A Havas Media nemzetközi kutatása szerint az emberek többségét nem zavarná, ha a márkák 74 százaléka eltűnne.
A márkákba vetett bizalmunk folyamatosan csökken. A gazdasági válság, a társadalmi folyamatok és az egyre bővülő választék eredményeképpen csak azokhoz a márkákhoz vagyunk hűségesek, amelyek valamilyen pluszt tudnak nyújtani és nemcsak arra törekednek, hogy minél előbb, a korábbi terméküknél nagyobbat és újabbat kínáljanak a tartalom lényegi megváltoztatása nélkül.
A 2008 óta zajló Meaningful Brands (MB) kutatás fő célja, hogy megtalálja azokat a márkákat, amelyek pozitív hatással vannak az emberek életminőségére és bebizonyítsa azt, hogy e márkák üzletileg sokkal értékesebbek. A grandiózus idei kutatásban 300 ezer embert kérdeztek meg 34 országból, összesen 1000 márkáról, 12 piaci szegmensről. A márkák következő három területre gyakorolt hatása került részletes vizsgálatra: közösség (pl. társadalmi-, gazdasági felelősségvállalás, munkahelyteremtés, környezetvédelem), személyes jólét (pl. egészség, kapcsolat a barátokkal és családdal, életünk könnyebbé tétele, boldogság) és olyan terméktulajdonságok, mint a minőség és az ár.
Új fogalomként jelent meg a „Return on meaning”, ami alapján megállapították, hogy ha egy márka MB indexe növekszik, akkor milyen mértékben növekszik a márka bevétele, tőzsdei árfolyama, valamint a marketing eredményességét jelző mutatói (pl. ismertség, eladások száma). Például minden 10%-os növekedés a MB indexben átlagosan 2,5%-kal növeli az ismertséget és 6,6%-kal az újravásárlási hajlandóságot, míg több mint 10%-kal a magasabb ár elfogadását.
A kutatás szerint 2015-ben a legjobban teljesítő márkák a következők: Samsung, Google, Nestlé, Bimbo, Sony, Microsoft, Nivea, Visa, IKEA és az Intel. Ezeket követi a HP, a Dove, a Wal-Mart, majd a Gillette, Knorr, Kellogg’s, Amazon, PayPal, Honda és Carrefour.
A kutatás gondolatmenetét illusztrálandó, a Samsung esetében például a következő tényezőket azonosították, mint jelentőségteljes faktorokat:
- Piaci helyzet: széles választék, jó árak, a kategória vezetője, jó minőségű termékek
- Személyes jólét: könnyebbé teszi az életet, összeköt, személyesen is boldogabbá tesz, segíti az új ötletek megszületését
- Társadalmi jólét: transzparens, beruház
A Havas Media a kutatás eredményeit figyelembe véve célul tűzte ki, hogy minden kommunikációs kampány során partnerei segítségére lehessen abban, hogy jelentőségteljes márkákat hozzanak létre, és növeljék üzleti hatékonyságukat.
További részletek a www.meaningful-brands.com oldalon.