A készpénz és bankbetét felől határozottan az arany, az ékszer és a műtárgy felé fordult a befektetési piac

Hírek

A BÁV Műtárgybefektetési Indexet, nemzetközi példákra építve, 2019-ben vezette be a BÁV Aukciósház. Az idén immár negyedik alkalommal elvégzett felmérés fókuszában a műtárgyakba való befektetési szándék mérése áll. A BÁV Zrt. és az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. friss, reprezentatív kutatása 2022 februárjában (de még a február végén kirobbant ukrajnai háborús konfliktus előtt) zajlott. Az index a 2021-es évre vonatkozó műtárgybefektetési hangulatot méri, de már az idei évre szólóan is tartalmaz előzetes trendet. 

A befektetési szándékokat hét különböző irányból mérik fel, s ezek alindexeiből kalkulálnak egy összevont mutatószámot.  Az index a tavalyi 40,1-ről 37,6-ra mérséklődött, azaz visszaállt a két évvel korábbi szint közelébe.  Az okok között a meglóduló infláció és a kivárásra késztető gazdasági-politikai bizonytalanság állhat, ám több tényező is arra utal, hogy csak átmeneti megtorpanásról van szó.

 

Anyagi kilátások és befektetési formák

Ilyen például, hogy az emberek egyre nagyobb hányada bízik saját anyagi helyzete javulásában. A válaszadók 52%-a nem vár változást, 22%-a pedig kifejezetten optimista a pénzügyeivel kapcsolatban. Ez az adat egyébként az elmúlt három év messze legmagasabb eredménye.  A többség még mindig folyószámlán, készpénzben vagy bankbetétben tartja a pénzét, de az is igaz, hogy ezek népszerűsége – legfőképpen az infláció miatt – csökkent 2020-hoz képest. Egyetlen megtakarítási forma volt, amelynek jelentősen javult a megítélése: az arany-, ékszer- és műtárgyba fektetők aránya több, mint a duplájára nőtt tavaly óta.

 

A befektetési órák utolérték a műtárgyakat a népszerűségben

Az emelkedés egyik oka lehet, hogy 2 év alatt 80%-ra nőtt azok tábora, akik szerint a műtárgyakba való befektetés legalább a reálérték megőrzését biztosíthatja, 41% pedig úgy gondolja, hogy infláció feletti hozamot is várhatnak tőlük. Vagyis ezeket a lehetőségeket kifejezetten inflációálló befektetésnek tartják a megkérdezettek.

A műtárgyvásárlás iránt nyitottak körében változatlanul a festmények a legkedveltebbek, ezt 50% vásárolna, de szorosan mellettük ott vannak az ékszer-befektetések is 46%-os népszerűséggel. Sokatmondó adat, hogy harmadik helyen a műtárggyal holtversenyben az órák állnak. Érdekes fejlemény, hogy az elmúlt évhez képest is emelkedett a szobrok, kisplasztikák népszerűsége.

 

Nem csak a befektetésért vásárolnak

A befektetésen túl ezeket a tárgyakat kifejezetten nagy becsben tartják. A kutatásban résztvevők közel fele (43%) ugyanis úgy véli, hogy egy művészeti alkotás növeli egy lakás vagy iroda presztízsét.

A felmérés a lakosság műkereskedelemmel kapcsolatos jártasságát is vizsgálta, s az eredmények arról árulkodnak, hogy az emberek csak kis hányada követi a műkereskedelemmel, művészettel kapcsolatos híreket. A megkérdezettek túlnyomó többsége azonban legalább egy aukciósházról vagy galériáról már hallott, a legtöbben (85%) a BÁV Aukciósházat ismerik. Ezzel immár négy éve folyamatosan a BÁV a legismertebb brand a szektorban.

„A festmények, műtárgyak, ékszerek és órák jellemzően a befektetési portfoliók egy szeletét foglalják el. A BÁV Aukciósház eladási adatai azt mutatják, hogy az emberek bíznak abban, hogy ezek a befektetési eszközök értékállóak, és akár infláció fölötti hozamot is hozhatnak. A kereslet a teljes piacon belül leginkább az ékszerek és órák iránt növekedett, jól mutatja ezt, hogy 2021-ben mind az ékszer- mind az óra eladási rekord is megdőlt. A befektetők az arany rövid- és hosszútávú árfolyam növekedésében bíznak. Ezt támasztják alá a 2022-es év első két hónapjának eladásai adatai is, hiszen jelentősen megnőtt a kereslet az aranyékszerek és a befektetési aranytömbök iránt” – mondta el Fertőszögi Péter, a BÁV művészeti igazgatója.

 

SOCIAL MEDIA