A CANAL+ minisorozata iróniával és provokatív humorral mutatja be a XIX. századi cseh nemzetépítő törekvéseket

Hírek

Ami a 21. században Britney Spears, a 20. században Diana hercegnő, az volt a 19. században a cseh nemzet lánya, Zdeňka Havlíčková. A sorozat érdekessége, hogy rendezője, operatőre, látványtervezője és egyik szereplője is magyar származású.

 

Az Osztrák-Magyar Monarchia idején zajló sorozat megtörtént eseményeken alapul és a korszak cseh nemzeti hősének árván maradt lányáról, Zdeňka Havlíčkováról szól. A nemzeti önrendelkezésükért küzdő cseh politikai erők úgy döntenek, hogy Zdenkából fogják „megteremteni” a nemzet erényes és inspiráló szimbólumát, a nemzet lányát.  Az anyagi jólétért, megbecsülésért cserébe elsőre egyszerűnek tűnő dolgot várnak tőle: egy tökéletes és példamutató életet. Ám azzal nem számolnak, hogy a fiatal lány szerelmes lesz és a maga útját akarja majd járni… Mindezt a korabeli sajtó és az egész cseh nemzet érdeklődésének kereszttüzében.

A sorozat középpontjában ez a feszültséggel teli szerelmi szál áll: a nemzet lánya és az osztrák hadseregben szolgáló lengyel katonatiszt között szövődő szerelem, amely elfogadhatatlan mind a politikusok, mind a nép szemében. Zdeňka történetében végig ott feszül a kérdés, beteljesülhet ez a szerelem? Mi a helyes döntés: az anyagi jólét, pénz és megbecsülés a boldogság feladása árán, vagy a szerelem és a szabadság egy teljes nemzet haragjával?

„A nemzet lánya tulajdonképpen tisztelgés egy fiatal lázadó előtt, aki a saját elképzelései, vágyai szerint akart élni és szeretni. Zdeňka egy átlagos tinédzser volt, mint bármelyik másik, akinek azzal kellett megküzdenie, hogy egy csomó idősödő férfi avatkozott az életébe, és próbálta eldönteni helyette, kibe szerethet bele és kibe nem” – fogalmaz a sorozatról a magyar származású rendezőnő, Grosan Cristina.

Majd hozzáteszi, A nemzet lánya egy rendhagyó, de nagyon szórakoztató történet, amely igazán egyedi élményt ígér, tele humorral, szenvedéllyel és váratlan fordulatokkal.

Kulisszák mögött

Grosan Cristina, aki első magyarként vehette át a Velencei Filmfesztiválon a negyven év alatti női alkotók kategóriájában a legjobb rendező díját (2022, Hétköznapi kudarcok), nagy gondot fordított arra, hogy a sorozat egyszerre legyen hiteles, mégis modern és szórakoztató. Ennek érdekében magát a korszakot, a történelmi témát és a szereplőket is igyekezett cseh rendező társával együtt egyedi szemszögből ábrázolni, a nyelvezetet humorral, a korabeli viseleteket modern elemekkel ötvözni. A rendezőnő elmondta, mindehhez olyan sikeres külföldi sorozatokból merítettek ihletet, amelyek szintén modern módon közelítettek történelmi témákhoz – írják.

„Sokat agyaltunk, néztünk korabeli tévésorozatokat, korabeli témájú filmeket. Hagytuk, hogy inspiráljon bennünket a történelem, és például a korabeli festészet is. Amikor pedig nem találtunk olyan vizuális alkotást, amely segített volna, a mesterséges intelligenciát használtuk. Talán meglepően hangzik egy ilyen sorozat esetében, de az előkészítés alatt, főleg a látványtervezés és helyszín használathoz, az AI nagyon hasznos eszköz volt számunkra. A sorozat bevezetője rögtön egy különleges megoldással indul: a Zdeňka családját ábrázoló híres festmény animációs reprodukciójával” – mesél a forgatás kapcsán Grosan Cristina.

A nemzet lánya látványvilága lenyűgöző, köszönhetően a magyar származású látványtervezőnek, Boráros Henrichnek és a gyönyörű autentikus helyszíneknek, amelyek életre keltik az 1870-es éveket.

A vizuális koncepció a Magyar Mozgókép-díjas operatőr, Győri Márk munkája, akinek ez már a harmadik közös projektje Grosan Cristinával.

 

SOCIAL MEDIA