„Annak ellenére, hogy a globális gazdaság a COVID-19 járvány következtében visszaesett, 2020-ban minden üzletágban átfogó, megbízható teljesítményt nyújtottunk. Az egész év során üzleti eredményeink az előrejelzésünk felső szegmensében voltak. Kiegyensúlyozott portfóliónknak, sikeres innovációinknak és pénzügyi erőnknek, valamint munkatársaink kiemelkedő elkötelezettségének köszönhetően értük ezt el világszerte. Szeretném megköszönni mindannyiuknak ebben a valóban kihívásokkal teli évben nyújtott kitűnő hozzájárulást” – mondta Carsten Knobel, a Henkel igazgatóságának elnöke.
„19,3 milliárd eurós árbevételt könyvelhettünk el, amely szerves értelemben valamivel elmarad az előző évi szinttől, és nyereséges üzleti tevékenységet tartottunk fenn, 13,4 százalékos korrigált EBIT-marzs mellett. Ezenkívül nagyon erős, 2,3 milliárd eurót meghaladó szabad cash flow-t termeltünk, szinte az előző év rekordszintjén. Ezen robusztus eredmények és az erős pénzügyi bázisunk alapján stabil osztalékot javaslunk részvényeseinknek a közelgő éves közgyűlésen. Az elmúlt 35 év tőzsdei részvétel alatt, a Henkel mindig olyan osztalékot fizetett, amely meghaladta az előző évit vagy legalábbis egy szinten volt az előző évivel” – tette hozzá Knobel.
„A COVID-19 válság idején rugalmasan és gyorsan alkalmazkodtunk piacaink változásaihoz, és munkatársaink biztonsága volt a legfontosabb prioritás. Ugyanakkor sikeresen elindíthattuk és irányíthattuk stratégiai akciótervünket az összes pilléren: nyerő portfólió kialakításában, versenyképességünk megerősítésében a hatásos innovációk felgyorsításával, a fenntarthatóság még további, minden tevékenységünkbe történő szilárd integrálásával, és a digitális átalakulás előmozdításával valamint a jövőre felkészített működési modellek biztosításával. De ami a legfontosabb számomra, megerősítettük együttműködési kultúránkat, és erőteljes lendületet generáltunk a változásokhoz, amelyek lehetővé teszik számunkra a kiváló teljesítmény és a céltudatos növekedés elérését – ügyfeleink és fogyasztóink, vállalatunk, munkatársaink és részvényeseink, valamint a társadalom és a bolygó számára.”
Az Adhesive Technologies üzletág az előző év szintje alatti árbevételről számolt be, ami a kulcsfontosságú iparágak részéről a kereslet jelentős csökkenését tükrözi. A portfólió szélességének és a sikeres innovatív megoldásoknak köszönhetően azonban az üzletág bebizonyította szilárdságát a globális gazdasági visszaesés ellenére.
A Beauty Care szerves árbevételének alakulása az előző évi szint alatt maradt, amelyet a kényszerbezárások miatt a Fodrász Szalon tevékenysége erősen befolyásolt, míg a kiskereskedelmi üzlet jó növekedést ért el, amelyet a csúcsmárkák sikeres fejlesztése, valamint a legfontosabb fogyasztói trendeket megcélzó új termékbevezetések támogattak.
A Laundry & Home Care üzletág nagyon erőteljes szerves árbevétel-növekedést ért el, köszönhetően mind a higiéniai termékek iránti kereslet növekedésének, mind pedig a sikeres innovációknak, amelyek a fenntarthatóbb termékek iránti megnövekedett keresletet is szolgálták.
iután a járvány és az ehhez kapcsoló leállások súlyosan érintették az árbevételt a második negyedévben az Adhesive Technologies és a Beauty Care üzletágban, 2020 második felében mindhárom üzletág jó szerves növekedést jelentett az előző évhez képest. A fogyasztási cikkekkel foglalkozó üzletágak, a Beauty Care és a Laundry & Home Care fejlesztését a márkákba, az innovációkba és a digitalizációba eszközölt megnövekedett beruházások is támogatták.
Csoportszinten a korrigált üzemi eredmény (EBIT) -19,9 százalékkal, 2,6 milliárd euróra csökkent. A korrigált árbevétel-arányos megtérülés (EBIT marzs) 13,4 százalék, amely -2,6 százalékponttal alacsonyabb 2019-hez képest. Az elsőbbségi részvények korrigált hozama 4,26 euró volt, ami -17,9 százalékos visszaesést jelent állandó árfolyamon.
„Eredményünk alakulása tükrözi megnövekedett befektetéseinket, amelyeket 2020 elején jelentettünk be és amelyhez a válság ellenére is ragaszkodtunk. A kulcsfontosságú üzleti szegmensekben a kereslet csökkenése a COVID-19 válság idején szintén negatívan befolyásolta jövedelmezőségünket. A sikeres költséggazdálkodásnak és a továbbfejlesztett működési modellek megvalósításának köszönhetően azonban részben enyhíteni tudtuk a válság eredményünkre kifejtett hatásait” – mondta Carsten Knobel.
„A jelenlegi válság kezelésével továbbra is teljes mértékben elkötelezettek vagyunk az elkövetkező évekre vonatkozó, ambiciózus növekedést célzó cselekvési tervünk mellett. A jövőt tekintve minden eddiginél magabiztosabbak vagyunk abban, hogy globális csapatunkkal végrehajtjuk a Céltudatos Növekedés akciótervünket, és sikeresen alakítjuk jövőnket.”
Kilátások 2021-re
„Ahogy belépünk 2021-be, továbbra is nagy bizonytalansággal kell szembenéznünk, hogy miként alakul a járvány, milyen gyorsan haladnak az oltási erőfeszítések, és ez milyen hatással lesz a sok országban jelenleg hatályos korlátozásokra. Arra számítunk, hogy az ipari kereslet, valamint a vállalatunk számára releváns fogyasztói szegmensek, különösen a Fodrász Szalon terület helyreáll. Ugyanakkor úgy gondoljuk, hogy a fogyasztói kereslet normalizálódik azokban a kategóriákban, amelyekben a kereslet a világjárvány miatt nagyobb volt. Ezenkívül feltételezzük, hogy az első negyedév során számos kulcsfontosságú piacon megszüntetik a jelenlegi korlátozásokat, és az év hátralévő részében nem lesznek széleskörű leállások a kiskereskedelmi és ipari vállalkozások, valamint a termelő létesítmények esetében” – mondta Carsten Knobel.
Ezen feltételezések alapján a Henkel 2021-es üzleti évben az árbevétel és eredmény növekedését várja. Csoportszinten a vállalat 2,0–5,0 százalékos szerves árbevétel növekedésre számít, a korrigált árbevétel-arányos megtérülést (EBIT-marzs) 13,5–14,5 százalékos tartományban várja. Az elsőbbségi részvények korrigált hozama (EPS) vonatkozásában, állandó árfolyamon számolva a Henkel 5,0 és 15,0 százalék közötti növekedést vár.
Csoport-szintű árbevétel és eredmény a 2020-as üzleti évben
A 2020-as üzleti évben a Henkel-csoport árbevétele 19.250 millió eurót tett ki, ami -4,3 százalékkal volt alacsonyabb az előző év azonos időszakához képest. A szerves árbevétel-alakulás -0,7 százalékos volt, amely nem foglalja magába a árfolyamhatások és a felvásárlások/befektetés megszüntetések hatásait. A felvásárlásokból és befektetés-megszüntetésekből származó hozzájárulások mértéke 0,3 százalék volt. Az árfolyamhatások -3,9 százalékos negatív eredményt gyakoroltak az árbevételre.
A COVID-19 járvány következtében a kulcsfontosságú iparágak keresletének jelentős csökkenése fényében az Adhesive Technologies üzletág a szerves árbevétel -4,2 százalékos csökkenéséről számolt be. A Beauty Care üzletágban az árbevétel szervesen -2,8 százalékkal az előző évi szint alatt volt, amelyet különösen a Fodrász Szalon kihívásai befolyásoltak számos kulcsfontosságú régióban és piacokon a járvány miatt, míg a kiskereskedelmi terület jó növekedést ért el. A Laundry & Home Care üzletág nagyon markáns, 5,6 százalékos szerves árbevétel növekedést könyvelhetett el. A fejlődés motorját az erőteljes újítások és a járvány okozta, higiéniai termékek iránti megnövekedett kereslet jelentette.
A feltörekvő piacok 3,0 százalékos szerves árbevétel-növekedést értek el. Szerves árbevételünk az érett piacokon -3,2 százalékkal csökkent.
A rendkívüli verseny jellemezte piaci környezetben, Nyugat-Európában az árbevétel -4,4 százalékos csökkenést mutatott. Kelet-Európa 7,1 százalékos szerves növekedést ért el. Afrikában/a Közel-Keleten az árbevétel szerves növekedése 7,0 százalék volt. Észak-Amerikában a szerves árbevétel -2,2 százalékkal csökkent. Latin-Amerikában a szerves árbevétel 0,5 százalékkal csökkent. Az ázsiai-csendes-óceáni térségben az árbevétel szervesen -1,6 százalékkal csökkent.
A korrigált üzemi eredmény (korrigált EBIT) összege 2579 millió euró volt 2020-ban, a 2019-es üzleti év 3220 millió eurós összege után (-19,9 százalék).
A korrigált árbevétel-arányos megtérülés (korrigált EBIT marzs) 13,4 százalék volt, -2,6 százalékponttal alacsonyabb az előző évinél. A fejlődést befolyásolták a marketingbe és a reklámozásba, valamint a digitális és informatikai beruházásokba eszközölt nagyobb beruházások is.
Az elsőbbségi részvények korrigált hozama -21,5 százalékkal csökkent a 2019-as pénzügyi év 5,43 eurós összegéről 4,26 euróra. Állandó árfolyamon az elsőbbségi részvények korrigált hozama -17,9 százalékkal csökkent.
A nettó forgótőke jelentősen javult az árbevétel 0,7 százalékáig, szemben az előző év azonos időszakának 3,9 százalékával.
A szabad cash flow továbbra is nagyon erős volt. 2338 millió euróval majdnem elérte az előző évi szintet (2019: 2471 millió euró). 2020. december 31-én a Henkel nettó pénzügyi helyzete jelentősen javult -888 millió euróra (2019. december 31.: -2047 millió euró).
Az igazgatóság, a felügyelő bizottság és a részvényesek bizottsága ugyanazt az osztalékot javasolja a 2021. április 16-án megtartandó éves közgyűlésnek, mint az előző évben, azaz 1,85 eurót elsőbbségi részvényenként és 1,83 eurót törzsrészvényenként. Ez 43,7 százalékos kifizetési aránynak felel meg, amely meghaladja a 30-40 százalékos céltartományt, tükrözve a COVID-19 járvány által az eredményre nehezedő terhek különleges jellegét. Ez a kifizetés nem utolsósorban a Henkel-csoport erős pénzügyi bázisának és alacsony nettó pénzügyi adósságának köszönhető. A Henkel osztalékpolitikája a továbbiakban változatlan marad.
Az üzletágak teljesítménye a 2020-as pénzügyi évben
A 2020-as pénzügyi évben az Adhesive Technologies üzletág árbevétele elérte a 8684 millió eurót, ami nominálisan -8,2 százalékkal maradt el az előző évi szinttől. Szervesen az árbevétel alakulása -4,2 százalék volt. Különösen az év első felét érintette erősen a COVID-19 járvány. Az év második felében azonban minden üzleti szegmensben és régióban fellendült a kereslet. A korrigált üzemi eredmény összege elérte az 1320 millió eurót (előző év: 1712 millió euró). A korrigált árbevétel-arányos megtérülés 15,2 százalék volt, amely alacsonyabb, mint a 2019 évi szint. A fedezet csökkenése elsősorban a világjárvány miatt jelentősen alacsonyabb értékesítési volumennek tudható be.
A Beauty Care üzletágban a 2020-as üzleti évben a szerves árbevétel -2,8 százalékkal csökkent. Névlegesen az árbevétel -3,2 százalékkal alacsonyabb volt az előző évinél, elérve a 3752 millió eurót. A tendencia elsősorban annak köszönhető, hogy a COVID-19 járvány negatívan hatott a Fodrász Szalonra, míg a Kiskereskedelmi terület általában jó szerves árbevétel-növekedést ért el. A korrigált üzemi eredmény összege elérte a 377 millió eurót (előző év: 519 millió euró). A korrigált árbevétel-arányos megtérülés elérte a 10,0 százalékot, amit a Fodrász terület csökkenő értékesítési volumene, valamint a marketingbe és a reklámozásba, illetve a digitális és informatikai eszközökbe irányuló nagyobb befektetések befolyásoltak.
A Laundry & Home Care üzletág 5,6 százalékos szerves árbevétel növekedést könyvelhetett el a 2020-as pénzügyi évben. A nominális árbevétel 0,7 százalékos növekedést mutatott és elérte a 6704 millió eurót. A korrigált üzemi eredmény elérte az 1004 millió eurót. (Előző év: 1096 millió euró). A 15,0 százalékos, korrigált árbevétel-arányos megtérülés a 2019-es szintnél alacsonyabb volt, főként a marketingbe és reklámozásba, valamint a digitális és az informatikai eszközökbe irányuló nagyobb beruházások miatt.
„Célzott növekedés” akcióterv: Nagy lendület
2020 márciusának elején a Henkel bemutatta a vállalat következő évekre szóló növekedési menetrendjét, amely a következőkre összpontosít: a sikeres portfólió kialakítására, a versenyelőny megerősítésére, különösen az innováció, a fenntarthatóság és a digitalizáció területén, a jövőorientált működési modellek kialakítására, valamint erős és együttműködő vállalati kultúra megteremtésére. „Ez a stratégiai keret segít abban, hogy megnyerjük a következő évtizedet a Henkel számára, egyértelmű hangsúlyt fektetve a célzott növekedésre. Annak ellenére, hogy 2020-ban a válságkezelésre összpontosítottunk, bemutathattuk növekedési menetrendünket és elkezdhettük annak végrehajtását. Elhatároztuk, hogy 2021-ben és az elkövetkező években további előrelépéseket fogunk elérni” – mondta Carsten Knobel.
A Henkel jövőbeli irányának kulcseleme az aktív portfóliókezelés. A Henkelnek vannak, elsősorban a fogyasztói üzletágaiban olyan márkái és termékkategóriái, melyeknek teljes forgalma meghaladja az egymilliárd eurót, és körülbelül 50 százalékuk megszűnik vagy eladásra kerül 2021-ig. A fennmaradó márkák és üzleti tevékenységek várhatóan fenntartható teljesítmény-javulást mutatnak. 2020-ban e márkák és üzleti tevékenységek bevételei alapjának már 60 százaléka javította az ütemtervet.
A 2020-as piaci bizonytalanságok ellenére a Henkel már több mint 100 millió euró éves árbevétel volumenű megállapodásokat írt alá eladásokról, az értékesítés befejezéséről vagy az üzleti tevékenységek megszüntetéséről. A Henkel aktív portfóliókezelésével kapcsolatban 2020-ban mintegy 300 millió euró költséget könyvelt el, az eladandó vagy megszüntetendő vállalkozásokra.
Ugyanakkor a Henkel M&A révén megerősítette portfólióját markáns mérlegének felhasználásával. 2020-ban a Henkel két akvizíciót kötött és zárt le, összesen mintegy 500 millió eurós vételárral a Beauty Care és Adhesive Technologies területén.
Versenyképességének további erősítése érdekében a Henkel a hatásos innovációk felgyorsítására, a fenntarthatóság mint megkülönböztető tényező megerősítésére, és a digitális átalakulás előmozdítására összpontosít.
2020-ban a Henkel mintegy 200 millió euróval növelte beruházásait 2019-hez képest (350 millió euró 2018-hoz képest) a márkák, technológiák és innovációk megerősítésére, valamint a vállalat digitális átalakításának felgyorsítására. A beruházások első kézzelfogható eredményei már láthatók: A Henkel képes volt növelni piaci részesedését számos kulcsfontosságú piacon és kategóriában. A vállalat tovább gyorsította innovációs folyamatait és új termékek piacra dobását. Ez segített például gyorsan reagálni a higiéniai, a fertőtlenítő- és tisztító termékek iránti kereslet erőteljes növekedésére. Az újítások olyan fontos trendekre irányultak, mint a higiénia, a természetesebb és fenntarthatóbb termékek, és a nagyobb kényelem.
Az innováció felgyorsítása és az új üzleti modellek kifejlesztése érdekében a Beauty Care and Laundry & Home Care fogyasztói üzletágak belső inkubátor csapatokat hoztak létre, ötvözve az agilis munkamódszereket egy globális vállalat méretével és szakértelmével: A „Fritz Beauty Lab”, amelyet a vállalat alapítója, Fritz Henkel ihletett, célja a meglévő márkák növekedési potenciállal rendelkező területeinek vagy a fehér foltoknak a meghatározása teljesen új márkák létrehozása. A Laundry & Home Care üzletág új fenntarthatósági ötletgyárat is indított a Love Nature ernyőmárka alatt, amely a fenntartható megoldásokra összpontosít a Laundry & Home Care kategóriáiban. Az Adhesive Technologies területén a Henkel folytatta a legkorszerűbb innovációs beruházásait düsseldorfi központjában. A 130 millió eurós összberuházású központ hamarosan elkészül, és 2021 első felében megkezdi működését.
A fenntarthatóság a Henkel egyik nagy erőssége. A vállalat vezető szerepet tölt be ezen a téren, amelyet rendszeresen megerősítenek a minősítések és rangsorolások. Erre az erős eredményre építve a Henkel célja a fenntarthatóság kihasználása megkülönböztető versenyképességi tényezőként. 2020-ban a Henkel sikeresen folytatta a fenntarthatóság integrálását minden üzleti tevékenységébe, és a teljes értéklánc mentén előrelépést ért el. A Henkel olyan új termékeket dobott piacra, amelyek megfelelnek a természetes és fenntartható termékekkel szemben támasztott növekvő fogyasztói elvárásoknak. Ide tartoznak például a Nature Box és a N.A.E. Beauty Care márkák szilárd formájú haj-és testápolási termékei. A Laundry & Home Care üzletágban kibővült a Pro Nature termékkínálat és a Love Nature többkategóriás, fenntartható márka sikeres bevezetése. Az Adhesive Technologies egy új technológiát fejlesztett ki a Loctite márkanév alatt, amely lehetővé teszi a polietilén cseréjét az élelmiszer- és egyéb csomagolásokban lévő papírral. A fenntarthatóbb termékek újításain túl a Henkel virtuális áramvásárlási szerződést kötött megújuló forrásokból származó energiára, amely fedezi a Henkel összes észak-amerikai telephelyének energiaigényét. És a Henkel volt az első vállalat, amely mintegy 100 millió euró összegű műanyaghulladék-csökkentési kötvényt bocsátott ki a műanyag hulladék teljes értéklánc mentén történő csökkentését célzó intézkedések finanszírozására. A kötvény hangsúlyozza a Henkel elkötelezettségét a körkörös gazdaság előmozdítása, a műanyag hulladék csökkentése, valamint a Fenntartható Pénzügyek mellett.
A Henkel arra törekszik, hogy 2010 és 2030 között megháromszorozza működése, termékei és szolgáltatásai értékét az ökológiai lábnyomához képest. E hosszú távú cél felé vezető úton a Henkel középtávú célokat határozott meg 2020-ra. A vállalat a legtöbb dimenzióban képes volt elérni a kitűzött célokat. Összességében a Henkel 2020-ban 64 százalékkal javította erőforrás-hatékonyságát 2010-hez képest.
Az innováció és a fenntarthatóság mellett a Henkel versenyelőnye megerősítésének másik kulcsfontosságú mozgatórugója, hogy a digitalizálást minden üzletágban ügyfél- és fogyasztói értékteremtő tényezővé formálják. Ennek a folyamatnak az engedélyezésére és felgyorsítására a Henkel egy új egységet hozott létre 2020-ban, ez a Henkel Digital Business, vagy röviden Henkel dx. Itt a digitalizációt, az üzleti folyamatmenedzsmentet és az informatikai szakértelmet egy globális szervezetben egyesül. A Henkel dx tavaly megnyitotta első innovációs központját Berlinben, és a jövőben további központokkal kívánja bővíteni globális hálózatát. 2020 folyamán a digitális csatornákon belüli értékesítések aránya jelentősen megnőtt, és minden üzletág profitált ebből. Összességében a Henkel digitális értékesítése körülbelül 20 százalékkal nőtt, a fogyasztói üzleti tevékenységekkel együttesen több mint 60 százalékos növekedést értek el. Csoportszinten a digitális részarány az összértékesítésben tovább nőtt, és mintegy 15 százalékra emelkedett.
A karcsú (lean), gyors és jövőre felkészített működési modellek a Henkel stratégiai keretének fontos elemei. Ennek biztosítása, valamint a versenyképesség és a hatékonyság javítása érdekében a vállalat folyamatosan adaptálja a folyamatokat és struktúrákat a vállalat egész területén, és szükség esetén átalakítja azokat. Ily módon az új üzleti modellek lehetővé válnak, a gyorsabb döntéshozatal révén növekszik az ügyfelek és a fogyasztók közelsége és tovább nő a vállalat hatékonysága. Az Adhesive Technologies üzletágban 2020-ban bevezetett új szervezeti struktúrák révén a Henkel még jobban meg tudta szólítani és ki tudta szolgálni az egyes ügyfélszegmenseket és piacokat. A Beauty Care és Laundry & Home Care üzletágakban a Henkel további szervezeti változtatásokat hajtott végre, hogy lehetővé tegye az erősebb regionális összpontosítást, és hogy növelje az ügyfelek és a fogyasztók közelségét.
A Henkel vállalati kultúrájának továbbfejlesztése és a kulturális átalakulás felgyorsítása áll a Henkel „Célzott növekedés” akciótervének középpontjában. A cél az együttműködés kultúrájának elősegítése. A hangsúly a munkavállalók kreativitási lehetőségeire és a vezetői elkötelezettségre irányul. 2020-ban a Henkel számos intézkedést indított az együttműködés és az egyén szabadságának előmozdítása érdekében, az alkalmazottak továbbképzésének elősegítésében: a jövő szempontjából fontos készségek figyelembevételével lehetőséget biztosítva számukra, hogy személyesen és szakmailag fejlődjenek. A Henkel globális „Organizational Health” felmérést végzett, hogy azonosítsa az erősségeket és a fejlesztendő területeket, valamint alakítsa a jövőbeli kulturális változásokat. A kultúra folyamatos adaptálására és fejlesztésére, valamint a vonzó, választott munkaadói státusz megőrzésére irányuló erőfeszítések a kulcsfontosságú munkáltatói hírnév rangsorolásában és referenciaértékeinek jelentős javulásában is tükröződtek.
„Büszke vagyok a stratégiai akciótervünk végrehajtása terén elért előrelépésekre, miközben egy világjárvánnyal küzdünk. Lenyűgözött üzleti tevékenységeink rugalmassága, amely lehetővé tette számunkra, hogy robusztus üzleti teljesítményt érjünk el és tovább erősítsük pénzügyi alapjainkat. De a legfontosabb érzés a hála és a szívből jövő tisztelet a Henkel munkatársai iránt. A 2020-ban mutatott teljesítmény, együttműködés és pozitív hozzáállás meghatott és inspirált. Szeretnék köszönetet mondani mindannyiuknak felbecsülhetetlen hozzájárulásukért ebben a rendkívüli évben” – foglalta össze Carsten Knobel.