A Big Picture 2025 konferencia után Csikesz Erikával, a TV2 Csoport értékesítési és digitális igazgatójával beszélgettünk.
„Széles körben elfogadott nézet, hogy a magyar tévés piac árai alacsonyak. A mostani áremelés orvosolja ezt a problémát, vagy további tarifaemelésekre kell számítani a következő hónapokban?” – kérdeztük tőled a tavaly ilyenkor készült interjúnkban. A kérdés még mindig aktuális. Az idei, illetve a jövő évre bejelentett áremelések után még mindig nagyon alacsonyak a magyar televíziós tarifák?
A televíziós tarifák az idei áremelés ellenére továbbra is alacsonyak, akár régiós összevetésben is. Ezzel együtt végre érezhető előrelépés történt a piaci fenntarthatóság és egy, a tartalomgyártás rendkívül magas költségeit is figyelembe vevő piaci árazás irányába. Az irány tehát jó, de az árak további korrekciójára lesz szükség 2025-ben.
A tavaly karácsonyi időszakra teljesen beteltek a reklámblokkok. Idén lesz, lehet probléma a kampányok teljesülésével?
Pont most, az év végi csúcsidőszakban látszik leginkább, hogy a 2024-ben bevezetett magasabb árak végső soron a hirdetők érdekeit is szolgálták: idén várhatóan nem vagy csak elenyésző mértékben fordulnak majd elő problémák az év végi kampányok teljesítése során. A magasabb áraknak köszönhetően az utóbbi hónapokban minimálisan bár, de sikerült valamelyest csökkenteni a felhasznált reklámpercek számát is, mérsékelve ezzel a reklámzajt, még ha egyelőre csupán a késő éjszakai idősávokban.
A televíziós nézettség kifejezetten jól alakult idén, de a GDP és a fogyasztás lényegében stagnált. Ebben a gazdasági környezetben sikerült teljesíteni a bevételi célokat?
Igen, a TV2 Csoport várhatóan 2024-ben is sikeres üzleti évet fog zárni. A reklámpiaci bevételek tekintetében saját várakozásainkat is felül fogjuk tudni teljesíteni.
A Big Picture óta tudjuk, hogy a TV2 Csoport a következő időszakban is hatalmas büdzsét fog fordítani a saját gyártású produkciókra. Hogy alakulnak a műsorokkal kapcsolatos együttműködések, a szponzorációk, a kreatív megoldások?
Nem titok, hogy mire a nagyközönség számára bejelentjük az egyes műsorokat, mi már egyeztetésben vagyunk a gyártóval, és együtt ötletelünk azon, milyen együttműködésekre van lehetőség. Szeretjük emelni a tétet, így mindig arra törekszünk, hogy egy adott produkció új évadában olyan megjelenéseket is megvalósítsunk, amilyenekre az előző évadban még nem volt példa. 2024 első felében minden várakozásunkat felülmúlva indított a Házasság első látásra első évada, s miután bejelentettük, hogy berendeltük a második évadot, több partner is jelezte, hogy örömmel csatlakozna a műsorhoz. Így jött létre két olyan tartalmi együttműködésünk is, amelyekkel kapcsolatban már az első beszélgetések során is az volt az érzésünk, a legjobb időben és a legjobb helyen valósulnak meg. Ezt az elvet követjük a jövőben is, és a november elején bejelentett új és visszatérő produkciók esetében is nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a lehető legjobban illeszkedjenek a tartalomba a termékelhelyezések.
A piaci siker egyik fontos tényezője a saját arcok, saját sztárok építése. Megítélésed szerint hogyan teljesítetek a tehetséggondozás területén?
Minden elfogultság nélkül mondhatom, hogy a tehetséggondozásba az elmúlt években fektetett rengeteg munka egyre inkább meghozza a gyümölcsét! Megbízható, értékes arcok alkotják egyedülálló talentportfóliónkat, ami már önmagában elég lenne a sikerhez, de mi nem dőltünk hátra, folyamatosan keressük az új utakat. A 2024-es év sikertörténete ilyen szempontból például a Next Top Model Hungary című műsorunk volt, aminek nyertese, Mészáros Lili a Henkel Schwarzkopf Gliss hajápolási márka nagykövete lett, de azok a versenyzők sem maradtak lehetőség nélkül, akik nem lettek dobogósok, Jávori Lilivel például a Rossmann működik együtt.
A zenei tehetséggondozást sem ma kezdtük, de ezen a területen is mindig van hova fejlődni! 2024-ben visszahoztuk legendás tehetségkutatónkat, a Megasztárt, ami annak idején alapjaiban megváltoztatta a magyar zeneipart. A műsor értékteremtő és értékmegőrző mivoltát mai formájába is átmentette a TV2, ez már azon is tetten érhető, hogy minden eddiginél nagyobb, 40 millió forintos fődíj üti a markát a győztesnek, emellett lehetőséget kap egy dal és egy videóklip felvételére Los Angelesben, a Kodolányi János Egyetem Modern Zenei Tanszékének ösztöndíját élvezheti három évig, és felléphet a 2025-ös Strand Fesztiválon. Nehéz szebb bizonyítékot találni arra, hogy a TV2-nél már évtizedek óta fontos a tehetséggondozás, hogy a 2024-es Megasztár zsűrijében helyet foglaló 2006-os győztes, Rúzsa Magdi 2025. februári koncertjén fellépési lehetőséget kap a mezőny öt legsikeresebb versenyzője.
Tavaly óta bővült a feladatköröd, digitális igazgató is vagy. Milyen állapotban van ma a TV2 Csoportnál a digitális terület, és melyek a fejlesztésének stratégiai irányai?
A digitális világ sajátja, hogy ami tegnap még elegendő volt, az holnapra könnyen elavulttá válhat. Ezért folyamatosan azon dolgozunk a csapattagokkal, hogy minél jobban megértsük a teljes TV2 Csoport ökoszisztémájának dinamikáját, és a társosztályokkal együttműködve sikeres fejlesztéseket hajthassunk végre. Az erős lineáris tartalmaink mellett folyamatos ötletelések zajlanak az online kísérőműsorok, valamint az önálló online produkciók létrehozásáról, és annyit elárulhatok, hogy 2025 bővelkedik majd újdonságokban.
Nagyon elégedettek vagyunk a TV2 Play teljesítményével, a regisztrált felhasználóink száma folyamatosan növekszik, a videóindításaink pedig kiemelkedő számokat érnek el, magunk mögé utasítva ezzel a legfőbb konkurenseinket. Külön öröm számunkra, hogy egy NMHH-kutatás szerint a TV2 Play jelenleg a legnépszerűbb hazai streamingszolgáltató.
A piac már egy ideje a streaming kihívásaitól hangos. Hogyan monetizálhatók a TV2 Play kiemelkedő számú videóindításai?
Az egyértelműen látszik, hogy az online hirdetési piac erőteljesen a videós hirdetéseket preferálja, sok esetben okozva inventoryproblémákat a hazai médiatulajdonosoknál. A TV2 Csoportnál büszkék vagyunk arra, hogy az online tartalmaink beágyazott és saját oldalon történő megtekintéseinek struktúrája biztos alapokat képez, így a felhasználók és a hirdetési partnereink számára is megbízható alternatívát nyújtunk hétről hétre. Természetesen itt is folyamatosak az elemzések, így a short- és a long-form tartalomtípusok működésének műsorspecifikus megértése kiemelt szerepet játszik.
A sikeres streaming egyik kulcsa a megfelelő mennyiségű és minőségű lokális tartalom. Elegendő a jelenlegi kínálatotok, vagy további mennyiségi és/vagy minőségi növekedésre van szükség?
Elsősorban az erős lineáris tartalmak mentén képzeljük el a digitális tartalmaink fejlesztését, így az általánosan elérhető visszanézések mellett mi inkább az extra tartalmakra összpontosítunk. A mennyiségi alapokra koncentráló versenytársak a tengerentúlon már kezdik érezni a felhasználók elégedetlenségét; erre több nemzetközi kutatás is rávilágított. A Deloitte szerint például Amerikában a Z generációba tartozóknak 59 százaléka mondott már le SVOD-szolgáltatást azért, mert a használat közbeni túlkínálat frusztrálta őket. Ezeket összevetve azt mondhatom, fontos szállítani a piac számára a mennyiségi paramétereket, de sosem fogjuk beáldozni a magas minőséget.
Streamingben is azok a tartalmak a legnézettebbek, amelyek lineárisban a legjobban teljesítenek? Van kimutatható különbség a lineáris és a streamingtartalmak fogyasztói között?
Mivel a TV2 Play alapvetően a lineáris tartalmak visszanézésének támogatására jött létre, a demográfiai profilok sokban hasonlítanak. Nem mehetünk el viszont amellett, hogy az olyan formátumok, mint az Ázsia Expressz, a Házasság első látásra vagy A Kísértés, amelyek online kiemelkedő számokat hoznak, teljesen új fogyasztói szegmenseket is a képernyők elé szögeznek.
A TV2 Play Zéró előfizetési díja mindössze 499 forint. Tartható hosszú távon ez az alacsony tarifa?
Egyelőre még igen. Hosszabb távon azonban a költségeink várható növekedése miatt elképzelhető, hogy módosulni fognak az áraink.
A márkaépítés alaptörvénye, hogy meg kell különböztetned magad a versenytársaktól. Mi az, amit csak ti tudtok nyújtani a piacnak?
Azt gondolom, hogy az elmúlt évek kemény munkájának ilyen szempontból is megérett a gyümölcse: amellett, hogy a TV2 is szem előtt tartja az aktuális trendeket, képernyőseink és műsoraink brandértékének és megbízható teljesítményének köszönhetően nem vagyunk arra kényszerítve, hogy folyamatosan újra kelljen magunkat definiálni. Ezt úgy mondom, mint a TV2 Csoport munkavállalója.
Mint értékesítési igazgató, aki a lineáris terület prémium szpot és nonszpot felületeiért felelős, ki kell emelnem azokat a területeket, amelyek csak nálunk érhetők el, ilyenek például a saját gyártású műsorainkhoz kapcsolódó integrált csomagok, a már említett, dinamikusan fejlődő talentportfóliónk, illetve azok a new businessnek számító területek, amelyek nem szorosan a televíziós értékesítést jelentik, hanem ahhoz kapcsolódnak, mint például az élő show-inkhoz kapcsolódó jegyértékesítés vagy éppen a merchandising, amit ebben a televíziós évadban a Megasztárhoz kötődően indítottunk el.
2024 tavaszától egy ilyen kérdésre már digitális igazgatói szemszögből is válaszolok, hiszen saját videópodcastet indítottunk ebben az évben TV2 Titkok Ramónával címmel a TV2 Playen, kiemelt lineáris műsorainkhoz kapcsolódóan ugyanezen a platformon indítjuk online kísérőműsorainkat, a Megasztár esetében a Megamániát Kárpáti Rebekával és Goják Janával vagy a Házasság első látásra esetében a Házasság extrákkal című digitális tartalmat, amit Orosz Barbara vezet.
Milyen tervekkel készülsz 2025-re?
A jövő évre vonatkozó egyeztetések alapján határozottan látható, hogy kiemelten igénylik hirdető partnereink a TV2 Csoport összes lehetséges és elérhető felületeivel, sikerműsoraival kapcsolatban a proaktív ötleteket és a sztenderdtől eltérő, kreatív hirdetési megoldásokat, ezért új termékek fejlesztésén és bevezetésén dolgozunk gőzerővel.
A digitális területen célunk a fogyasztói élmény további növelése, ezért több technológiai fejlesztés van folyamatban, továbbá összhangban az új lineáris műsorokkal hamarosan jelentkezni fogunk néhány új, az online térre szabott tartalmi megoldással.
Az interjú eredetileg a Márkamonitor 2024/4. számában jelent meg.