegykiadó terminálján elhelyezett, kitapintható nyomógomb segítségével jelezhetik érkezésüket a fiókba. A vak és gyengénlátó ügyfelek tájékozódását segíti a jegykiadóhoz vezető sáv valamint a készüléken elhelyezett kitapintható Braille-matrica, amely felhívja figyelmüket a számukra kialakított fizikai (értsd: nem az érintőképernyőn látható) nyomógombra, valamint arra, hogy a jegy elvételével győződhetnek meg arról, hogy a jelzést a rendszer nyugtázta. A rendszer a menedzseri felületen jelzi az ügyintézők felé a látássérült ügyfél érkezését.
„Az OTP Bank számára fontos, hogy lehetőség szerint valamennyi ügyfelünk számára egyenlő esélyű hozzáférést biztosíthassunk szolgáltatásainkhoz. Évek óta azon dolgozunk, hogy mozgás-, látás- vagy hallássérült embertársaink is egyszerűen és kényelmesen intézhessék pénzügyeiket. A fejlesztések mellett a bank legalább ennyire fontos feladatának tartja a társadalmi érzékenyítést is, amelynek kapcsán épp most fut kampányunk, amellyel az ügy fontosságára igyekszünk felhívni a figyelmet” – mondta el Fenyvesi Beáta az OTP Bank CSR szakértője.