A Commercial Japan Partnership Technologies Corporation (CJPT) a karbonsemlegesség, az autonóm járművek, a konnektivitás és a mobilitási szolgáltatások területén folyó fejlesztéseket összehangoló közös vállalat, amelynek tulajdonosai a Toyota és leányvállalatai, a Hino és a Daihatsu mellett a Suzuki és az Isuzu, amelyekben az utóbbi években a Toyota kisebbségi részesedést szerzett.
A 2021. áprilisi alapítása óta a CJPT olyan kezdeményezéseket karol fel, amelyek a CASE (Connectivity, Autonomy, Shared mobility, and Electrification, magyarul összekapcsolt, önvezető, megosztott és elektromos) technológiák terjedésének felgyorsításával hozzájárulnak a karbonsemleges társadalom kialakításához, és csökkentik a járművezetők és a munkavállalók terheit. Az elektromos járművek széleskörű elterjedésének elősegítése érdekében a szállítmányozóknak, logisztikai vállalkozásoknak, infrastruktúra-szolgáltatóknak, autógyártóknak és más kapcsolódó partnereknek össze kell fogniuk, hogy gyakorlati megközelítéssel foglalkozzanak a fenntarthatósággal. A különféle iparágakban dolgozó emberekkel folytatott ismételt párbeszédek eredményeként úgy döntöttek, hogy Fukusimában és Tokióban társadalmi megvalósítási projekteket indítanak.
Az elektromos haszongépjárművek bevezetése egyre nagyobb terhet ró a társadalom egészére, nem csak a járművásárlás és a rakományok, valamint a járművek leállása tekintetében, hanem az egyenetlen töltési időzítés okán az üzemi telephelyeken megnövekedett villamosenergia-csúcsigény miatt. A társadalmi megvalósítási projektben az elektrifikált haszongépjárműveket is bevezetik, beleértve a nagy teherbírású üzemanyagcellás elektromos teherautókat a fővonali szállításhoz és az elektromos kishaszonjárműveket (mini haszonjárművek) az utolsó kilométeres szállításokhoz. Ezenkívül a haszongépjárművek üzemeltetés irányításának integrálása az energiagazdálkodásba a társadalomra nehezedő általános terhek és a széndioxid-kibocsátás csökkenéséhez vezet. Ezzel a kezdeményezéssel a CJPT fokozni fogja az egész társadalom karbonsemlegesség felé való elmozdulást, és partnereivel együtt vállalja az előtte álló kihívásokat, mint lehetőséget az ipari fejlődésre és a nemzetközi versenyképesség erősítésére.
A mintaprojekt 2023 és 2029 között zajlik majd, és magában foglalja:
- Nehéz üzemanyagcellás elektromos haszongépjárművek fejlesztését
- Könnyű üzemanyagcellás elektromos haszongépjárművek fejlesztését
- Könnyű akkumulátoros elektromos haszongépjárművek fejlesztését
- Mini akkumulátoros elektromos haszongépjárművek fejlesztését
Az üzemirányítással integrált energiagazdálkodási rendszer kiépítésének fontos eleme a töltő/hidrogén töltő infrastruktúra és az üzemirányítási adatok összekapcsolása a következők megvalósítása érdekében:
- Az állásidő csökkentése a töltés/hidrogén-utántöltés időzítésének és a szállítási terveknek az optimalizálásával, figyelembe véve a jármű maradék akkumulátor-/hidrogénszintjét
- Javaslatok az elektrifikált járművek optimális töltésére, és annak időzítésére a vállalati telephelyeken és útközben, figyelembe véve az épületek energiafogyasztását, valamint a szállítási terveket, hogy ki lehessen egyenlíteni a szállítmányozó és logisztikai vállalkozások telephelyein a teljes energiaigényt.
Fotó: Toyota