A városi forgalomban akár 98 km tisztán elektromos üzemmódban történő megtételére képes vadonatúj Toyota RAV4 Plug-in Hybrid kimagasló hatékonyságának titka, hogy szemben több versenytárssal a Toyota plug-in hibrid rendszere úgy működik, hogy a tisztán elektromos kilométerek megtétele után az autó hibrid és nem egyszerű benzines üzemmódban halad tovább. A RAV4 Plug-in Hybrid esetében ez annyit tesz, hogy a 75 kilométeres elektromos hatótáv után az autó a városi forgalomban akár 50-80%-ban elektromos üzemmódban közlekedik tovább. A RAV4 Plug-in Hybrid
A vadonatúj Toyota RAV4 Plug-in Hybrid a hibrid változatnál erősebb villanymotort, nagyobb akkumulátort és nagyobb invertert is alkalmaz, így nem csupán jóval nagyobb motorteljesítményt ér el, de sokkal messzebb is juthat, és sokkal gyorsabban is haladhat tisztán elektromos üzemben. A teljes hajtáslánc kombinált csúcsteljesítménye (beleértve a 2,5 literes Dynamic Force belsőégésű hibrid motort is) 306 LE / 225 kW – 38%-kal több, mint a RAV4 Hybridé –, így a modell álló helyzetből 6,0 másodperc alatt, azaz a hibrid változatnál 2,1 másodperccel gyorsabban éri el a 100 km/óra sebességet. A vezethetőség is javult: 60 km/óránál például 50 százalékkal nagyobb teljesítmény áll a vezető rendelkezésére. EV üzemben az autó egy 2,0 literes benzinmotorral szerelt modellhez mérhető teljesítményt nyújt, 10 másodperc alatt gyorsítva 0-100 km/órás tempóra.
Alapértelmezett az elektromos üzemmód
Az új RAV4 Plug-in Hybrid egyedülállónak számít kategóriájában azzal, hogy tényleges elektromos üzemet (EV) biztosít – olyannyira, hogy az autóban az EV üzemmód az alapértelmezett. A belsőégésű hibrid motor elinduláskor nem kapcsol be; a vezető mintegy 75 kilométert (WLTP norma szerint) tehet meg, és akár 135 km/órával (azaz akár autópályán is) haladhat mindennemű üzemanyag-fogyasztás vagy károsanyag-kibocsátás nélkül. WLTP norma szerinti városi ciklusban pedig az elektromos hatótávolság akár a 98 kilométert is elérheti. Az akkumulátor töltöttségi szintjétől függően a jármű automatikusan kapcsol át a rendkívül takarékos hibrid üzemmódba. Ez az alapvető előny annak köszönhető, hogy a Toyota mérnökei a vállalat különösen csekély fogyasztású öntöltő hibrid technológiájára építették a plug-in hibrid rendszert.
A Toyota az öntöltő RAV4 Hybrid fedélzetén megtalálható, negyedik generációs hibrid technológia kompakt, kis tömegű alkatrészeit felhasználva nagyobb teljesítményű hibrid rendszert fejlesztett ki a RAV4 Plug-in Hybrid modellhez, a plug-in hibrid járművek igényeihez igazodó, részletekbe menő módosításokkal optimalizálva annak üzemi jellemzőit. Új a lítium-ion akkumulátor, amelynek kapacitását 18,1 kWh-ra emelték. Az akkumulátor 96 cellából áll, névleges feszültsége 355,2 V. A megnövelt áramerősség nagyobb teljesítményt tesz lehetővé, a csúcsteljesítmény így számottevően meghaladja az öntöltő RAV4 Hybrid azonos értékét. Az akkumulátor a padló alatt kapott helyet; így egyrészt mélyebbre kerül a jármű tömegközéppontja, másrészt nem csorbul a csomag- és az utastér befogadó képessége.
Az akkucellákat a gépkocsi klímaberendezésének hűtőfolyadéka segítségével hűtik, ami nagyban hozzájárul a jármű tisztán elektromos (EV) menetképességeihez. A teljesítmény-szabályozó egységet is az új körülményekhez igazodva módosították. Feszültségátalakítót építettek be, ami megnöveli az áramerősséget, így a nagyfeszültségű akkumulátor nagyobb teljesítményt képes leadni. Az új egyenáramú (DC/DC) átalakító kisebb, csendesebb és jobb hatásfokú, ráadásul a hűtése is hatékonyabb. A berendezés a hátsó ülések mögött kapott helyet, így kevesebb helyet rabol az utastérből. Az elülső villanymotor csúcsteljesítménye 134 kW (szemben a RAV4 Hybrid 88 kW-os első motorjával); a hátsó tengelyt hajtó villanymotor teljesítménye (40 kW) nem változott. Mivel hibrid üzemben a villanymotor jelentősebb támogatást nyújt, a belsőégésű motor alacsonyabb fordulatszámokon üzemeltethető. Ez is hozzájárul a RAV4 Plug-in Hybrid kiemelkedő zaj- és rezgéskultúrájához (részletesebben ld. alább.)
Hatékony, biztonságos töltés
Az elektromos járművek esetében mindig sarkalatos szempont az egyszerű tölthetőség. A Toyota RAV4 Plug-in Hybrid olyan biztonságos és hatékony töltési megoldásokat kínál, amelyekkel mindössze 2,5 óra alatt teljesen feltölthető a jármű akkumulátora. Az autó fedélzeti gyorstöltővel rendelkezik, amely akár 6,6 kW teljesítménnyel tud tölteni, méghozzá anélkül, hogy hátrányosan befolyásolná az akkumulátor élettartamát. Az alapfelszerelés részét képezi a 7,5 méteres Type 2 Mode 2 töltőkábel, amellyel 10 amperes háztartási hálózatra csatlakoztatható az autó; így 7,5 óra alatt tölthető fel az akkumulátor. A töltő csatlakozó a jobb hátsó kerékdobon kapott helyet; a csatlakozó fedelét a központi zár reteszeli, illetve oldja. A hővédelemmel ellátott csatlakozó visszajelző fénnyel tájékoztatja a felhasználót a folyamatban lévő, illetve befejezett töltésről. Az optimális sebességű, biztonságos töltés érdekében a Toyota a Type 2 Mode 3 típusú, 32 amperes töltőkábel és a fali töltőbox használatát javasolja. Ez a kompakt, integrált rendszer mintegy 2,5 óra alatt képes feltölteni az akkumulátort, anélkül, hogy leterhelné a felhasználó háztartási elektromos hálózatát.
A Toyota a jövőben egy olyan „online” fali töltőbox rendszert is piacra bocsát, amelyet különböző típusú elektromos járművekkel is lehet használni (ezek között RFiD azonosító kártya segítségével tesz különbséget a rendszer.) Az egység online csatlakozásának köszönhetően olyan szolgáltatások is elérhetők, mint a számlázás vagy a töltési előzmények, illetve lehetővé válik a vezeték nélküli szoftverfrissítés – mindezt a MyT alkalmazáson keresztül. Ezeket a Toyota termékeket úgy tervezték meg, hogy a jövőben is kompatibilisek legyenek minden rendszerrel. Olyan 22 kW teljesítményű egységek, amelyek a nagyobb teljesítményű fedélzeti töltővel szerelt gépkocsikat is képesek lesznek kiszolgálni.
Négy elektromos üzemmód
A RAV4 Plug-in Hybrid hajtási rendszere négy különböző üzemmódban működtethető: ezek az alapértelmezett EV (elektromos jármű) üzemmód, a HV (hibrid jármű) üzemmód, az Automatikus HV/EV üzemmód és a Töltési üzemmód. A rendszer alapértelmezésben elektromos járműként (EV) üzemel. Ez az elsődleges üzemmód; a gépkocsi tartósan képes tisztán elektromos üzemben haladni, még a gázpedál intenzív lenyomása esetén is. Amikor a jármű eléri elektromos hatótávolságának határát, a hajtáslánc automatikusan átkapcsol hibrid (HV) üzembe.
A vezetőnek lehetősége van HV üzemben elindulnia, és később EV üzembe kapcsolni, hogy a körülményekhez igazodva (például belvárosi körzetbe behajtva) a lehető legjobb hatásfokkal közlekedjen. Automatikus EV/HV üzemmódban a hibrid üzem automatikusan aktiválódik, amennyiben extra motorteljesítményre van szükség, például hirtelen, intenzív gyorsítás esetén. Ezt követően azonban a rendszer haladéktalanul visszaáll tisztán elektromos üzembe. Az akkumulátor töltés üzemmód helyreállítja az akkumulátor töltöttségi szintjét, amennyiben az túl alacsony ahhoz, hogy lehetővé tegye az elektromos üzemet (EV). A töltéshez a belsőégésű motor termel áramot. A szekvenciális váltóvezérlés révén a vezető a kormánykeréken elhelyezett fülek segítségével fokozhatja a motorfék hatását. További támogatást biztosít a lassításszabályozó rendszer, amely lejtmeneti fékezés esetén automatikusan megnöveli a hajtó villanymotor lassító nyomatékát. Ez a megoldás finomabb vezethetőséget eredményez, és kevésbé veszi igénybe az üzemi fékrendszert.