A Glami Fashion (Re)search nevű kutatása arra vállalkozott, hogy felderíti a legújabb e-kereskedelmi trendeket, miközben a tavalyi évben online értékesített divattermékek kapcsán egy általános, hatékonyan alkalmazható kutatást tesz közzé az online divatpiac helyzetéről. A divatböngésző célja, hogy vizsgálataival segítse az e-kereskedelemben érdekelt médiacégeket, vállalatokat és pontos adatokkal nyújtson még személyre szabottabb és praktikusabb szolgáltatásokat partnereinek. A Glami a jövőben több hasonló volumenű kutatást végez majd, elsősorban a hazai e-shopoknak és a média képviselőinek egyedi igényei alapján.
A Glami Fashion (Re)search kutatása szerint 2018 az online divatkereskedelem éve volt: a teljes internetes forgalom sokkal jelentősebb mértékben növekedett, mint a hagyományos, fizikai üzletek bevétele. 2018-ban 153 milliárd forint volt az elektronikus eladások értéke, 2022-re pedig egy csaknem 12 százalékos növekedés várható, ami így eléri majd a 229 milliárd forintot. Ez a dinamikus fejlődés nemcsak a jelenlegi szereplők között élesítette a versenyt, de rekordszámú új webshop megjelenését is eredményezte. A kutatás szerint a magyarok továbbra is előszeretettel vásárolnak hagyományos üzletekben, sőt a fizikai boltokban értékesített divatcikkek száma növekedést mutatott, viszont az elektronikus értékesítés mértéke sem elhanyagolható számadatokat produkált. A generációs különbségeken túl adott webshop tulajdonságai is közrejátszanak abban, hogy az online vásárlást preferáljuk-e, vagy sem. A magyar vásárlók csaknem 87 százaléka részesíti előnyben a magyar nyelvű webshopokat. A két legfontosabb akadályt az idegen nyelvű webshopokkal szemben a válaszadók abban látják, hogy nem biztosak a termék minőségében, illetve túl bonyolult számunkra a visszaküldési folyamat. Felmerült még aggályként az ismeretlen fizetési módok problémája (23 százalék), illetve a hosszú és drága kiszállítási idő (16-18 százalék). A nemzetközi webáruházak számára a jövőben is kifizetődőnek tűnik, ha a webáruházaikat lefordítják az adott ország nyelvére.
A Fashion (Re)search kutatás szerint a magyar divatpiac jelenlegi három vezető trendje a fenntartható divat, a lokális divatmárkák, valamint a streetwearhez kapcsolódó sneaker-mánia. A Glami vizsgálatából kiderült, hogy a hazai, fenntartható és etikus márkák alacsony ismertsége is az oka annak, hogy kevesebb eladást produkálnak, ez a szám tehát növekedést mutathatna abban az esetben, ha ezek a brandek markánsabb kommunikációval lennének jelen a piacon és több vásárló szerezne tudomást róluk. A legfontosabb szempontok a minőség, valamint az időtállóság a döntési mechanizmusban. Magyarországon a legmagasabb minőséget a dzsekiktől, kabátoktól és cipőktől várjuk el. A Glami vizsgálatából kiderült, a magyar vásárlók 67 százaléka hajlandó többet fizetni fenntartható és etikus termékekért. A régión belül ez az arány Szlovákiában a legmagasabb: 82 százalék, de a régió egyéb területein is bizakodásra adnak okot a számok: Csehországban 76 százalék, Magyarországon 67, Romániában 65, Görögországban és Törökországban 64, Oroszországban 60 százalék költene többet ezekre a termékekre.
A Glami kutatása alapján elmondható, hogy a magyar piacon jelenleg a sportos, streetwear divat dominál, és előszeretettel viselünk ilyen ruhadarabokat a hétköznapokon is. A kutatásban részt vevő divatfogyasztók 60 százaléka válaszolta azt, hogy szívesen visel ilyen darabokat a sportoláson kívül is. Ha szűkítjük a kört, ugyanez elmondható a sportcipőkkel kapcsolatban is: a sneakereket ma már akár munkába vagy egy-egy elegánsabb rendezvényre is elfogadott viselni. A trend napjainkra az utcákról egészen a luxusmárkák polcáig emelkedett. Ez a legdominánsabban jelen lévő termékkategória ma a piacon, az abszolút favorit, hiszen napjainkban a legtöbb darabot sneakerekből értékesítik, dupláját a második legnépszerűbb termékkategóriának, a szandáloknak. A kutatásban részt vevő divatfogyasztók 60 százaléka válaszolta azt, hogy szívesen visel ilyen darabokat a sportoláson kívül is. 90 százalékuk a kényelem miatt választja a sportos stílust, és a válaszadók 35 százaléka gondolja úgy, hogy ezek a darabokat egyéb alkalmakra is szívesen felveszi.
A Glami Fashion (Re)search projektet hét európai országban végezték el; a vállalat legfőbb célja az, hogy egy reális képet alkosson a divatvásárlás működéséről Magyarországon. A kérdőív által szeretnék megérteni, hogy melyek azok a tényezők, melyek alapján a felhasználók az online vásárlás mellett döntenek és végül a kosárba helyezik a termékeket. A Glami online közvélemény-kutatásában a magyar internetfelhasználók egy reprezentatív csoportja vett részt 1968 emberrel, 2018 októberében. A következő nagyobb volumenű e-kereskedelmi kutatásra 2019 júniusában kerül majd sor.
A Glami
A 2013-ban alapított Glami egy online divatböngésző, amelynek célja, hogy naponta több millió magyar vásárlót kössön össze több ezer márkával és webáruházzal egy felületen. A termékek praktikus kategorizálásával és a személyre szabott divatkínálat megalkotásával a Glami jelentősen leegyszerűsíti a divattermékek kínálatának feltérképezését és vásárlását. A többek közt Csehországban, Görögországban, Szlovákiában, Franciaországban, Törökországban, Oroszországban, Németországban, összesen 13 országban jelen lévő platform nem közvetlenül ad el divatcikkeket, hanem összegyűjti a divat webáruházak ajánlatait egy helyen, így gyors és egyszerű vásárlási élményt nyújt. A Glami összesen 25 milliárd forintnyi eladást generált partnereinek 2018-ban.