A koronavírus-járvány rendkívüli kihívások elé állította a családokat, tavasszal az online oktatásra való áttérés olykor szürreális helyzeteket teremtett. Bár valós probléma, hogy 100 éve gyakorlatilag ugyanazokkal a módszerekkel tanítottak a pedagógusok Magyarországon, mint napjainkban, és az online platformok úttörők lehetnek a változások felé, mégsem kitörő lelkesedés övezi a digitális oktatást. A legnagyobb kihívás a természettudományok területén és a matematika terén jelentkezett. Öröm az ürömben, hogy az önsegítő csoportok és az online felületek nagy segítséget adnak a gyerekeknek és a szülőknek is a újra megtalálni a lelki egyensúlyt és feldolgozni a tananyagot.
A digitális oktatásról nagyon sokaknak az ugrik be elsőre, hogy “csak soha többé ne legyen ilyen”. Hazánkban március 16-án lépett életben a tantermen kívüli digitális munkarend az iskolákban, ennek értelmében a gyerekek az általános és középiskolákban egyaránt áttértek a távoktatásra. Ez a precedens nélküli állapot a kicsiknek és a szülőknek is sok nehézséget okozott, amin együtt kellett átlendülniük.
Fülöp Hajnalka, a közel 90 ezer fős Online Otthonoktatás Facebook-csoport alapítója arról beszélt, a szülők szerepkonfliktust éltek át: munkavállalóként, szülőként, az oktatásban segítőként és az otthoni jólét biztosítójaként is helyt kellett állniuk szüleik, párjuk támogatása mellett.
„Ebben a helyzetben a belső harmónia elérése már szinte misztikus távolságba került, pedig ez az egyik alappillére a család működtetésének. Mivel a legtöbb digitális oktatási feladatot a kutatások szerint az anyák vállalták át, bátran kijelenthető, a legfontosabb rendező elv az kellett, hogy legyen: ha anya jól van, minden jól van” – fogalmazott.
Tudatos digitális szülőket segítő programja keretében módszerekkel, gondolkodásmóddal, digitális eszközökkel segíti a 21. századi gyerekeket nevelőket.
3-4 gyerekre 1-2 gép Budapesten is
Mint mondta, a tárgyi tudás hiánya főként a természettudományok és a matematika terén jelentkezett, amit csak tovább nehezített az ezeket övező negatív attitűd, ami jellemző a felnőtt lakosságra. Egy Borsod-Abaúj-Zemplén megyei tanártovábbképzésen például egy alsós tanító arról számolt be, hogy már a szorzótáblánál sokszor érezte, a szülő le van maradva a gyerekétől.
Molnár Janka Sára, az OKTONDI vezetője szerint a digitális oktatásban ahány ház, annyi problémával szembesültek a családok.
„Sajnos nagyon sok háztartásban nem áll rendelkezésre elegendő eszköz. Ez nem csak Kelet-Magyarországra igaz, ugyanis Budapesten és környékén is sok családot ismerünk, akiknél a 3-4 gyermekre 1-2 számítógép jutott, ezekkel kellett volna megoldani a home office-t és a tanulást egyszerre. Az már csak hab volt a tortán, hogy a legtöbb esetben a tanárok nem egy egységes felületet használtak a házifeladatok kiküldésére, anyag leadására, így egyszerre számos felületet kellett párhuzamosan nézni és észben tartani, akár 1-1 gyermek életében is” – fogalmazott.
Játékosan is lehet tanulni
Molnár Janka Sára arról is beszélt, ha megnézzük az elmúlt 100 évet, szinte minden rohamosan változott, fejlődött a közlekedéstől a kommunikáción át a mindennapi élet ügyintézéséig, kivéve az oktatást. 100 éve szinte pontosan ugyanazokkal a módszerekkel tanítottunk, mint ma. Szerinte ez nem maradhat így, az online platformok lehetnek az első úttörők a változás felé.
Hasonlóan vélekedik Mosóczi András, hazánk egyik legnagyobb online oktatási platformjának vezetője is (nyitó képünkön). A jelenleg 140 ezernél is több felhasználóval rendelkező matematikaoktató weboldal, a mateking.hu alapító-vezetője szerint azért fontosak az online felületek, mert ezek rendkívül sok szemléltető módszert sűrítenek össze nagyon kis helyre. Egy-egy 5 perces tananyag elkészítése náluk 15-20 órát is igénybe vehet, így nyilván nem várható el egyetlen tanártól sem, hogy egy szál krétával a kezében egy zöld tábla előtt ugyanazt produkálja, mint egy ilyen tananyag. A diákoknak és a modern oktatásnak azonban igénye van ezekre a tananyagokra, de semmiképp sem a tanár helyett, hanem a tanár mellett. Ezek a digitális tananyagok az új világ tankönyvei. Éppen úgy, ahogy a lexikonok helyett ma már ott a Google kereső, a matek tankönyvek helyett ott van például a mateking.
„Komoly probléma ugyanakkor az, hogy kis túlzással aki tavaly még dinnyét árult, ma már az is online oktat. Gombamód szaporodnak az ilyen-olyan online oktató felületek, ahol kétes értékű, sok esetben sem szakmai, sem didaktikai tapasztalattal nem rendelkező cégek és magánszemélyek próbálnak hasznot húzni a szülők kiszolgáltatott helyzetéből és tanácstalanságából. Az online oktatás “Zimmer Feri”jei közötti eligazodásban támpont lehet, hogy vajon létezett-e már a platform a járvány előtt is. Természetesen abból, hogy valaki épp mostanra időzítette az indulást nem következik automatikusan, hogy az ne lenne minőségileg megfelelő. Jó pár kiváló oktató oldallal is találkoztam az elmúlt fél évben abból a több tucatból amely most kezdte a működését” – mondta Mosóczi András.
„A matek oktatás régi motorosaiból, akik már 5 évvel ezelőtt is bőven a pályán voltak és most is nagyon népszerűek, két igazán nagy platform említhető meg. Az egyik az általános iskolásokat és középiskolásokat oktató matekmindenkinek.hu a másik pedig a középiskolai és egyetemi matekot oktató általam vezényelt mateking.hu weboldal” – tette hozzá Mosóczi.