A dm folytatja a logisztikai hálózatának dekarbonizációját, így az idei évben a szállítási láncban kombinált szállítást vezet be a vállalat (intermodális szállítás). Az útvonal nagy részét sínen teszi meg az áru, az elő- és utószállításokat végzik majd teherautókkal közúton a gyártóüzemektől a terminálig, illetve a termináltól az elosztóközpontig. Az intermodális szállítás érinti a dm pátyi elosztóközpontját is. 2025 végéig 400 tonna CO2 megtakarítására számít a vállalat, 2026-ig pedig évi 700 tonna CO2 megtakarítás várható.
Az ennsi (Ausztria) elosztóközpont 14 beszállítóját és a magyarországi pátyi dm márkás elosztóközpont 13 beszállítóját kombinált szállítási formára állítják át. Ez elsősorban a belgiumi, németországi, franciaországi és svédországi beszállítóktól való nagy távolságok áthidalását segíti. Az útvonal nagy részét sínekre helyezik át, a terminál előtti és utáni szakasz viszont továbbra is közutakon valósul meg teherautóval. Az árut nem kell közben átpakolni, mert az egész szerelvényt helyezik át az út során. A dm saját márkás elosztóközpontja 2023 végén költözött be a pátyi HelloParks 17 000 m2-es raktárcsarnokába, és innen látja el a 12 dm-ország raktárait.
„Az intermodális szállítás jelenleg reneszánszát éli a logisztikai ágazatban, mivel számos előnnyel jár, mindenekelőtt hozzájárul a logisztikai folyamatok szén-dioxid-mentesítéséhez. Amennyiben az ennsi elosztóközpont, a magyarországi dm márka elosztóközpont és dm-országok többi elosztóközpontjának összes potenciális beszállítója átáll erre a kombinált szállítási formára 2026-ig, akkor évente akár 700 tonna CO2 megtakarítás is elérhető lesz” – mondta el Kanyó Roland, a dm marketing és PR menedzsere.
A dm partnere az LKW Walter jól kiépített közlekedési hálózattal rendelkezik. „Az LKW Walter napi több mint 300 fuvarral, több mint 250 tengeri és vasúti útvonalat használva az összes európai gazdasági csomópontot képes összekötni a kombinált szállítással” – kommentálta az együttműködést Ewald Altenburger, az LKW Walter értékesítési igazgatója.
Nagy potenciál rejlik a kibocsátáscsökkentésben
Az intermodális szállítás a távolságtól és a rakománytól függően 60-80%-os CO2-kibocsátás-megtakarítást eredményezhet a közúti szállításhoz képest. Mellette szól, hogy 24 tonna helyett akár 29 tonna rakomány is szállítható így. A kombinált fuvarozás további előnye, hogy nem befolyásolják a szállítást a munkaszüneti napok, a vezetési korlátozások és a forgalmi dugók. A távolsági fuvarozásban tapasztalható sofőrhiányra is pozitív hatása lehet ennek a fuvarozási gyakorlatnak: a jelentősen rövidebb távolságok és a lakóhelyhez közeli fuvarozási terület vonzóbbá teheti a munkát, mivel csökken a munkaterhelés és nő a munka és a magánélet egyensúlya.
Alternatív tehergépkocsi meghajtást is vizsgál a dm
2024 végéig 11 társország esetében vizsgálják meg az intermodális szállítás bevezetési lehetőségeit, valamint az elektromos és HVO teherautók (hidrogénezett növényi olajjal hajtott teherautók) használatát is az érkezési termináltól az elosztóközpontokba történő szállításhoz.