A kutatás egyik fő célja volt, hogy felmérjék, milyen változásokon ment át adatvédelmi szempontból az e-kereskedelmi szektor az elmúlt 2 év alatt.
A Tisztelt Vásárló Program keretében immáron negyedik alkalommal Adatvédelmi Kommandót tartott a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség a Dr. Hatházi Vera Ügyvédi Irodával és a Crane-nel együttműködésben. A szövetség legutóbb a 2015-ös nyári időszakban a pénzintézeteket monitorozta, a webáruházakat 2 éve vizsgálták utoljára.
Az Adatvédelmi Kommandóban azt vizsgálták, hogy az adott cég honlapján található funkciók, mint a regisztráció, a hírlevél-feliratkozás, a cookie-kezelés, az adatvédelmi tájékoztató mennyire felelnek meg a jogszabályoknak. A program célja, hogy felhívja a figyelmet az adatvédelmi szabályozás betartására, illetve a közelgő EU-s adatvédelmi rendeletre.
Az adatfelvétel 2015 októberében és novemberében zajlott, összesen 32 webáruház kiválasztásával. A vizsgált cégek nevét nem hozza nyilvánosságra a szövetség, de minden érintettet értesít arról, hogy díjmentes ügyvédi tájékoztatás keretében lehetőségük van személyesen is megismerni az eredményüket.
Jelentős javulás, jó eredmények
Az ágazat 3,35-ös átlageredményével nagyot javított a 2013-as eredményén, amely akkor 2,56 volt. A vizsgált oldalak jelentős része idén úgy teljesített, hogy az többségében már jó minőségű adatvédelmi tartalmat jelent, sőt voltak kifejezetten igényes és jól érthető tájékoztatók is.
Az eredmények javulásához nagyban hozzájárulhatnak azok a tájékoztató-jellegű rendezvények, melyek hiteles forrásból mutatják be az aktuális jogszabályok változásait. Ilyen rendezvény volt 2015. december 1-én a DIMSZ és NAIH által szervezett Adatvédelmi workshop, melynek keretén belül a NAIH és a DIMSZ Adatvédelmi és adatbiztonsági tagozatának szakemberei hívták fel a figyelmet az előírások betartására.
Az Adatvédelmi Kommandó a Tisztelt Vásárló Program keretén belül valósult meg, melynek célja összefogás a vásárlókkal és a márkákkal a fogyasztóbarát kereskedelmi gyakorlatért. Az Adatvédelmi Kommandó az elkövetkező időszakban továbbra is több szektort vizsgál át, így ösztönözve a cégeket az önszabályozás fontosságára és a jogi környezet betartására, a fogyasztók felé pedig objektív és hiteles képet szeretne nyújtani a piaci szereplőkről.
A Tisztelt Vásárló Program alapítója a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség és az Origo, a program támogatója a Magyar Posta.