2024-ben több mint kétszázötven-féle sörrel, a hazai sörfőzdék kézműves különlegességeivel, az importőrök nemzetközi sörkínálatával várja szeptember 3. és 8. között a budapesti Szabadság téren, a SPAR Magyarország támogatásával a Belvárosi Sörfesztivál a kilátogatók, amelynek idén is a célja, hogy újra trendivé tegye a minőségi sörfogyasztást a fiatalok körében.
A magyarországi sörfogyasztás a rendszerváltás környékén még nagyjából 100 liter/fő/év volt. Knap Gábor, a Beerporn.hu sörmagazin főszerkesztője a jelenlegi helyzettel kapcsolatban arról tájékoztatott, hogy ez mára nagyjából 70 literre esett vissza. Viszont a jelenlegi választék össze sem hasonlítható a korábbival. Hiába az emelkedő árak és a kisüzemi sörfőzdék továbbra is alacsony – 3-4 százalékos – piaci részesedése, a magyar kisüzemi/kraft sör szegmens, fogyasztói szempontból továbbra is virágzik. Nem változott ugyanis a vezető magyar kisüzemi sörfőzdék innovatív hozzáállása, és továbbra is akár havonta több újdonsággal is megjelennek a piacon – tette hozzá.
2023-ban 11 százalékkal értékesítettek kevesebb sört, mint egy évvel korábban, ugyanakkor tavaly a legnagyobb magyar sörfesztiválon ötven kiállító többszáz-féle sörét kóstolhatta a közönség. A szeptember 3-án kezdődő, és egészen 8-ig tartó Belvárosi Sörfesztiválon idén még a tavalyinál is szélesebb választék áll a vendégek rendelkezésére – mondta Kurucz Dániel a fesztivál főszervezője.
Az új, leginkább szezonális, egyszeri kiadású különlegességek a nyári hónapokban legfőképp továbbra is a New England IPA és a különféle savanyú sör (berliner weisse, gose) stílusokban, az év hűvösebb időszakában pedig a desszertsörök kategóriájában, illetve különféle stoutok formájában látnak napvilágot.
Nyüzsgés a prémium szegmensben
A kisüzemi sörfőzdék rendszeres újdonságokkal előrukkoló képviselői túlnyomórészt a prémium/szuperprémium szegmensbe termelnek, ahol az áremelkedések ellenére csak kisebb mértékben esett vissza a kereslet. Knap felhívta arra is a figyelmet, hogy ez korántsem csak a kisüzemek esetében figyelhető meg: a négy legnagyobb magyar gyártót és forgalmazót tömörítő Magyar Sörgyártók Szövetségének adatai szerint a magyar piac továbbra is a minőség felé tart: a saját márkás és az alacsony kategóriás termékek szorulnak vissza, a magasabb minőségű sörök javára.