Kiugróan megnőtt a bankkártyával kapcsolatos visszaélések száma az utóbbi években Magyarországon, ami különösen az online kereskedelmi térben duzzadt hatalmasra. Bár a bankok gyorsan lépnek fel ellenük, a mindenre elszánt csalók egyre kifinomultabb módszereket alkalmaznak, hogy megszerezzék a fogyasztók érzékeny adatait, és azokkal nem kívánt tranzakciókat bonyolítsanak le. Bár az eszközök és az ötletek száma szinte végtelen, kevés olyan megoldás létezik, ami hatékonyan segít ezek tömeges visszaszorításában. A hazai pénzintézeteket felügyelő Magyar Nemzeti Bank új technológiája lehet a fény az alagút végén.
Amíg korábban leginkább az elveszett, ellopott vagy hamisított bankkártyák jelentették a fő problémát, addig 2020 óta már az internetes vásárláshoz kapcsolódó különböző visszaélések hódítanak a csalók körében. Az ilyen típusú kártyacsalások 2020-tól kezdődő erőteljes növekedése lényegében egybeesik a koronavírus-járvány kitörésével, ekkor indult ugyanis jelentős növekedésnek az online vásárlások száma Magyarországon és szerte a nagyvilágban.
A Magyar Nemzeti Bank legutóbbi jelentése szerint a sikeres visszaélések – tehát a pénzben is mérhető káresetek – értéke a 2019-ig tapasztalt, éves szinten néhány tízmillió forintról 2021 végére hirtelen közel egymilliárd forintra növekedett – mindez egyetlen negyedév leforgása alatt. Ez az összeg 2023 harmadik negyedévben már elérte a 9,2 milliárd forintot, a csúcsot pedig a jegybank szakemberei 2024 első három hónapjában tapasztalták, ekkorra a sikeres visszaélések összege már 13,3 milliárd forintot tett ki a negyedév alatt.
Hasonló ívet írt le a sikeres visszaélések száma is. A 2010 és 2019 között tapasztalt, éves szinten jellemző 10-50 eset 2020 év végére hirtelen több mint tízszeresére (504 eset) nőtt, a csúcsra pedig 2023 harmadik negyedévében jutott fel, ekkor ugyanis már 5679 esetben jártak sikerrel a hazai és nemzetközi csalók a magyar pénzintézetek által kibocsátott bankkártyák esetében. A sikeres csalások száma 2024 első negyedévében némileg csökkent (4603 eset), ami még szintén kiugróan magasnak bizonyul.
Gyors fellépés mérsékelt sikerrel
Bár a banki biztonsági intézkedések hatása a sikertelen – vagyis az idejében észrevett és elutasított – esetek számának emelkedésében egyértelműen megfigyelhető, sajnos a rosszakarók továbbra is hatékonyan dolgozhatnak, és egyre nagyobb összegeket emelnek le a sértettek bankszámláiról. Az erős ügyfél-hitelesítés (SCA) uniós bevezetése ugyan némileg csökkentette a klasszikus internetes kártyacsalásokat, de újabb módszerek jelentek meg. Ezek közé tartoznak az adathalász e-mailek és SMS-ek, a hamis webáruházak elterjedése, valamint a közösségimédia-felületeken és azok piacterein keresztül történő csalások is. A legújabb – és sajnos a leghatékonyabb – módszert pedig jelen pillanatban a pszichológiai manipuláción alapuló visszaélések – azaz a banki ügyfélszolgálatoknak álcázott telefonos visszaélések – jelentik.
Jelszó: óvatosság
Bár a bankok és hatóságok folyamatosan fejlesztik a biztonsági intézkedéseket, a felhasználók elővigyázatossága éppúgy kulcsfontosságú a csalások elkerülésében. A megfelelő védelem érdekében a szakértők a következőket javasolják:
- online vásárlásoknál használjunk kétlépcsős azonosítást;
- csak biztonságos, ismert webáruházakban vásároljunk;
- folyamatosan figyeljük a bankkártyás tranzakciókat, és azonnal jelentsük számlavezető pénzintézetünknek a gyanús eseteket;
- internetes vásárlásokhoz lehetőség szerint használjunk virtuális vagy limitált egyenlegű bankkártyát.
Kezünkben a megoldás
Természetesen a bankok és egyéb pénzügyi szervezetek folyamatosan azon dolgoznak, hogy újabb technológiákkal fejlesszék csalásmegelőző rendszereiket. Emellett azonban számos olyan megoldás létezik, ami minimálisra csökkenti, vagy akár teljesen ki is zárja a visszaéléseket, ráadásul ezek használatához mindössze egy okostelefon szükséges. Az egyik ilyen megoldás a Magyar Nemzeti Bank azonnali fizetési rendszerében működő, és valamennyi hazai bank okostelefonos alkalmazásában megtalálható qvik szolgáltatás.
A qvik az úgynevezett deeplink-technológián alapul. Ez egy olyan megoldás, ahol a fizetési folyamat az SMS-ben, e-mailben, QR kód megjelenítésével vagy egy NFC-jel sugárzásával továbbított hivatkozás segítségével, a fogyasztók már meglévő mobilbanki alkalmazásában, egy előkészített azonnali átutalási linken keresztül indítható el. A qvik fizetés használatához így nem szükséges a kártyaszám megadása, vagy éppen annak rögzítése online felületeken – mindössze csak a számlázáshoz szükséges alapvető adatok juthatnak el a kereskedőhöz. Ráadásul ez a digitális fizetési ökoszisztéma nem kártyaalapú, éppen ezért a fogyasztóknak a bankkártyát sem kell maguknál tartaniuk, továbbá újabb applikációt sem szükséges letölteniük, a használat feltétele csupán a forint alapú folyószámla és a hozzá tartozó mobilbanki alkalmazás megléte.
„Mivel ez a gyors, biztonságos, kényelmes és a lakosság számára ingyenes megoldás közvetlenül a mobilbanki alkalmazásokban található meg, így ahhoz csak a megszokott azonosítási eljárást követően férhetünk hozzá. A qvik a lehető legszigorúbb, a banki szabályozásokkal egyenértékű ellenőrzés alá esik, és a legmodernebb technológiát használja, ezért képes a legmagasabb szintű biztonságot garantálni a fogyasztók számára” – mondta Katona István, a qvik szolgáltatást fejlesztő és üzemeltető Innopay Zrt. vezérigazgatója.