A vásárlók ezeket általában messzire elkerülik, mivel úgy gondolják, jobban elhasználódtak a folyamatos használattól és az állandó megállás-fékezéstől. A carVertical szakértői listába gyűjtötték a taxicégek által legtöbbször használt autókat, és tippeket is adnak, hogy miről lehet megismerni az ex-taxikat a használtautó-piacon.
A taxik általában több százezer kilométert futnak, ami azt jelenti, hogy sok alapvető alkatrészük alaposan elhasználódik. Ilyen futásteljesítmény pedig még egy rendesen karbantartott járműnél is elgondolkodtathatja a használt autót keresőket.
„El kell kerülni a használt taxik vásárlását? Nos, ez főleg a vevők döntésén múlik, azonban egy autó árának tükröznie kellene a valós állapotát, ami sokban múlik azon, hogy mennyit és hogyan használták. A taxik gyakran valóságos pénztemetők lehetnek, mivel általában nagyon elhasználódnak” – mutatott rá Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője.
A taxikat főleg városi környezetben használják, amely jelentős terhelést ró bizonyos alkatrészekre, főleg a motorra, a fékekre és a sebességváltóra. Egy hasonló távon, de főleg autópályán használt jármű általában sokkal jobb állapotban van.
A taxiknak a belső tere is komolyan elhasználódhat, különös tekintettel a hátsó ülésekre. Míg a legtöbb autótulajdonos igyekszik megóvni a járművét, a taxik utasai gyakran havas-sáros cipővel, átázott, vizes kabátban szállnak be, ami hosszú távon kihatással van a beltér minőségére.
A taxiflották azonban általában megbízható, jó hírű autókból állnak, amelyekkel rengeteg kilométert gond nélkül meg lehet tenni. Ettől függetlenül, a fentiek alapján érdemes inkább elkerülni az ilyen autókat a használtautó-piacon.
Az autó előtörténetének ellenőrzésével egyértelművé válhat, ha azt taxiként használták. Más módon nehéz lehet erre fényt deríteni, ugyanis a kevésbé megbízható kereskedők gyakran igyekeznek eltitkolni ezt a kevésbé előnyös tulajdonságot. A taxiknál jellemzően magas a futott kilométerek száma, ezért gyakran előfordul, hogy „tekerik az órájukat”, azaz csalnak a kilométerszámlálóval. A taxik emellett jobban elhasználódnak és általában kevesebbet érnek, mint egy azonos állapotú, nem taxiként használt jármű.
A másodlagos piacon a korábbi taxik között gyakori típusnak számít a Mercedes-Benz (a carVerticalon elérhető összes taxi 29 százaléka ilyen típusú), a Volkswagen (14,4 százalék), a Skoda (12,3 százalék), a Volvo (10,9 százalék) és a BMW (5,8 százalék). Mivel ezek a vásárlók körében egyébként népszerű márkák, a csalók gyakran visszaélnek ezzel, a nagyobb profit reményében.
A taxiként használt autók között a német gyártmányúak a leggyakoribbak. A listát a Mercedes Benz E-osztály vezeti (17,9 százalék), ezt követi a Skoda Superb (7,7 százalék), a Volkswagen Passat (6,1 százalék), a BMW 5-ös sorozat (5 százalék) és a Volvo V70 (4,7 százalék).
Az autók színe is árulkodó lehet: sok városban megkövetelik az egységes színeket, hogy azokat könnyen meg lehessen különböztetni a többi autótól az utcán. Bizonyos modellekből, például az említett E-osztályból készült kifejezetten taxisok számára szánt modell, amely különleges festést kapott.
Használtautó vásárlásakor érdemes alaposan megnézni a fényezést is, ugyanis sokszor látható marad a taxisok által használt matricák nyoma. Bizonyos matricák kifejezetten nagyméretűek, amely megóvta a fényezést a naptól, így azok világosabbak és jobban láthatóak lehetnek. Ebből következtetni lehet rá, hogy az adott autót taxiként használták a múltban.
Használtautó vásárlásánál kikerülhetetlen lépés az alvázszám-lekérdezés, mely során az alvázszám alapján az adott oldal vagy szolgáltató összegyűjti az autóról elérhető összes rögzített információt. Ezekből aztán elkészül a jelentés, amelyben a felhasználó mindent ellenőrizhet, ami az autóról hivatalosan kideríthető. Egy ilyen jelentés birtokában rengeteg adat segítséget nyújt már a kiválasztás folyamatában is, a carVertical pedig hozzáféréssel rendelkezik a járműtörténeti adatbázisok egyik legnagyobb hálózatához, amely számtalan mennyiségű adatot tartalmaz a világ minden tájáról.
Fotó: Lexi Anderson/unsplash.com