Emblematikus magyar márkák plakátjai láthatók az Országos Széchényi Könyvtárban

Hírek Kiemelt

Régi tervét valósítja meg az Országos Széchényi Könyvtár azzal a plakátkiállítással, amely 2022. június 9-én 17.00 órakor nyílik az intézmény VI. emeletén. A Magyar márkák, magyar plakátok című tárlaton egykori és ma is létező cégérek magas minőségű vizuális megjelenítésével találkozhatnak az érdeklődők, amelyeket a könyvtár Térkép-, Plakát- és Kisnyomtatványtárának munkatársai hosszas kutatómunka után tárnak a közönség elé.

 

A könyvtárak nem csupán könyveket és folyóiratokat őriznek, hanem más írásos és képi dokumentumokat is, köztük grafikai plakátokat. Az OSZK-ban található az ország legnagyobb – megközelítőleg nyolcvanezer darabos –, legátfogóbb grafikai plakátgyűjteménye, amely a legjelentősebb darabokat őrzi a plakát születésétől napjainkig.

A grafikai plakátok célja mindig is az volt, hogy figyelemfelhívó eszközökkel népszerűsítsék a reklámozott árut, terméket, szolgáltatást, kulturális, sport- vagy közérdekű eseményt, politikai eszmét. Általában konkrét céllal, megrendelésre készülnek, jellemzőjük a tömörítés, a jelképekben való fogalmazás, a különleges színhasználat, a végletekig való egyszerűsítés és a rövid szöveg. Gyakorta jelenik meg eszköztárukban az ötletesség, a kifejezőerő, a humor. Művészi szempontból sokszor jelentős alkotások, elismert grafikusok munkái. A tömegkommunikáció forradalma előtt az utca hírmondójaként a reklám, a propaganda és a véleményformálás legfőbb eszközei voltak.

Számos kultúránkhoz köthető márka vagy márkanév létezik, amely külföldön is ismert. Ilyen például az elsősorban a rádióiról híres Orion, a csokoládéiról nevezetes Stühmer vagy a Közép-Európában is népszerű és a mai napig gyártott Dreher sör. Vannak olyan márkáink is, amelyek csak helyileg ismertek; így a hazánkban sokáig egyeduralkodó utazási iroda, az IBUSZ; valamint a Budapesthez köthető Közért élelmiszerbolt-hálózat, illetve a Corvin áruház is. A Magyar márkák, magyar plakátok című tárlaton e hat márkával találkozhat a közönség. Van közöttük, amelynek a története a 19. századra nyúlik vissza (pl. Stühmer, Dreher), és van, amely a 20. század második felének ismert márkája volt (Közért). Akad ma is élő márka és olyan is, amely már csak az emlékezetben él. Valamennyire jellemző azonban, hogy szinte fogalommá váltak az évtizedek során.

A kiállítás gerincét a hat márka grafikai plakátjai adják, néhány tárggyal kiegészítve. A sokféle típusú és stílusú plakáton keresztül az adott kor művészi stílusába, hétköznapi életébe, történelmébe is bepillanthat a látogató.

A kiállításon több mint 50 plakát és néhány egyéb dokumentum, tárgy reprezentálja az egyes márkákat.

 

SOCIAL MEDIA